Ikä­osaa­mi­sen kou­lu­tus­jat­ku­mo Kare­liass­sa

Väes­tön ikään­ty­mi­nen glo­baa­li­na megat­ren­di­nä näkyy vah­vas­ti myös suo­ma­lai­sen yhteis­kun­nan ikään­ty­mi­se­nä. Sekä eli­niän piden­ty­mi­nen että ikään­ty­nei­den väes­tö­osuu­den kasvu haas­ta­vat vakiin­tu­nei­ta toi­min­ta­mal­le­ja sekä ammat­ti­lais­ten osaa­mis­ta. Lisäk­si elä­män­tyy­lien yksi­löl­lis­ty­mi­nen ja uusien suku­pol­vien ikään­ty­mi­nen tar­joa­vat uuden­lai­sia näky­miä ikään­ty­mi­sen kysy­myk­siin: Ikään­tyes­sä halu­taan jatkaa jo vakiin­tu­nei­ta elä­män­ta­po­ja, ei suos­tu­ta vain pal­ve­lu­jen käyt­tä­jän roo­liin vaan halu­taan osal­lis­tua ja vai­kut­taa – ja saada oman­nä­köi­siä pal­ve­lu­ja juuri itsel­le rää­tä­löi­ty­nä.

Ikään­ty­nei­den kiin­nos­tuk­sen koh­teet ja tar­peet ovat moni­nai­sia, niin kuin muun­kin ikäis­ten ihmis­ten. Tar­vi­taan sekä sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lu­jen että myös muihin elä­mä­na­luei­siin liit­ty­vien pal­ve­lu­jen, pro­ses­sien ja raken­tei­den uudis­ta­mis­ta. Ikäih­mis­ten oman toi­mi­juu­den, osal­li­suu­den ja vai­ku­tus­mah­dol­li­suuk­sien on oltava läh­tö­koh­ta­na uudis­ta­mis­työs­sä. Kyse on perus­ta­van­laa­tui­ses­ti uuden­lai­sen lähes­ty­mis­ta­van omak­su­mi­ses­ta: asian­tun­ti­joi­den osaa­mi­sen rin­nal­le on nos­tet­ta­va ikäih­mis­ten osaa­mi­nen ja koke­muk­set.

Yksi­löi­den hyvin­voin­nin ja ter­vey­den edis­tä­mi­sen lisäk­si on tun­nis­tet­ta­va yhtei­sö­jen ja aluei­den tasol­la teh­tä­vä työ sekä yhteis­kun­nal­li­nen vai­kut­ta­mi­nen. Jos aiem­pia suku­pol­via on moi­tit­tu lii­al­li­ses­ta mukau­tu­mi­ses­ta tar­jot­tui­hin olo­suh­tei­siin ja pal­ve­lui­hin, niin ole­tuk­sem­me on, että tule­vai­suu­des­sa ikäih­mi­set ovat mukana suun­nit­te­le­mas­sa, kehit­tä­mäs­sä ja arvioi­mas­sa ikäys­tä­väl­li­siä käy­tän­tei­tä ja raken­tei­ta yhdes­sä pal­ve­lun­tuot­ta­jien ja eri alojen ammat­ti­lais­ten kanssa. Ikäih­mi­set eivät myös­kään ole hete­ro­gee­ni­nen joukko ihmi­siä, vaan äänen anta­mi­nen ja kuul­luk­si tule­mi­nen eri­lai­sis­sa elä­män­ti­lan­teis­sa ole­vil­le ikäih­mi­sil­le tulee olla ikäys­tä­väl­lis­ten toi­min­to­jen läh­tö­koh­ta.

Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lus­sa ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen on kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mio­ta jo yli kym­me­nen vuoden ajan. Ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan edis­tä­mi­nen on yksi Kare­lia2030-stra­te­gian kehit­tä­mis­koh­teis­ta.  Kare­lias­sa tar­jo­taan kat­ta­vas­ti tut­kin­toon joh­ta­vaa kou­lu­tus­ta ikä­osaa­mi­sen alu­eel­la: Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­toon joh­ta­va Gero­no­mi (AMK) ‑kou­lu­tus ja ylem­pään ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­toon joh­ta­va Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK-kou­lu­tus muo­dos­ta­vat kou­lu­tuk­sel­li­sen jat­ku­mon, joka tar­jo­aa vankan perus­tan opis­ke­li­joi­den osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sel­le sekä ikä­osaa­mi­sen vah­vis­ta­mi­sel­le työ­elä­mäs­sä.

Tässä artik­ke­lis­sa tar­kas­te­lem­me tätä kou­lu­tuk­sel­lis­ta jat­ku­moa ikä­osaa­mi­sen uudis­ta­mi­sen ja ikäys­tä­väl­li­syy­den vah­vis­ta­mi­sen näkö­kul­mis­ta.

Gero­no­mi (AMK) ‑kou­lu­tus

Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen pain­opis­teet ovat aktii­vi­sen, ter­veen ja toi­min­ta­ky­kyi­sen ikään­ty­mi­sen, ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan ja sosio­kult­tuu­ri­sen van­hus­työn osaa­mi­ses­sa. Gero­no­mi­kou­lu­tus kyt­key­tyy tii­viis­ti ammat­ti­kor­kea­kou­lun stra­te­gi­siin tavoit­tei­siin. Kare­lias­ta val­mis­tu­val­la gero­no­mil­la on laaja-alai­set val­miu­det geron­to­lo­gis­ta osaa­mis­ta vaa­ti­viin teh­tä­viin niin jul­ki­sel­le, yksi­tyi­sel­le kuin kol­man­nel­le sek­to­ril­le tai yrit­tä­jäk­si. Kou­lu­tuk­sem­me ohjaa­via arvoja ovat eet­ti­syys, esteet­tö­myys ja esteet­ti­syys.

Gero­no­mio­pin­not perus­tu­vat yhtei­söl­li­seen oppi­mi­seen, jossa hyö­dyn­ne­tään monia­lais­ta geron­to­lo­gis­ta ajan­koh­tais­ta tut­ki­mus­tie­toa ja eri­lai­sia tie­don­läh­tei­tä sekä oppi­mis­ta tuke­vaa tek­no­lo­gi­aa. Yhtei­söl­li­ses­sä oppi­mi­ses­sa kes­keis­tä on tavoit­teel­li­nen tii­mi­työs­ken­te­ly dia­lo­gi­ses­sa vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa. Opin­to­jen aikana opis­ke­li­ja oppii hank­ki­maan, arvioi­maan ja sovel­ta­maan tietoa moni­puo­li­ses­ti ja kriit­ti­ses­ti, sekä saa val­miuk­sia jat­ku­vaan oppi­mi­seen ja oman osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen. Reflek­toin­ti­tai­to­jen ja reflek­tii­vi­sen työ­ot­teen kehit­tä­mi­nen ja syven­tä­mi­nen on osa oppi­mis­ta. Opis­ke­lu tapah­tuu lähi- ja etä­ope­tuk­se­na tii­meis­sä ja itse­näi­ses­ti. Kou­lu­tuk­sen aikana opis­kel­laan Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun moniam­ma­til­li­sis­sa Tarmo- ja Simula ‑oppi­mi­sym­pä­ris­töis­sä sekä työ­elä­män har­joit­te­lu­ym­pä­ris­töis­sä. Opin­to­jen aikana opis­ke­li­ja voi hakea Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Y‑akatemiaan, jossa opis­kel­laan monia­lai­sis­sa tii­meis­sä yrit­tä­jyyt­tä. Y‑akatemiassa opis­kel­laan Y‑akatemian ope­tus­suun­ni­tel­man mukai­ses­ti ja niillä kor­va­taan sopi­muk­sen mukaan gero­no­mi­kou­lu­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man opin­to­ja. Gero­no­mio­pin­not toteu­tu­vat moni­muo­to-ope­tuk­se­na. Jokai­se­na luku­vuon­na opis­ke­li­jat saavat koke­muk­sia eri­lai­sis­sa van­hus­työn toi­min­taym­pä­ris­töis­sä toi­mi­mi­ses­ta pro­jek­tien, har­joit­te­lui­den ja teo­riao­pin­to­jen kautta.

