Arki­kun­tou­tus etä­hoi­va­soit­to­jen yhtey­des­sä ─ Etä­ar­ki­kun­tou­tuk­sen kehit­tä­mi­nen Pir­kan­maan hyvin­voin­tia­lu­eel­la

Kir­joit­ta­jat Kirsi Ahtiai­nen ja Piia Arre­nius: Hyvin­voin­tia­luei­den kehit­tä­mi­sen tavoit­tee­na on tar­jo­ta ikään­ty­neil­le tasa­ver­tai­sia ja oikea-aikai­sia hyvin­voin­tia ja ter­veyt­tä tuke­via koti- ja kun­tou­tus­pal­ve­lui­ta tek­no­lo­gi­sia mah­dol­li­suuk­sia hyö­dyn­täen (Pir­kan­maan liitto 2022; STM 2020). Opin­näy­te­työ teh­tiin osana Pir­kan­maan maa­kun­nal­li­sen koti­kun­tou­tuk­sen työ­ryh­män kehit­tä­mis­työ­tä. Se oli tut­ki­muk­sel­li­nen kehit­tä­mis­työ, jonka tar­koi­tuk­se­na oli yhte­näis­tää etä­ar­ki­kun­tou­tuk­sen toteut­ta­mis­ta Pir­kan­maan hyvin­voin­tia­lu­eel­la. Tavoit­tee­na oli verk­ko­ky­se­lyn sekä lear­ning cafen avulla kerätä ja tuot­taa ajan­koh­tais­ta ja koke­mus­pe­räis­tä tietoa etä­hoi­vaa teke­vil­tä työn­te­ki­jöil­tä etänä toteu­tet­ta­van arki­kun­tou­tuk­sen nyky­ti­las­ta, sen haas­teis­ta ja tule­vai­suu­den toi­veis­ta sekä tämän poh­jal­ta kehit­tää vii­te­ke­hys etä­ar­ki­kun­tou­tuk­sen toteut­ta­mi­sel­le Pir­kan­maan hyvin­voin­tia­lu­eel­la.

Arki­kun­tou­tuk­sen on todet­tu lisää­vän ikään­ty­nei­den laa­duk­kai­ta elin­vuo­sia ja tuke­van heidän oma­toi­mi­suut­taan arjes­sa (STM 2020). Siksi myös etä­hoi­va­soit­to­jen yhtey­des­sä olisi tär­ke­ää huo­mioi­da arki­kun­tou­tuk­sen toteu­tu­mi­nen. Opin­näy­te­työn tulos­ten mukaan etä­ar­ki­kun­tou­tus koet­tiin siihen sovel­tu­vil­la asiak­kail­la hyväk­si mah­dol­li­suu­dek­si ikään­ty­neen toi­mi­juu­den tuke­mi­ses­sa. Koet­tiin, että etä­ar­ki­kun­tou­tuk­sen avulla ikään­ty­neen suo­riu­tu­mi­nen arjes­sa, itse­näi­syy­den tunne ja omiin voi­ma­va­roi­hin luot­ta­mi­nen voivat lisään­tyä, koska esi­mer­kik­si asioi­den teet­tä­mi­nen koti­hoi­don työn­te­ki­jäl­lä ei onnis­tu etäyh­tey­den väli­tyk­sel­lä.

Opin­näy­te­työn tulos­ten mukaan etä­ar­ki­kun­tou­tuk­sen tämän­het­ki­ses­sä toteut­ta­mi­ses­sa koet­tiin haas­tei­ta, koska etä­hoi­va on vielä epä­ta­sai­ses­ti käy­tös­sä Pir­kan­maan hyvin­voin­tia­lu­een kun­nis­sa. Haas­tei­ta koet­tiin olevan myös tek­no­lo­gian, asen­tei­den sekä ajan­käy­tön suh­teen. Näihin haas­tei­siin opin­näy­te­työn tulos­ten mukaan voi­tai­siin vas­ta­ta riit­tä­väl­lä pereh­dy­tyk­sel­lä, kou­lu­tuk­sel­la ja tiedon levit­tä­mi­sel­lä työyh­tei­sös­sä. Tek­nis­tä tukea tulisi olla saa­ta­vil­la niin ikään­ty­neil­le kuin työn­te­ki­jöil­le­kin. Tulok­sis­ta kävi ilmi, että etä­ar­ki­kun­tou­tuk­sen toteut­ta­mi­ses­sa on huo­mioi­ta­va sekä fyy­sis­tä toi­min­ta­ky­kyä että arjen toi­min­to­ja tuke­vat keinot. Arki­kun­tou­tus menee toteu­tuk­sel­taan osit­tain limit­täin monel­le tutum­man koti­kun­tou­tuk­sen kanssa, joten myös etä­ar­ki­kun­tou­tus koet­tiin usein ennem­min­kin kun­tou­tus­hen­ki­lö­kun­nan toteut­ta­mak­si toi­min­nak­si kuin moniam­ma­til­li­sek­si työ­ta­vak­si. Läheis­ten osal­lis­ta­mi­nen koet­tiin myös tär­keäk­si.

