Miten tukea muis­ti­sai­rau­teen sai­ras­tu­neen työssä jat­ka­mis­ta

Muis­ti­sai­rau­teen voi sai­ras­tua jo työi­käi­se­nä. Työi­käi­se­nä sai­ras­tu­vien hoitoa ja kun­tou­tus­ta onkin alettu tutkia aktii­vi­ses­ti. Työssä jat­ka­mi­sen ja työ­paik­ko­jen näkö­kul­mat ovat tois­tai­sek­si jää­neet vähem­mäl­le huo­miol­le. Muisti ja työ ‑sel­vi­tys­hank­kees­sa teh­tiin kat­saus aihees­ta teh­tyi­hin tut­ki­muk­siin sekä sel­vi­tet­tiin poh­jois­kar­ja­lais­ten yri­tys­ten koke­muk­sia ja kehit­tä­mis­tar­pei­ta.

Työi­käi­sen muis­ti­sai­raus työn jat­ka­mi­sen näkö­kul­mas­ta

Muis­ti­sai­rau­teen sai­ras­tu­mi­nen kos­ket­taa kaik­kia elä­mä­na­luei­ta. Sai­ras­tu­mi­seen liit­ty­vä kriisi, sai­rau­den hoito, kun­tou­tus, tule­vai­suu­den­suun­ni­tel­mat, läheis­ten huoli, oma huoli pär­jää­mi­ses­tä jat­kos­sa ja ympä­ris­tön suh­tau­tu­mi­ses­ta poh­di­tut­ta­vat. Entä sitten kun muis­ti­sai­rau­teen sai­ras­tuu työssä oleva työi­käi­nen? Samat huolet ovat läsnä tuol­loin­kin, mutta lisäk­si työhön liit­ty­vät asiat askar­rut­ta­vat. Onko edessä väli­tön siir­ty­mi­nen eläk­keel­le, mitä se mer­kit­see talou­del­li­ses­ti ja mitä sosi­aa­li­ses­ti, kun monil­le tärkeä elä­mä­na­lue, työ, voi yhtäk­kiä jäädä taakse. Miten asiaan suh­tau­du­taan työ­pai­kal­la, saako esi­hen­ki­löl­tä tukea, ja oli­si­ko työn­te­koa sit­ten­kin mah­dol­lis­ta vielä jatkaa. On arvioi­tu, että Suo­mes­sa noin 7 000 työi­käi­sel­lä on muis­ti­sai­raus.  

Muis­ti­sai­rau­teen sai­ras­tu­mi­nen työi­käi­se­nä on myös työssä jat­ka­mi­sen näkö­kul­mas­ta krii­si­ti­lan­ne. Elä­ke­rat­kai­su saat­taa vai­kut­taa ilmei­sel­tä, ja ehkä hel­poim­mal­ta­kin, taval­ta rat­kais­ta asia. Työ­ter­veys­lai­tok­sen tuo­reen tut­ki­muk­sen (Paa­ja­nen, Hublin, Heik­ki­nen, Glusch­koff, Val­to­nen, Virk­ka­la, Polvi, Saari, Tik­ka­nen, Suho­nen, Hän­ni­nen, Remes, Koi­vis­to & Krüger 2022) mukaan muis­ti­po­likli­ni­kal­la kog­ni­tii­vis­ten vai­keuk­sien vuoksi tut­ki­muk­sis­sa olleis­ta hen­ki­löis­tä, joilla todet­tiin muis­ti­sai­raus, vain 13 pro­sent­tia oli vuoden seu­ran­ta-ajan jäl­keen töissä. Työ­ky­vyn muu­tos­ten vuoksi elä­köi­ty­mi­nen on yksi­lön näkö­kul­mas­ta suuri ja useim­mi­ten peruut­ta­ma­ton rat­kai­su, joka vai­kut­taa elämän ja tule­vai­suu­den suun­nit­te­luun.

Työ­pai­kan näkö­kul­mas­ta rat­kai­sus­ta seuraa työ­teh­tä­vien uudel­leen jär­jes­te­ly­jä ja uuden työn­te­ki­jän rek­ry­toin­tia. Usein koke­nut osaaja vie muka­naan osaa­mis- ja koke­mus­pää­omaa, jonka kor­vaa­mi­nen voi viedä vuosia.