Moni­muo­to­teu­tus antaa mah­dol­li­suu­den opis­kel­la osin ajasta ja pai­kas­ta riip­pu­mat­to­mas­ti. Opis­ke­li­ja voi olla mah­dol­lis­ta hyväk­si­lu­kea aiem­min tai opin­to­jen aikana muu­al­la han­kit­tua osaa­mis­ta osaksi Kare­lian gero­no­mi­tut­kin­toa. Osaa­mi­sen hyväk­si­lu­ke­mi­ses­sa käy­te­tään AHOT – (aiem­min han­ki­tun osaa­mi­sen tun­nis­ta­mis- ja tun­nus­ta­mis­me­net­te­ly) menet­te­lyä. Täy­den­tä­vän osaa­mi­sen opin­to­ja voi tehdä jous­ta­vas­ti missä tahan­sa opin­to­jen vai­hees­sa oman mie­len­kiin­non mukai­ses­ti.

Val­mis­tu­mi­sen jäl­keen gero­no­mi AMK saa päte­vyy­den toimia lail­lis­tet­tu­na sosi­aa­li­huol­lon ammat­ti­hen­ki­lö­nä gero­no­min amma­tis­sa (Laki sosi­aa­li­huol­lon ammat­ti­hen­ki­löis­tä 817/2015; Val­vi­ra 2021). Tut­kin­to antaa val­miu­det toimia geron­to­lo­gis­ta osaa­mis­ta vaa­ti­vis­sa asian­tun­ti­ja­teh­tä­vis­sä. Gero­no­mi voi työs­ken­nel­lä jul­ki­sel­la sek­to­ril­la iäk­kään hen­ki­lön pal­ve­lun­tar­pei­den sel­vit­tä­mi­ses­tä vas­taa­va­na työn­te­ki­jä­nä (Laki ikään­ty­neen väes­tön toi­min­ta­ky­vyn tuke­mi­ses­ta sekä iäk­käi­den sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­luis­ta 980/2012). Lisäk­si gero­no­mi voi työs­ken­nel­lä esi­mer­kik­si pal­ve­luoh­jaa­ja­na, ohjaa­ja­na, sosi­aa­lioh­jaa­ja­na, pro­jek­ti­työn­te­ki­jä­nä, van­hus­pal­ve­lu­jen koor­di­noi­ja­na, esi­mie­he­nä, suun­nit­te­li­ja­na, kehit­tä­jä­nä tai pal­ve­lui­den tuot­ta­ja­na. Työ­paik­ka voi sijoit­tua sosi­aa­lia­lan, kun­tou­tuk­sen, hoivan ja hoidon ken­til­le niin jul­ki­sel­la, yksi­tyi­sel­lä kuin kol­man­nel­la sek­to­ril­la. Gero­no­mi­na voi työs­ken­nel­lä yksilö- ja ryh­mä­koh­tai­ses­sa asia­kas­työs­sä sekä van­hus­työn moniam­ma­til­li­sis­sa työ­ryh­mis­sä. Gero­no­min osaa­mi­nen avaa uuden­lai­sia ura­mah­dol­li­suuk­sia esi­mer­kik­si yrit­tä­jä­nä tai van­hus­työn kehit­tä­jä­nä monia­lai­sis­sa toi­min­taym­pä­ris­töis­sä.

