Gero­no­mi (AMK) van­hus­työn ja ikään­ty­mi­sen asian­tun­ti­ja­na

Gero­no­mi (AMK) ‑tut­kin­to on 3,5‑vuotinen ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­to, jossa opis­ke­li­ja syven­tyy van­hus­työn ja ikään­ty­mi­seen liit­ty­vän osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen. Gero­no­mi (AMK) ‑tut­kin­toon joh­ta­va kou­lu­tus­vas­tuu on kuu­des­sa ammat­ti­kor­kea­kou­lus­sa: Kaak­kois-Suomen ammat­ti­kor­kea­kou­lus­sa (XAMK), Lapin, Sei­nä­joen ja Sata­kun­nan ammat­ti­kor­kea­kou­luis­sa, Met­ro­po­lia ammat­ti­kor­kea­kou­lus­sa sekä uusim­pa­na gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen vuoden 2021 alusta aloit­ta­neel­la Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lul­la.

Alu­eel­li­set tar­peet gero­no­min osaa­mi­sel­le tun­nis­tet­tu

Koko Suomen väestö ikään­tyy nopeas­ti, ja Poh­jois-Kar­ja­la on väes­tö­poh­jal­taan nopeim­min ikään­ty­vä maa­kun­ta. Poh­jois-Kar­ja­lan alu­eel­la on tun­nis­tet­tu haas­tei­ta saada kou­lu­tet­tua työ­voi­maa ikäih­mis­ten pal­ve­lui­hin. Gero­no­mi­kou­lu­tus kyt­key­tyy tii­viis­ti Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun stra­te­gi­siin tavoit­tei­siin ja vah­vis­taa ikä­osaa­mi­seen pro­fi­loi­tu­mis­ta. Gero­no­mi­kou­lu­tus täy­den­tää Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun sosi­aa­li- ja ter­vey­sa­lan kou­lu­tus­tar­jon­nan koko­nai­suut­ta Poh­jois-Kar­ja­lan ja lähi­maa­kun­tien ikään­ty­vän väes­tön tar­pei­siin vas­taa­mi­sek­si. (Ks. Val­tio­neu­vos­to 2020.)

Kare­lian gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen pain­opis­tei­tä

Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pain­opis­tei­tä ovat ikäys­tä­väl­li­nen yhteis­kun­ta, sosio­kult­tuu­ri­nen van­hus­työ ja aktii­vi­nen, terve ja toi­min­ta­ky­kyi­nen ikään­ty­mi­nen. Kou­lu­tuk­sem­me ohjaa­vat arvot ovat eet­ti­syys, esteet­ti­syys ja esteet­tö­myys. Toi­min­nas­sam­me ja opin­to­jak­so­jen toteu­tuk­sis­sa pyrim­me todel­lis­ta­maan näitä tär­kei­tä ammat­tieet­ti­siä arvoja ja samal­la pyr­ki­myk­sem­me on gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen kautta luoda pohjaa eet­ti­sel­le ja esteet­ti­syy­den sekä esteet­tö­myy­den huo­mioi­val­le van­hus­työn amma­til­li­sel­le työ­kult­tuu­ril­le. Toi­saal­ta eet­ti­set dilem­mat kyt­key­ty­vät vah­vas­ti ylei­sem­min­kin sosi­aa­li- ja ter­vey­sa­lan työhön. Eet­ti­siä dilem­mo­ja aiheut­ta­vat esi­mer­kik­si asia­kas­työs­sä kon­kre­ti­soi­tu­vat eri­lai­set ja eri toi­mi­joi­den aset­ta­mat tavoit­teet. Myös eet­ti­nen poh­din­ta ja eet­tis­ten dilem­mo­jen käsit­te­ly on osa gero­no­min osaa­mis­ta.  