Työ­ky­vyn muu­tos­ti­lan­teis­sa yleen­sä, ei vain muis­ti­sai­rauk­sis­ta joh­tu­vis­sa tilan­teis­sa, työssä jat­ka­mi­seen vai­kut­ta­vat työn muo­toi­lu, sosi­aa­li­nen tuki, orga­ni­saa­tio­kult­tuu­ri sekä yri­tyk­sen omi­nais­piir­teet (Jansen, van Ooijen, Koning, Boot ja Brouwer 2021; ks. myös San­tuzzi ja Kea­ting 2020). Työ­nan­ta­jan toi­men­pi­teil­lä on siis todet­tu olevan suuri mer­ki­tys osa­työ­ky­kyis­ten työssä jat­ka­mi­seen. Ene­haug, Spjel­ka­vik, Falkum, & Frøy­land (2022) käyt­tä­vät käsi­tet­tä workplace inclusion com­pe­tence, ja heidän mukaan­sa työssä jat­ka­mi­seen (tai työl­lis­ty­mi­seen) vai­kut­taa se, onko yri­tyk­ses­sä työ­teh­tä­viä, jotka sovel­tu­vat osa­työ­ky­kyi­sil­le työn­te­ki­jöil­le sekä se, kuinka yri­tyk­ses­sä pys­ty­tään tuke­maan työssä jat­ka­mis­ta ja työn­te­koa. Läh­tö­koh­ta­na on osa­työ­ky­kyis­ten työn­te­ki­jöi­den poten­ti­aa­lin tun­nis­ta­mi­nen. Tun­nis­ta­mis­ta voi vai­keut­taa ilmiö, jota Bend ja Fiel­den (2020) kut­su­vat orga­ni­saa­tion sokeu­dek­si: osa­työ­ky­kyi­syys ja työ­ky­vyn muu­tos­ti­lan­teet voivat tehdä ihmi­sis­tä ”näky­mät­tö­miä” orga­ni­saa­tios­sa.

Vas­taa­vas­ti myös osa­työ­ky­kyi­set itse voivat peit­tää työ­ky­kyn­sä muu­tok­sia vält­tääk­seen sosi­aa­lis­ta stig­maa (San­tuzzi ja Kea­ting 2020). San­tuzzin ja Kea­tin­gin (emt.) mukaan esi­hen­ki­lö­työs­sä olisi tär­keä­tä tun­nis­taa työ­ky­vyn muu­tos­ti­lan­tei­ta ja pyrkiä muo­toi­le­maan osa­työ­ky­kyi­sen työn­te­ki­jän työym­pä­ris­töä ja työ­teh­tä­viä työssä jat­ka­mis­ta tuke­vak­si. Meec­ham, Bart­ram ja Cava­nagh (2020) koros­ta­vat sosi­aa­li­sen tuen mer­ki­tys­tä osa­työ­ky­kyis­ten työn­te­ki­jöi­den työssä jat­ka­mi­sen tuke­mi­ses­sa. Työyh­tei­sön suh­tau­tu­mi­nen vai­kut­taa työ­ky­vyn muu­tos­ti­lan­tei­den koke­mi­seen ja esil­le­tuo­mi­seen sekä työssä jat­ka­mi­seen.

Muisti ja työ ‑hank­kees­sa tuo­tet­tiin tietoa

Kare­lias­sa toteu­tet­tiin vuonna 2022 Muisti ja työ – työi­käis­ten muis­ti­ter­veys ja työssä jat­ka­mi­nen -hanke, jonka tavoit­tee­na oli tuot­taa tietoa aihe­pii­riin liit­ty­väs­tä tut­ki­muk­ses­ta ja kehit­tä­mi­ses­tä sekä sel­vit­tää Poh­jois-Kar­ja­las­sa toi­mi­vien yri­tys­ten ja orga­ni­saa­tioi­den koke­muk­sia ja tie­toi­suut­ta hank­keen tee­mois­ta. Lisäk­si oli tar­koi­tuk­se­na lisätä yri­tys­ten ja orga­ni­saa­tioi­den, sekä työ­nan­ta­jien, esi­hen­ki­löi­den ja työyh­tei­sö­jen, tie­toi­suut­ta työi­käis­ten muis­ti­sai­rauk­sis­ta ja luoda perus­taa jat­ko­ke­hit­tä­mi­sel­le. Hanke toteu­tet­tiin Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lus­sa vuonna 2022 ja sitä rahoit­ti Poh­jois-Kar­ja­lan maa­kun­ta­liit­to Aluei­den kes­tä­vän kasvun ja elin­voi­man tuke­mi­nen AKKE-mää­rä­ra­has­ta. Hank­keen toteut­ti­vat yli­opet­ta­ja Tuula Kuk­ko­nen ja pro­jek­ti­asian­tun­ti­ja Arja Jämsén.