Etä­ar­ki­kun­tou­tus voisi toteu­tuk­sel­taan olla esi­mer­kik­si toi­min­nal­lis­ten asioi­den har­joit­te­lua, kuten voi­lei­vän teke­mis­tä tai pieniä sii­vous­töi­tä. Se voisi pitää sisäl­lään fyy­si­siä har­joit­tei­ta, kuten raa­jo­jen lii­kut­te­lua tai sei­so­maan nouse­mis­ta, tai se voisi olla vaik­ka­pa muis­ti­har­joi­tuk­sia. Etä­ar­ki­kun­tou­tuk­sen tulisi olla jat­ku­vaa, sään­nöl­lis­tä ja poh­jau­tua ikään­ty­neen omista läh­tö­koh­dis­ta nouse­viin tavoit­tei­siin ja tar­pei­siin. Se tulisi tehdä näky­väk­si hoito- ja pal­ve­lusuun­ni­tel­mis­sa, jotta sen toteut­ta­mi­nen voisi olla yhte­näis­tä ja ikään­ty­neen kaikki mah­dol­li­set voi­ma­va­rat saa­tai­siin käyt­töön arjen toi­min­nois­sa.

Etänä toteu­tet­ta­vas­sa arki­kun­tou­tuk­ses­sa tulisi huo­mioi­da ikään­ty­neen toi­mi­juu­den tuke­mi­nen koko­nais­val­tai­ses­ti. Tar­vi­taan lisäk­si moti­vaa­tio­ta, myön­teis­tä asen­net­ta ja val­miut­ta käy­tän­tei­den muut­ta­mi­seen. Arki­kun­tou­tuk­sen avulla ikään­ty­neen ei tar­vit­si­si tuntea itse­ään kun­tou­tu­jak­si tai miten­kään sai­raak­si, vaan hän saisi kokea ole­van­sa oman­nä­köis­tä arke­aan elävä ihmi­nen, joka saisi tukea ja ohjaus­ta hänel­le itsel­leen tar­peel­li­sis­sa ja tär­keis­sä toi­mis­sa suo­riu­tu­mi­ses­sa (Pik­ka­rai­nen 2016).

Kehit­tä­mis­työn tulok­se­na luo­tiin vii­te­ke­hys julis­teen muo­dos­sa etä­ar­ki­kun­tou­tuk­sen toteut­ta­mi­ses­ta ja muista huo­mioon otet­ta­vis­ta sei­kois­ta. Julis­te tulee käy­tän­nön työn avuksi Pir­kan­maan hyvin­voin­tia­lu­eel­le.

Läh­teet:

Pik­ka­rai­nen, A. 2016. Geron­to­lo­gi­sen kun­tou­tuk­sen käsi­kir­ja. Osa II. Ikään­ty­nei­den arki‑, koti- ja lähi­kun­tou­tus: var­hais­vai­hees­ta ympä­ri­vuo­ro­kau­ti­seen hoi­vaan. Jyväs­ky­lä: Jyväs­ky­län ammat­ti­kor­kea­kou­lu.

Pir­kan­maan liitto 2022. Sote-uudis­tus. Pir­kan­maan tule­vai­suu­den sote-keskus. https://soteuudistus.pirkanmaa.fi/pirkanmaan-tulevaisuuden-sote-keskus/. Vii­tat­tu 1.11.2022.

Sosi­aa­li- ja ter­veys­mi­nis­te­riön (STM) jul­kai­su­ja 2020:29. Laa­tusuo­si­tus hyvän ikään­ty­mi­sen tur­vaa­mi­sek­si ja pal­ve­lu­jen paran­ta­mi­sek­si 2020–2023. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162455/STM_2020_29_J.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Vii­tat­tu 29.11.2022.

Lue lisää opin­näy­te­työs­tä.