Gero­no­min osaa­mi­nen ja osaa­mis­kom­pe­tens­sit

Kan­sal­li­sen tut­kin­to­jen ja muiden osaa­mis­ko­ko­nai­suuk­sien vii­te­ke­hyk­sen osaa­mis­ta­so­ku­vauk­sen (NQF 6) mukai­ses­ti gero­no­mi (AMK) ‑tut­kin­nos­sa osaa­mi­nen kyt­key­tyy seu­raa­viin ylei­siin läh­tö­koh­tiin: tut­kin­non suo­rit­ta­mi­sen myötä opis­ke­li­ja hal­lit­see laaja-alai­set ja edis­ty­neet oman alansa tiedot, joihin liit­tyy teo­rioi­den, kes­keis­ten käsit­tei­den, mene­tel­mien ja peri­aat­tei­den kriit­ti­nen ymmär­tä­mi­nen ja arvioi­mi­nen. Lisäk­si alalta val­mis­tu­nut ymmär­tää amma­til­lis­ten teh­tä­vä­aluei­den ja/tai tie­tee­na­lo­jen kat­ta­vuu­den ja rajat. Hän hal­lit­see edis­ty­neet kog­ni­tii­vi­set ja käy­tän­nön taidot, jotka osoit­ta­vat asioi­den hal­lin­taa, kykyä sovel­taa ja kykyä luo­viin rat­kai­sui­hin ja toteu­tuk­siin, joita vaa­di­taan eri­kois­tu­neel­la ammatti‑, tie­teen- tai tai­tee­na­lal­la moni­mut­kais­ten tai enna­koi­mat­to­mien ongel­mien rat­kai­se­mi­sek­si. (Ope­tus­hal­li­tus 2022.)

Osaa­mis­ta­so­ku­vauk­sen mukaan val­mis­tu­nut gero­no­mi (AMK) pystyy työs­ken­te­le­mään itse­näi­ses­ti alan asian­tun­ti­ja­teh­tä­vis­sä ja kan­sain­vä­li­ses­sä yhteis­työs­sä. Hänel­lä on val­miu­det toimia yrit­tä­jä­nä ja johtaa moni­mut­kai­sia amma­til­li­sia toimia tai hank­kei­ta. Gero­no­mi (AMK) kyke­nee pää­tök­sen­te­koon enna­koi­mat­to­mis­sa toi­min­taym­pä­ris­töis­sä ja vastaa oman osaa­mi­sen­sa arvioin­nin ja kehit­tä­mi­sen lisäk­si yksit­täis­ten hen­ki­löi­den ja ryh­mien kehi­tyk­ses­tä. Opin­to­jen myötä kehit­tyy val­mius eli­ni­käi­seen oppi­mi­seen. Lisäk­si gero­no­min osaa­mis­ta on toimia eri­lais­ten ihmis­ten kanssa opis­ke­lu- ja työyh­tei­sös­sä sekä muissa ryh­mis­sä ja ver­kos­tois­sa huo­mioi­den yhtei­söl­li­set ja eet­ti­set näkö­kul­mat.  Hän vies­tii hyvin suul­li­ses­ti ja kir­jal­li­ses­ti sekä alan että alan ulko­puo­li­sel­le ylei­söl­le äidin­kie­lel­lään ja kyke­nee vuo­ro­vai­ku­tuk­seen omalla alal­laan aina­kin yhdel­lä vie­raal­la kie­lel­lä. (Ope­tus­hal­li­tus 2022.)

Val­ta­kun­nal­li­set gero­no­min osaa­mis­kom­pe­tens­sit

Gero­no­min val­ta­kun­nal­li­set osaa­mis­kom­pe­tens­sit ovat geron­to­lo­gi­nen osaa­mi­nen, monia­lai­nen arvioin­tio­saa­mi­nen, ohjaus­osaa­mi­nen, geron­to­lo­gi­nen hoiva‑, hoito- ja kun­tou­tus­osaa­mi­nen, pal­ve­lu­jär­jes­tel­mä­osaa­mi­nen sekä johtamis‑, kehit­tä­mis- ja laa­dun­hal­lin­tao­saa­mi­nen. Lisäk­si ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­to­jen yhtei­set osaa­mis­kom­pe­tens­sit oppi­maan oppi­mi­nen, työ­elä­mäs­sä toi­mi­mi­nen, eet­ti­syys, kes­tä­vä kehi­tys, kan­sain­vä­li­syys ja moni­kult­tuu­ri­suus sekä enna­koi­va kehit­tä­mi­nen ovat osa gero­no­min osaa­mis­ta. (Ks. Arene 2022.)