Kat­saus aihe­pii­ris­tä teh­tyyn tut­ki­muk­seen toteu­tet­tiin kar­toit­ta­va­na kir­jal­li­suus­kat­sauk­se­na (sco­ping review). Kir­jal­li­suus­kat­sauk­ses­sa etsit­tiin tut­ki­muk­sia, joissa on tut­kit­tu työ­elä­mäs­sä saa­tu­ja koke­muk­sia työi­käis­ten muis­ti­sai­rauk­sis­ta, työssä jat­ka­mi­seen vai­kut­ta­via teki­jöi­tä sekä työssä jat­ka­mi­sen tuki­kei­no­ja. Tie­to­kan­ta­ha­kui­hin perus­tu­vaan kir­jal­li­suus­kat­sauk­seen vali­koi­tui yhteen­sä 22 jul­kai­sua, joihin sisäl­tyy sekä kir­jal­li­suus­kat­sauk­sia että tut­ki­musar­tik­ke­lei­ta. Työ­pai­kan, esi­mies­työn ja työyh­tei­sön näkö­kul­mas­ta löytyi siis varsin vähän tut­ki­muk­sia.

Tietoa poh­jois­kar­ja­lais­ten yri­tys­ten ja orga­ni­saa­tioi­den koke­muk­sis­ta ja kehit­tä­mis­tar­peis­ta han­kit­tiin kyse­lyl­lä, johon saa­tiin 76 vas­taus­ta. Vas­taa­jis­ta 51 pro­sent­tia ilmoit­ti edus­ta­van­sa yri­tys­tä ja 49 pro­sent­tia muuta orga­ni­saa­tio­ta. Lisäk­si teh­tiin kolme syven­tä­vää haas­tat­te­lua, joissa kes­ki­tyt­tiin sekä koke­muk­siin ja hyviin käy­tän­töi­hin että osaa­mis- ja uudis­ta­mis­tar­pei­siin, ja jär­jes­tet­tiin etä­työ­pa­ja, jossa käsi­tel­tiin alus­ta­via tulok­sia ja ideoi­tiin kehit­tä­mis­toi­men­pi­tei­tä.

Tulok­set tii­vis­tet­ty­nä

Työssä jat­ka­mis­ta pide­tään kyse­lyn tulos­ten mukaan tär­keä­nä myös muis­ti­sai­rau­den diag­no­soin­nin jäl­keen. Jat­ka­mi­nen ei kui­ten­kaan ole itses­tään selvää. Tulos­ten mukaan työssä jat­ka­mi­seen vai­kut­taa eniten työn luonne ja työ­teh­tä­vät. 68 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta piti joh­ta­mis­ta, esi­hen­ki­lön tukea, tär­keä­nä työssä jat­ka­mi­seen vai­kut­ta­va­na teki­jä­nä. Toinen tärkeä tapa tukea työssä jat­ka­mis­ta on työ­teh­tä­vien muu­tok­set.

Tau­lu­kos­sa 1 esi­te­tään tii­vis­tys hank­kees­sa tuo­te­tus­ta tie­dos­ta. Tulos­ten esit­tä­mi­ses­sä ero­te­taan kir­jal­li­suus­kat­sauk­sen ja poh­jois­kar­ja­lais­ten yri­tys­ten ja orga­ni­saa­tioi­den koke­muk­sia kos­ke­van aineis­ton tuot­ta­ma tieto sekä näihin perus­tu­vat joh­to­pää­tök­set.

