Moniam­ma­til­li­sen pal­ve­lu­tar­peen arvioin­nin kehit­tä­mi­nen Kai­nuun soten ikäih­mis­ten pal­ve­luis­sa

Kir­joit­ta­ja Asta Kin­nu­nen:

Opin­näy­te­työn tar­koi­tuk­se­na oli sel­vit­tää moniam­ma­til­li­sen pal­ve­lu­tar­peen arvioin­nin kehit­tä­mis­tä Kai­nuun sosi­aa­li- ja ter­vey­den­huol­lon kun­tayh­ty­män (Kai­nuun sote) ikäih­mis­ten pal­ve­luis­sa asia­kas­läh­töi­syy­den ja asia­kas­läh­töi­sen joh­ta­mi­sen näkö­kul­mas­ta. Opin­näy­te­työn tavoit­tee­na oli tuot­taa aihees­ta säh­köi­nen tie­to­pa­ket­ti työ­nan­ta­jan käyt­töön.

Aihe opin­näy­te­työn toteut­ta­mi­sel­le tuli työ­nan­ta­jal­ta ja oli ajan­koh­tai­nen, koska ikään­ty­nei­den määrä Suo­mes­sa kasvaa kovaa vauh­tia ja täl­löin myös oleel­li­ses­ti asiak­kai­den pal­ve­lui­den tarve kasvaa. Vuonna 2021 Suo­mes­sa asui ensi kertaa yli mil­joo­na 65 vuotta täyt­tä­nyt­tä. Laki ikään­ty­neen sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­luis­ta (980/20212) ja sosi­aa­li­huol­to­la­ki (1301/2014) mää­rit­tä­vät pal­ve­lu­jen saa­ta­vuu­des­ta ja viran­omais­ten yhteis­työs­tä hen­ki­lön pal­ve­lu­tar­peen mukais­ten pal­ve­lui­den jär­jes­tä­mi­seen liit­tyen.

Opin­näy­te­työs­sä yhtenä näkö­kul­ma­na oli moniam­ma­til­li­nen yhteis­työ eri toi­mi­joi­den välil­lä. Asiak­kaal­le teh­tä­vään yksi­löl­li­seen ja laaja-alai­seen pal­ve­lu­tar­peen arvioin­tiin oleel­li­ses­ti liit­ty­vät moniam­ma­til­li­nen yhteis­työ ja tar­peen­mu­kais­ten ver­kos­to­jen kokoa­mi­nen. Moniam­ma­til­li­nen työs­ken­te­ly on laaja-alai­nen käsite, joka mah­dol­lis­taa tar­vit­ta­van asia­kas­läh­töi­sen jous­ta­van raken­teen, tiedon keruun ja käsit­te­lyn. Moniam­ma­til­li­sen työs­ken­te­lyn avulla löytyy par­haim­mil­laan rat­kai­su­ja ja uuden­lai­nen ymmär­rys asiak­kaan tilan­tees­ta (Iso­her­ra­nen 2012).

Opin­näy­te­työn kehit­tä­mis­ky­se­lyn toteu­tin kesäl­lä 2021 säh­köi­sel­lä Webro­pol-kyse­lyl­lä Kai­nuun soten ikäih­mis­ten pal­ve­lui­den pal­ve­luoh­jaus- ja osto­pal­ve­lut ‑vas­tuu­alu­een työn­te­ki­jöil­le. Kehit­tä­mis­ky­se­lyn tar­koi­tuk­se­na oli sel­vit­tää moniam­ma­til­li­sen pal­ve­lu­tar­peen arvioin­nin toteu­tu­mis­ta ja jat­ko­ke­hit­tä­mis­tä. Kyse­lys­sä esi­tet­tiin moni­va­lin­ta- ja avoi­mia kysy­myk­siä. Vas­taa­mi­nen oli vapaa­eh­tois­ta, ja kyse­lyyn vas­tat­tiin ano­nyy­mi­nä. Vas­taus­pro­sent­ti oli 66 %.