Gero­no­mio­pis­ke­li­jan osaa­mi­sen raken­tu­mi­sen moniu­lot­tei­suus

Gero­no­mio­pis­ke­li­jal­le ikään­ty­mi­seen sekä ihmi­siin liit­ty­vien näkö­kul­mien tar­kas­te­lu ei vält­tä­mät­tä hah­mo­tu heti opin­to­jen alku­vai­hees­sa sel­keäs­ti eri­lais­ten opin­to­ko­ko­nai­suuk­sien sisäl­tä­mien näkö­kul­mien vuoksi. Gero­no­min osaa­mi­sen raken­tu­mi­nen voi tuntua jopa sir­pa­le­mai­sel­ta. Gero­no­min osaa­mi­nen kou­lu­tuk­sen myötä raken­tuu sekä ver­ti­kaa­li­ses­ti että hori­son­taa­li­ses­ti ensim­mäi­ses­tä opis­ke­lu­vuo­des­ta läh­tien. Ensin mai­ni­tul­la voi­daan tar­koit­taa geron­to­lo­gi­sen osaa­mi­sen syve­ne­mis­tä Bloo­min tak­so­no­mian mukais­ten osaa­mis­ta­so­jen myötä asioi­den kuvai­le­mi­ses­ta ana­lyyt­ti­seen kehit­tä­mi­seen ja esi­mer­kik­si gero­no­min ammat­ti-iden­ti­tee­tin raken­tu­mis­ta. Hori­son­taa­li­sen osaa­mi­sen raken­tu­mi­sel­la voi­daan tar­koit­taa laaja-alais­ta geron­to­lo­gi­sen osaa­mi­sen raken­tu­mis­ta, jossa hyö­dyn­ne­tään monia­lai­seen tie­to­pe­rus­taan kiin­nit­ty­vää geron­to­lo­gis­ta tietoa ja gero­no­min työs­sään tar­vit­se­mia tai­to­ja. Asian­tun­te­muk­sen ver­ti­kaa­li­suut­ta ja hori­son­taa­li­suut­ta voisi kon­kre­ti­soi­da esi­mer­kik­si gero­no­min osaa­mi­sel­la tun­nis­taa eri­tyi­ses­ti ikään­ty­mi­seen liit­ty­viä eri­tyis­piir­tei­tä ja huo­mioi­da sekä kehit­tää esi­mer­kik­si ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan edis­tä­mi­seen täh­tää­vää ja aktii­vis­ta ikään­ty­mis­tä koros­ta­vaa sosio­kult­tuu­ri­sen van­hus­työn otetta toi­min­nas­saan. Lisäk­si gero­no­mil­la on val­miu­det tun­nis­taa ja ohjata ikäih­mi­siä esi­mer­kik­si tar­vit­ta­viin eri alojen pal­ve­lui­hin ikäih­mis­ten yksi­löl­lis­ten tar­pei­den ja tilan­tei­den mukai­ses­ti.

Gero­no­mi sosi­aa­li­huol­lon ammat­ti­hen­ki­lö­nä nojaa osaa­mi­ses­saan monia­lai­seen geron­to­lo­gi­seen tie­toon, jossa koros­tu­vat sosi­aa­lia­lan, hoi­to­työn ja kun­tou­tuk­sen näkö­kul­mat.  Näitä eri­lai­sia näkö­kul­mia gero­no­mi tar­vit­see työs­sään ikäih­mis­ten paris­sa. lkäih­mis­ten yksi­löl­li­set taus­tat, tilan­teet ja arki, tai kään­ty­mi­nen yli­pää­tään, eivät mukau­du yhteen tai tiet­tyyn teo­reet­ti­seen tar­kas­te­lu­ta­paan. Käy­tän­nös­sä ikäih­mis­ten kanssa työs­ken­nel­les­sään asiak­kai­den arjes­sa ja pal­ve­lu­jär­jes­tel­män sok­ke­lois­sa, gero­no­mi tar­vit­see monia­lai­sia ja eri­lai­sia teo­reet­ti­sia näkö­kul­mia sisäl­tä­vää tietoa jäsen­tääk­seen muun muassa ohjaus­työ­hön, ikäih­mis­ten pal­ve­lui­den kehit­tä­mi­seen tai pal­ve­lu­jär­jes­tel­mään liit­ty­vää työtä. Sosi­aa­lia­lan kor­keas­ti kou­lu­tet­tu­jen ammat­ti­hen­ki­löi­den osaa­mi­nen raken­tuu läh­tö­koh­tai­ses­ti eri­lai­sis­ta teo­reet­ti­sis­ta ja käsit­teel­li­sis­tä näkö­kul­mis­ta ja läh­tö­koh­dis­ta, esi­mer­kik­si sosi­aa­li­työn, yhteis­kun­ta­po­li­tii­kan, kas­va­tus­tie­tei­den ja muiden ihmis­tie­tei­den läh­tö­koh­dis­ta.