Ikä­osaa­mi­sen (YAMK) ‑kou­lu­tus

Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK-kou­lu­tus johtaa ylem­pään ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­toon, joka tuot­taa vas­taa­van kel­poi­suu­den kuin yli­opis­tos­sa suo­ri­tet­tu mais­te­rin tut­kin­to, lukuun otta­mat­ta jul­ki­sia sosi­aa­li­työn­te­ki­jän vir­ko­ja. Kou­lu­tus on laa­juu­del­taan 90 opin­to­pis­tet­tä. Kou­lu­tuk­sen opis­ke­luai­ka on kaksi vuotta. Kou­lu­tus on käyn­nis­ty­nyt Kare­lias­sa vuonna 2015, ja vuo­des­ta 2018 se on toteu­tet­tu koko­naan ver­kos­sa. Jat­kos­sa tässä artik­ke­lis­sa kou­lu­tuk­ses­ta käy­te­tään vakiin­tu­nut­ta lyhyem­pää nimeä Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tus.

Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tuk­sen sisäl­löl­li­set pain­opis­teet ovat ikä­osaa­mi­nen ja ikäys­tä­väl­li­syys sekä kun­tou­tus. Ikä­osaa­mi­sen laaja-alai­suut­ta ja monia­lai­suut­ta on mää­ri­tel­ty esim. seu­raa­vas­ti:

Ikä­osaa­mi­nen on ikään­ty­mi­seen ja sen yhteis­kun­nal­li­siin, yhtei­söl­li­siin ja yksi­löl­li­siin vai­ku­tuk­siin liit­ty­vää osaa­mis­ta. Ikä­osaa­mi­nen on sekä amma­til­lis­ta että koke­muk­sel­lis­ta osaa­mis­ta, joka kokoaa yhteen ikäih­mi­siä, asian­tun­ti­joi­ta, ammat­ti­lai­sia ja kehit­tä­jiä eri aloil­ta. Ikä­osaa­mi­sen yti­mes­sä on sosi­aa­li- ja ter­vey­sa­lan tieto ja taito. Ikään­ty­mi­nen kos­ket­taa koko yhteis­kun­taa, ja ikä­osaa­mis­ta tar­vi­taan kaik­kial­la, missä ollaan teke­mi­sis­sä ihmis­ten ja heidän moni­nais­ten elämän olo­jen­sa kanssa. (Jämsén & Kuk­ko­nen 2014.)

Ikäys­tä­väl­li­syy­del­lä tar­koi­te­taan ikään­ty­mi­seen liit­ty­vien ilmiöi­den ja iän huo­mioi­mis­ta eri elä­mä­na­lueil­la. Ikäys­tä­väl­li­syys perus­tuu ikä­osaa­mi­seen ja aktii­vi­sen ikään­ty­mi­sen mer­ki­tyk­sen tun­nis­ta­mi­seen kai­kil­la elä­mä­na­lueil­la.

Kun­tou­tus­osaa­mi­nen on tämän kou­lu­tuk­sen pain­opis­tee­nä ymmär­ret­ty laaja-alai­ses­ti, sekä yksi­lön, yhtei­sön että koko yhteis­kun­nan tasol­la tar­vit­ta­va­na ymmär­ryk­se­nä ja osaa­mi­se­na. Koko­nais­val­tai­suus ja laaja-alai­nen toi­min­ta­ky­vyn käsite ovat kun­tou­tus­osaa­mi­sen perus­ta­na.

Kare­lias­sa toteu­tet­ta­van Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tus­ta pro­fi­loi­vat kuvat­tu­jen sisäl­löl­lis­ten pain­opis­tei­den lisäk­si yhteis­kun­nal­li­nen orien­taa­tio sekä alue­nä­kö­kul­ma: Ikään­ty­mi­sen ilmiöi­den tar­kas­te­lun kyt­ken­tä näihin kon­teks­tei­hin on kes­keis­tä. Kou­lu­tuk­sen tavoit­tee­na ei ole niin­kään syven­tää aiem­min han­kit­tua subs­tans­sio­saa­mis­ta vaan laaja-alais­taa ymmär­rys­tä ikään­ty­mi­sen ilmiöis­tä ja ikäys­tä­väl­li­syy­des­tä sekä vah­vis­taa moniam­ma­til­li­ses­sa toi­min­nas­sa tar­vit­ta­via osaa­mi­sa­luei­ta.