Kehit­tä­mis­ky­se­lyn vas­tauk­sis­ta nousi sel­väs­ti esille vas­taa­jien asia­kas­läh­töi­nen ajat­te­lu- ja toi­min­ta­mal­lien luo­mi­nen moniam­ma­til­li­ses­sa pal­ve­lu­tar­peen arvioin­nin pro­ses­sis­sa. Tär­keim­pi­nä asia­kas­läh­töi­syy­den kri­tee­rei­nä pidet­tiin toi­min­taoh­jei­ta, yhte­näi­siä pal­ve­lui­den myön­tä­mi­sen kri­tee­re­jä ja RAI-toi­min­ta­ky­ky­ar­vioin­tia.

Kehit­tä­mis­ky­se­lyn koko­nais­tu­los­ten perus­teel­la voi­daan todeta, että tär­keim­piä moniam­ma­til­li­sen pal­ve­lu­tar­peen arvioin­nin teki­jöi­tä ovat yhte­näi­set työ­käy­tän­teet, pääl­lek­käi­sen työn huo­mioi­mi­nen ja asia­kas­läh­töi­syys (osal­li­suus, kuu­le­mi­nen, oikean­ai­kai­set ja riit­tä­vät pal­ve­lut). Haas­tei­ta moniam­ma­til­li­ses­sa pal­ve­lu­tar­peen

arvioin­nis­sa aiheut­taa tällä het­kel­lä eri vas­tuu­aluei­den pääl­lek­käi­nen työ, jolla tar­koi­tet­tiin eri tie­to­jär­jes­tel­miä ja toi­min­ta­ta­po­ja, vas­tuun jaka­mis­ta pal­ve­lui­den jär­jes­tä­mi­ses­sä, vas­tuun jaka­mis­ta asiak­kuu­des­ta sekä tie­don­kul­kua eri toi­mi­joi­den välil­lä.

Tulos­ten mukaan moniam­ma­til­li­sen pal­ve­lu­tar­peen arvioin­nin kes­kei­siä onnis­tu­mi­sen edel­ly­tyk­siä ovat asiak­kaan koko­nais­val­tai­sen tilan­teen huo­mioi­mi­nen ja jous­ta­va työs­ken­te­le­mi­nen toi­mi­joi­den välil­lä, asiak­kaan omien toi­vei­den ja näke­mys­ten huo­mioi­mi­nen sekä yksi­löl­lis­ten pal­ve­lui­den suun­nit­te­le­mi­nen yhteis­työs­sä, mikä mah­dol­lis­taa pal­ve­lui­den jär­jes­tä­mi­sen oikea-aikai­ses­ti asiak­kaal­le.

Asia­kas­läh­töi­sen joh­ta­mi­sen näkö­kul­mas­ta moniam­ma­til­li­sen pal­ve­lu­tar­peen arvioin­nin tär­keim­piä teki­jöi­tä Kai­nuun sotes­sa ovat pal­ve­lu­ra­ken­tei­den kehit­tä­mi­nen asiak­kai­den tar­peet huo­mioi­den, lähi­joh­ta­mi­nen sekä tule­vai­suu­den stra­te­giat ja visiot orga­ni­saa­tios­sa. Moniam­ma­til­lis­ta pal­ve­lu­tar­peen arvioin­tia voi­daan tulos­ten mukaan kehit­tää muun muassa lähi­joh­ta­mi­sen avulla. Lähi­joh­ta­mi­sel­la voi­daan saada ja tuot­taa uutta tietoa yhtei­siin tavoit­tei­siin pää­se­mi­sek­si.

Joh­to­pää­tök­se­nä voi­daan todeta, että moniam­ma­til­li­ses­sa pal­ve­lu­tar­peen arvioin­nis­sa tar­vi­taan eri sek­to­ri­ra­jo­ja ylit­tä­vää moniam­ma­til­lis­ta yhteis­työ­tä, toi­min­ta­mal­lien ja työ­käy­tän­tö­jen yhte­näis­tä­mis­tä sekä pal­ve­lu­ra­ken­tei­den kehit­tä­mis­tä, jotta saa­daan toteu­tet­tua asia­kas­läh­töi­nen sosi­aa­li­huol­to­lain (1301/2014) mukai­nen moniam­ma­til­li­nen pal­ve­lu­tar­peen arvioin­ti.