Gero­no­mio­pis­ke­li­jan osaa­mi­nen Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa on kuvat­tu ensm­mäi­se­nä opis­ke­lu­vuon­na ”gero­no­mi monia­lai­sen tie­to­pe­rus­tan ymmär­tä­jä­nä”, toi­se­na vuonna ”gero­no­mi van­hus­työn ja ohjauk­sen osaa­ja­na”, kol­man­te­na vuonna ”gero­no­mi van­hus­työn ja ohjauk­sen kehit­tä­jä­nä” ja nel­jän­te­nä vuonna ”gero­no­mi van­hus­työn asian­tun­ti­ja­na”. Nämä osaa­mi­sen kuvauk­sen ulot­tu­vuu­det piir­tä­vät kuvan gero­no­mio­pis­ke­li­jan osaa­mi­sen raken­tu­mi­ses­ta kon­struk­tii­vi­ses­ti kohti van­hus­työn asian­tun­ti­juu­den osaa­mis­ta. Näiden kuvaus­ten lisäk­si Kare­lian gero­no­mio­pis­ke­li­jan osaa­mi­sen raken­tu­mis­ta jäsen­tää Bloo­min tak­so­no­mian mukai­ses­ti mää­ri­tel­lyt opin­to­jak­so­jen osaa­mis­ta­voit­teet. Tämän ajat­te­lun myötä esi­mer­kik­si ensim­mäi­sen vuoden opin­nois­sa ja har­joit­te­luis­sa osaa­mi­ses­sa koros­tu­vat monia­lai­sen tie­to­pe­rus­tan mää­rit­te­ly ja kuvai­le­mi­nen. Tätä han­kit­tua osaa­mis­ta hyö­dyn­täen toi­se­na luku­vuon­na koros­tu­vat tie­to­jen ja tai­to­jen sovel­ta­mis­ta ja jäsen­tä­mis­tä kos­ke­vat koko­nai­suu­det. Kol­man­te­na ja nel­jän­te­nä luku­vuon­na koros­tu­vat ana­lyyt­tis­tä ajat­te­lua ja toi­min­taa sekä työ­elä­mä­lä­hei­syyt­tä koros­ta­va tie­to­jen ja tai­to­jen sovel­ta­mi­nen ja kehit­tä­mi­nen.

Gero­no­min ydin­osaa­mis­ta sosi­aa­li­huol­lon ammat­ti­hen­ki­lö­nä on hah­mot­taa ikään­ty­mi­seen ja ikäih­mis­ten elä­män­ti­lan­tei­seen liit­ty­viä eri­lai­sia näkö­kul­mia ja sovel­taa kou­lu­tuk­sen myötä han­kit­tua tietoa käy­tän­nön työssä esi­mer­kik­si ikäih­mis­ten yksi­löl­lis­ten elä­män­ti­lan­tei­den tuke­mi­ses­sa, ohjaa­mi­ses­sa, moniam­ma­til­li­ses­sa yhteis­työs­sä, pal­ve­lui­den kehit­tä­mi­ses­sä tai joh­ta­mi­ses­sa. Tämän ”sosi­aa­li­sen ulot­tu­vuu­den” osaa­mi­nen edel­lyt­tää eri­lais­ten näkö­kul­mien tun­nis­ta­mis­ta ja ymmär­tä­mis­tä osaksi sosi­aa­lia­lan ammat­ti­hen­ki­lön ydin­osaa­mis­ta.