Tavoit­tee­na on, että Ikä­osaa­mi­sen YAMK-tut­kin­non suo­rit­ta­neil­la on val­miu­det toimia ikä­osaa­mi­sen asian­tun­ti­ja­na moniam­ma­til­li­sis­sa ja monia­lai­sis­sa ikäih­mis­ten hyvin­voin­tia, ter­veyt­tä ja kun­tou­tu­mis­ta tuke­vis­sa ympä­ris­töis­sä ja työyh­tei­söis­sä. Tär­kei­tä osaa­mi­sa­luei­ta ovat ikään­ty­vän ja ikään­ty­neen väes­tön osal­li­suu­den ja toi­min­ta­ky­vyn edis­tä­mi­nen sekä käy­tän­tö­jen, pro­ses­sien ja pal­ve­lu­jen arvioin­ti, kehit­tä­mi­nen ja uudis­ta­mi­nen.

Sisäl­löl­lis­ten pain­opis­tea­luei­den – ikä­osaa­mi­nen, ikäys­tä­väl­li­syys ja kun­tou­tus – lisäk­si Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tuk­ses­sa opis­ke­le­va valit­see omien työ­ura­ta­voit­tei­den­sa mukai­ses­ti täy­den­tä­vän osaa­mi­sen opin­not joko joh­ta­mi­sen, kehit­tä­mi­sen tai yrit­tä­jyy­den tee­mas­ta. Tämä suun­tau­tu­mi­nen vai­kut­taa myös opin­näy­te­työn aihe- ja toteu­tus­va­lin­toi­hin sisäl­löl­li­sen teeman lisäk­si.

Kou­lu­tuk­sen peda­go­gi­set valin­nat perus­tu­vat opis­ke­li­ja­kes­kei­seen peda­go­giik­kaan, joka tähtää oppi­joi­den auto­no­mian ja kriit­ti­sen ajat­te­lun edis­tä­mi­seen.  Aikuis­opis­ke­li­joi­den oppi­mi­ses­sa itseoh­jau­tu­vuu­den ja aktii­vi­sen oppi­jan roolin koros­ta­mi­nen tukee opitun kiin­nit­tä­mis­tä omaan osaa­mi­seen ja koke­muk­siin.

Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tus toteu­te­taan koko­naan verkko-opin­toi­na. Tämä mah­dol­lis­taa kou­lu­tuk­seen hakeu­tu­mi­sen asuin­pai­kas­ta riip­pu­mat­ta. Verkko-opin­toi­hin sisäl­tyy sään­nöl­li­siä ohjaus­tun­te­ja, itse­näis­tä työs­ken­te­lyä sekä työs­ken­te­lyä opis­ke­li­joi­den pien­ryh­mis­sä. Kou­lu­tuk­sen toteu­tuk­ses­sa kiin­ni­te­tään eri­tyis­tä huo­mio­ta vuo­ro­vai­ku­tuk­seen ja yhtei­seen oppi­mi­seen.

Kou­lu­tus­jat­ku­mo tut­kin­nois­ta jat­ku­vaan osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen

Kou­lu­tus­jat­ku­moa Kare­lian gero­no­mi­kou­lu­tuk­ses­ta ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tuk­seen voi­daan pitää osana ikä­osaa­mi­sen uudis­ta­mis­ta sekä ikäys­tä­väl­li­syy­den vah­vis­ta­mis­ta kou­lu­tuk­sen kei­noin. Kes­kit­ty­mi­nen ikä­osaa­mi­seen on näkyvä osa Kare­lian toi­min­taa. Ikä­osaa­mi­sen han­ke­toi­min­nal­la on jo pitkät perin­teet: kehit­tä­mis­työ­tä on tehty ja teh­dään jat­ku­vas­ti sekä uusien käy­tän­tö­jen että kou­lu­tuk­sen kehit­tä­mi­sek­si. Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön myön­tä­mä pro­fi­laa­tio­ra­hoi­tus EAFS-hank­keel­le (RDI Excel­lence in Crea­ting Age-friend­ly Socie­ty in Remote Areas) tukee ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sön raken­ta­mis­ta ja useita kehit­tä­mis­pi­lot­te­ja vali­tuil­la pain­opis­tea­lueil­la.

