Ikäys­tä­väl­li­syys ja muis­tiys­tä­väl­li­syys kehit­tä­mi­sen koh­tei­na

Ter­ve­tu­loa jäl­leen luke­maan ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mis­kuu­lu­mi­sia! Kare­lian IkäNYT!-verkkojulkaisu on saanut uuden kotio­soit­teen ja löytyy nyt uudel­ta ikä­osaa­mi­sen verk­ko­si­vus­tol­ta. IkäNYT!-verkkojulkaisu ilmes­tyy edel­leen kaksi kertaa vuo­des­sa. IkäNYT!in kaikki edel­li­set nume­rot ovat luet­ta­vis­sa jul­kai­sun arkis­tos­ta. Tämä numero on jo kuu­det­ta IkäNYT!-vuosikertaa!

Ikä­osaa­mi­sen verk­ko­si­vus­tol­ta löytyy paljon muu­ta­kin kuin IkäNYT!. Sivus­tol­la esi­tel­lään Kare­lias­sa teh­tä­vää ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mis­työ­tä osaa­mi­syh­tei­sö­jen, kou­lu­tus­ten ja kehit­tä­mis­hank­kei­den näkö­kul­mis­ta. Sivus­tol­ta löytyy myös ikäys­tä­väl­li­syy­den tee­mo­jen asian­tun­ti­joi­den yhteys­tie­dot. Sisäl­töä tuo­te­taan jat­ku­vas­ti, joten seu­raat­han sivus­toa!

Tässä IkäNYT!-numerossa on jäl­leen esillä monen­lai­sia ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mis­toi­mia. Kare­lian juh­la­vuo­den kun­niak­si mak­sut­to­ma­na tar­jot­ta­va opin­to­jak­so Arkie­lä­män muis­tio­saa­mi­nen on nimen­sä mukai­ses­ti arkie­lä­män muis­ti­te­ko. Arja Jämsén kir­joit­taa opin­to­jak­son kehit­tä­mi­ses­tä. Opin­to­jak­sol­le on ollut tilaus­ta:  jo ensim­mäi­seen toteu­tuk­seen ilmoit­tau­tui 78 hen­ki­löä. Myös paljon muita kiin­nos­ta­via avoi­men ammat­ti­kor­kea­kou­lun opin­to­ja löytyy Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mis­sal­kus­ta.

Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sö­jen kehit­tä­mi­nen on käyn­nis­ty­nyt innos­tu­nees­ti. Tämä ikäih­mi­siä, työ­elä­män toi­mi­joi­ta, kehit­tä­jiä, opet­ta­jia ja opis­ke­li­joi­ta yhteen kokoa­va toi­min­ta on aluil­laan, mutta innos­tus­ta ja yhtei­siä int­res­se­jä on jo löy­ty­nyt. Terhi Myller kuvaa artik­ke­lis­saan ikäys­tä­väl­lis­ten eli­nym­pä­ris­tö­jen kehit­tä­mi­seen kes­kit­ty­vän osaa­mi­syh­tei­sön käyn­nis­tä­mis­vai­het­ta. Muis­tiys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan kehit­tä­mi­nen on yksi Kare­lian pain­opis­teis­tä ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mis­työs­sä. Myös tässä tee­mas­sa on käyn­nis­tet­ty osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta. Ikä- ja muis­tiys­tä­väl­lis­ten eli­nym­pä­ris­tö­jen kehit­tä­mi­sen läh­tö­koh­dis­ta teh­tyyn tuo­ree­seen jul­kai­suun kan­nat­taa tutus­tua!

Muis­tiys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan kehit­tä­mi­nen ei liity vain ikäih­mi­siin. Työi­käi­se­nä muis­ti­sai­rauk­siin sai­ras­tu­nei­ta hen­ki­löi­tä on yhä enem­män, ja työ­elä­mäs­sä tar­vi­taan­kin uutta osaa­mis­ta: kuinka jär­jes­tää töitä niin, että työtä voi jatkaa muis­ti­sai­rau­des­ta huo­li­mat­ta, kuinka huo­mioi­da nämä työ­ky­vyn muu­tos­ti­lan­teet joh­ta­mi­ses­sa ja kuinka työyh­tei­sö­nä tukea muis­ti­sai­rau­teen sai­ras­tu­neen työ­to­ve­rin työn­te­koa. Kare­lias­sa käyn­nis­ty­nees­sä Muisti ja työ ‑hank­kees­sa etsi­tään näihin kysy­myk­siin tietoa sekä tut­ki­muk­sis­ta että yri­tys­ten ja muiden orga­ni­saa­tioi­den koke­muk­sis­ta. Arja Jämsén kir­joit­taa artik­ke­lis­saan Muisti ja työ ‑hank­keen tavoit­teis­ta.

YAMK-opin­näy­te­työt kehit­tä­vät mer­kit­tä­väl­lä taval­la työ­elä­män käy­tän­tö­jä. YAMK-opis­ke­li­jat ovat koke­nei­ta työ­elä­män asian­tun­ti­joi­ta, jotka opin­nois­saan syven­tä­vät osaa­mis­taan ja kehit­tä­vät edel­leen työ­elä­män käy­tän­tö­jä. Tässä nume­ros­sa esi­tel­lään kah­des­sa YAMK-opin­näy­te­työs­sä tehdyn kehit­tä­mis­työn tulok­sia. Katja-Maria Nurmen, Han­na­ma­ri Pölk­ky­sen ja Terhi Myl­le­rin artik­ke­lin aihee­na on ikään­ty­nei­den muis­ti­kun­tou­tuk­sen koor­di­noin­ti hyvin­voin­tia­lueil­la. Toi­ses­sa YAMK-opin­näy­te­työ­hön perus­tu­vas­sa artik­ke­lis­sa Mira Koi­vu­la, Irina Laa­ti­kai­nen ja Pirjo Vesa käsit­te­le­vät säh­köis­ten pal­ve­lu­jen digi­tu­ki­mal­lin kehit­tä­mis­tä ikäih­mis­ten näkö­kul­mas­ta.

Arja Jämsé­nin kir­joit­ta­mat kir­jae­sit­te­lyt ovat jo vakiin­tu­nut ja tärkeä osa IkäNYT!-kokonaisuutta. Tällä kertaa esit­te­lys­sä on teos ”Babuš­ko­ja, teräs­vaa­re­ja ja digi­se­nio­rei­ta”, jossa tar­kas­tel­laan muut­tu­vaa van­huut­ta Suo­mes­sa ja Venä­jäl­lä.

Ins­pi­roi­via lukue­lä­mäyk­siä toi­vot­taen!

Tuula Kuk­ko­nen, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu

Artik­ke­li­ku­va: Darya Try­fa­na­va pal­ve­lus­ta Unsplash