Gero­no­mit tule­vai­suu­den van­hus­työn pio­nee­rei­na

Monia­lai­seen geron­to­lo­gi­seen tie­toon poh­jau­tu­va gero­no­min osaa­mi­nen sisäl­tää eri­lai­sia sosiaali‑, ter­veys- ja kun­tou­tusa­lan näkö­kul­mia. Tämä mah­dol­lis­taa gero­no­mil­le laaja-alai­sen van­hus­työn osaa­mi­sen. Tule­vai­suu­den hyvin­voin­tia­lueil­la, joissa eri­lai­set sosi­aa­li- ja ter­vey­sa­lan työ­kult­tuu­rit ja toi­min­ta­ta­vat ovat muu­tos­ten pyör­teis­sä, gero­no­min osaa­mis­ta voi­tai­siin hyö­dyn­tää esi­mer­kik­si ennal­taeh­käi­se­väs­sä työssä ja eri­lai­sis­sa moniam­ma­til­li­sis­sa ympä­ris­töis­sä. Lail­lis­tet­tu­na sosi­aa­li­huol­lon ammat­ti­hen­ki­lö­nä gero­no­min osaa­mi­nen sovel­tuu myös mai­nios­ti esi­mer­kik­si sosi­aa­li- ja ter­vey­sa­lan yhdys­pin­noil­la työs­ken­te­lyyn, moniam­ma­til­li­seen ver­kos­to­työ­hön esi­mer­kik­si pal­ve­luoh­jauk­sen kei­noin, sekä jal­kau­tu­vaan työhön asiak­kaan ja tämän ver­kos­ton kanssa. Myös yksilö- ja yhtei­sö­työ esi­mer­kik­si sosio­kult­tuu­ri­sen otteen avulla sekä kehit­tä­mis­työ ovat osa gero­no­min osaa­mis­ta.

Gero­no­min siir­ty­mi­nen työ­elä­mään

Eri puo­lil­ta Suomea olemme kuul­leet iloi­sia uuti­sia, että val­mis­tu­neet gero­no­mit työl­lis­ty­vät työ­mark­ki­noil­le erin­omai­ses­ti. Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lus­sa gero­no­mio­pis­ke­li­joi­den har­joit­te­lut ovat kes­kei­siä työ­elä­mään tutus­tu­mi­sen paik­ko­ja ja toi­saal­ta myös työ­elä­män mah­dol­li­suuk­sia tutus­tua gero­no­mio­pis­ke­li­jan osaa­mi­sen raken­tu­mi­seen eri har­joit­te­lu­jak­soil­la. Kou­lu­tuk­sen ja työ­elä­män väli­nen yhteis­työ ja kehit­tä­mis­työ gero­no­mien osaa­mi­sen tun­nis­ta­mi­sek­si työ­elä­mäs­sä on tar­peel­lis­ta. Eri­lai­set kou­lu­tuk­sen ja työ­elä­män väli­set vie­rai­lut, asian­tun­ti­ja­ta­paa­mi­set, jal­kau­tu­va työs­ken­te­ly ja muu kehit­tä­mis­työ on tär­ke­ää. Haluam­me Kare­lian gero­no­mi­kou­lu­tuk­ses­sa olla mukana edis­tä­mäs­sä alu­eel­lis­ta ja maa­kun­ta­ra­jat ylit­tä­vää tule­vai­suu­den van­hus­työn osaa­mi­sen kehit­tä­mis­tä.


Kir­joit­ta­ja:

Terhi Myller, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu


Läh­teet:

Arene 2022. Ammat­ti­kor­kea­kou­lus­ta val­mis­tu­nut saa laaja-alai­sen työ­elä­mä­si­vis­tyk­sen. Luettu 29.9.2022 https://www.arene.fi/blogi/ammattikorkeakoulusta-valmistunut-saa-laaja-alaisen-tyoelamasivistyksen/

Ope­tus­hal­li­tus 2022. Tut­kin­to­jen vii­te­ke­hyk­set. Luettu https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-viitekehykset 29.9.2022

Val­tio­neu­vos­to 2020. Päätös ammat­ti­kor­kea­kou­lun toi­mi­lu­van muut­ta­mi­ses­ta. https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/74918 29.9.2022