Kare­lian valin­ta kes­kit­tyä ikä­osaa­mi­sen kou­lu­tuk­ses­sa ikäys­tä­väl­li­syy­den ja aktii­vi­sen ikään­ty­mi­sen edis­tä­mi­seen on tuke­mas­sa sosi­aa­li­ses­ti kes­tä­vää kehi­tys­tä. Ikäih­mi­set näh­dään aktii­vi­si­na toi­mi­joi­na, osaa­ji­na ja muu­toin­kin voi­ma­va­ra­na. Ikäys­tä­väl­li­syy­den vah­vis­ta­mis­työ­tä teh­dään paitsi sosi­aa­li- ja ter­vey­sa­lal­la niin myös muilla aloil­la; ikäys­tä­väl­li­syys on monia­lai­sen kehit­tä­mi­sen kohde. Tähän kehit­tä­mis­työ­hön integroi­tu­vat sekä Gero­no­mi (AMK) ‑kou­lu­tus että Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tus. Nämä kou­lu­tuk­set muo­dos­ta­vat kou­lu­tuk­sel­li­sen jat­ku­mon, jossa on AMK-opin­to­jen aloit­ta­mi­ses­ta YAMK-opin­to­jen päät­tä­mi­seen saakka yhtei­nen juonne: ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan kehit­tä­mi­nen.

Ikäys­tä­väl­li­syys­osaa­mi­sen syve­ne­mi­nen voisi olla par­haim­mil­laan spi­raa­li­mai­nen, työ­elä­mäyh­teyk­sis­sä tapah­tu­va pro­ses­si. Esi­mer­kik­si gero­no­mit, jotka val­mis­tut­tu­aan hank­ki­vat tar­vit­ta­van työ­ko­ke­muk­sen ylem­pään ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­toon hakeu­tu­mi­sek­si, ovat tär­keäs­sä roo­lis­sa ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­ses­sä. Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tus tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den syven­tää ikä­osaa­mi­sen asian­tun­ti­juut­ta ja täh­dä­tä esi­mer­kik­si jul­ki­siin vir­koi­hin ylem­män kor­kea­kou­lu­tut­kin­non suo­rit­ta­mi­sen myötä. Myös esi­mer­kik­si amma­til­li­sen opet­ta­jan ura­pol­ku voi aueta tämän kou­lu­tus­jat­ku­mon avulla.  

Ikäys­tä­väl­li­seen yhteis­kun­taan lii­tet­tä­vän osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen suh­tees­sa työ­elä­män tar­pei­siin on ajan­koh­tai­nen ja tärkeä kou­lu­tuk­sel­li­nen valin­ta. Eri­tyi­ses­ti Itä-Suo­mes­sa, Poh­jois-Kar­ja­las­sa, esi­mer­kik­si korkea huol­to­suh­de, alueen maan­tie­teel­li­set eri­tyis­piir­teet laa­joi­ne pit­kien väli­mat­ko­jen maa­seu­tua­luei­neen, väes­tön­ti­heys ja eri­lai­set alu­eel­li­set teki­jät, tuovat ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan arjen mer­ki­tyk­sen lähel­le opis­ke­lua, opis­ke­li­joi­ta ja työ­elä­män tar­pei­ta.

Myös val­ta­kun­nal­li­ses­ti tar­kas­tel­tu­na ikäys­tä­väl­li­nen yhteis­kun­ta ja van­hus­työn sekä ikä­osaa­mi­sen yhteis­kun­nal­li­nen kytkös on mer­kit­tä­vä kou­lu­tuk­sel­li­nen pain­opis­te.

Olemme vakuut­tu­nei­ta, että tule­vai­suu­den van­hus­työn ja ikä­osaa­mi­sen asian­tun­ti­jat tar­vit­se­vat ymmär­rys­tä ympä­röi­väs­tä yhteis­kun­nas­ta ja siihen liit­ty­vis­tä mikro- ja meso­ta­son suh­teis­ta, jotta kon­kreet­ti­ses­ti esi­mer­kik­si ikäih­mis­ten yksi­löl­li­nen arki tulee huo­mioo­no­te­tuk­si ja näky­väk­si niin kau­pun­geis­sa, taa­ja­mis­sa kuin har­vaan asu­tul­la maa­seu­dul­la.

Kare­lia on otta­nut aktii­vi­sen roolin myös ikä­osaa­mi­sen kou­lu­tuk­sen kan­sain­vä­lis­tä­mi­ses­sä: koor­di­noim­me euroop­pa­lais­ta kor­kea­kou­lu­ver­kos­toa, joka kehit­tää uutta mais­te­ri­ta­son kou­lu­tus­ta: EMMA (Euro­pean Master of Active Ageing and Age-friend­ly Socie­ty) on eden­nyt ope­tus­suun­ni­tel­ma­työs­tä opin­to­jak­so­jen yhteis­suun­nit­te­luun. Ammat­ti­kor­kea­kou­lu- ja YAMK-tut­kin­to­jen muo­dos­ta­ma ikä­osaa­mi­sen kou­lu­tuk­sel­li­nen jat­ku­mo saa myös jatkoa tut­kin­to­jen suo­rit­ta­mi­sen jäl­keen: Jat­ku­van oppi­mi­sen pal­ve­lu­na on tar­jol­la Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mis­salk­ku, joka mah­dol­lis­taa osaa­mi­sen vah­vis­ta­mi­sen ja uudis­ta­mi­sen työn ohessa, avoi­mes­sa ammat­ti­kor­kea­kou­lus­sa. Monet osaa­mis­sal­kun opin­to­jak­sois­ta ovat tar­jol­la ver­kos­sa, joten ajasta ja pai­kas­ta riip­pu­ma­ton opis­ke­lu mah­dol­lis­taa osal­lis­tu­mi­sen myös pit­kien väli­mat­ko­jen päästä.

Koke­muk­sia verk­ko­pe­da­go­gi­sis­ta rat­kai­suis­ta Gero­no­mi (AMK) ‑kou­lu­tuk­ses­sa ja Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tuk­ses­sa käsi­tel­lään tuo­rees­sa jul­kai­sus­sa Tule­vai­suu­den ikä­osaa­mis­ta verk­ko­pe­da­go­gii­kan avulla (toim. Kuk­ko­nen, T. & Myller, T.) – tutus­tu sekä opis­ke­li­joi­den että opet­ta­jien aja­tuk­siin ver­kos­sa oppi­mi­ses­ta!

Gero­no­mi (AMK) ‑kou­lu­tus

  • Laa­juus 210 opin­to­pis­tet­tä
  • Opis­ke­luai­ka 3,5 vuotta
  • Moni­muo­to­to­teu­tus, verk­ko­pe­da­go­giik­ka mer­kit­tä­väs­sä roo­lis­sa
  • Haku kaksi kertaa vuo­des­sa yhteis­haus­sa, kevääl­lä ja syk­syl­lä
  • Lisä­tie­to­ja kou­lu­tuk­ses­ta

Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK-kou­lu­tus


Kir­joit­ta­jat:

Tuula Kuk­ko­nen, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu

Terhi Myller, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu


Läh­teet:

Jämsén, A. & Kuk­ko­nen, T. 2014. Ikä­osaa­mi­nen elää Poh­jois-Kar­ja­las­sa. Geron­to­lo­gia 2/2014, 117–122.

Artik­ke­li­ku­va: Desig­neco­lo­gist