KIRJALLISUUSKATSAUSAINEISTOT POHJOISKARJALAISTEN YRITYSTEN JA ORGANISAATIOIDEN KOKEMUKSISTA JA NÄKEMYKSISTÄJOHTOPÄÄTÖKSET
 TARVITAAN  TIETOA 
Työi­käi­se­nä muis­ti­sai­rau­teen sai­ras­tu­nei­den työssä jat­ka­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia kos­ke­via tut­ki­muk­sia on vähän. Työ­elä­mäs­sä tie­toi­suus muis­ti­sai­rauk­sis­ta on vähäis­tä. Työi­käis­ten muis­ti­sai­rauk­sien tun­nis­ta­mi­nen on vai­ke­aa ja siinä esiin­tyy vii­vet­tä. On tar­vet­ta myös poliit­ti­sil­le päät­tä­jil­le ja ns. suu­rel­le ylei­söl­le koh­den­ne­tus­ta tie­dos­ta.Kyse­lyyn vas­taa­jat arvioi­vat työi­käis­ten muis­ti­sai­rauk­sien tun­net­tuu­den ja tun­nis­ta­mi­sen hei­kok­si. Kes­kiar­vo oli 1,5 astei­kol­la 0–5 (0 = ei lain­kaan tuttu, 5 = erit­täin tuttu).Tar­vi­taan tietoa työi­käis­ten muis­ti­sai­rauk­sis­ta, avoin­ta asen­noi­tu­mis­ta tilan­tee­seen sekä toi­min­ta­mal­le­ja ja ‑käy­tän­tö­jä. Nämä kaikki perus­tu­vat tie­toon ja osaa­mi­seen.   Työi­käis­ten muis­ti­sai­rauk­sis­ta – eri­tyi­ses­ti työssä jat­ka­mi­sen näkö­kul­mas­ta – tar­vi­taan lisää tietoa koko yhteis­kun­nan tasol­la. Tämä vai­kut­taa asen­tei­siin ja suh­tau­tu­mi­seen.   Tulos­ten perus­teel­la työ­pai­koil­la on sel­keäs­ti tar­vet­ta osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sel­le ja tie­toi­suu­den paran­ta­mi­sel­le.
 ESIHENKILÖN OSAAMINEN 
Työ­nan­ta­jan on tärkeä huo­mioi­da muis­ti­sai­rau­des­ta joh­tu­vat muu­tos­ten ja tuen tar­peet. Tämä edel­lyt­tää uutta osaa­mis­ta.Esi­hen­ki­lön osaa­mi­sel­la ja tuella on suuri mer­ki­tys.   Esi­hen­ki­löil­tä puut­tuu tietoa ja koke­mus­ta työi­käis­ten muis­ti­sai­rauk­sis­ta.  Esi­hen­ki­löi­den osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen on avai­na­se­mas­sa työssä jat­ka­mi­sen tuke­mi­ses­sa.   Esi­hen­ki­lö­työs­sä tar­vi­taan muis­ti­sai­rauk­sien ja työn yhteen­so­vit­ta­mi­seen liit­ty­vää osaa­mis­ta.
 TYÖYHTEISÖN SUHTAUTUMINEN 
Työyh­tei­söis­sä voi esiin­tyä kiel­tei­siä asen­tei­ta muis­ti­sai­rau­teen sai­ras­tu­nei­ta ihmi­siä koh­taan. Muis­ti­sai­rau­teen sai­ras­tu­nut kokee koh­te­lun työ­pai­kal­la usein epä­oi­keu­den­mu­kai­se­na.  Työ­pai­kan ilma­pii­ri ja avoi­muus tuke­vat muis­ti­sai­rau­teen sai­ras­tu­neen työssä jat­ka­mis­ta.   Työyh­tei­sö voi asen­teel­laan ja toi­min­nal­laan joko tukea tai lan­nis­taa ja syr­jäyt­tää sai­ras­tu­neen työn­te­ki­jän.   Asen­tei­den ja toi­min­ta­ta­po­jen taus­tal­la vai­kut­ta­vat tieto ja ymmär­rys muis­ti­sai­rauk­sis­ta.Työyh­tei­sön tie­toi­suus työi­käis­ten muis­ti­sai­rauk­sis­ta on tärkeä perus­ta myön­tei­sel­le suh­tau­tu­mi­sel­le.    Muis­ti­sai­rauk­siin liit­ty­vät häpeän tunne, pelko ja stigma vai­keut­ta­vat tilan­teen avoin­ta käsit­te­lyä työ­pai­kal­la ja työyh­tei­sös­sä. Ter­vey­den­ti­laan liit­ty­vät tiedot ovat salas­sa pidet­tä­viä ja jos työn­te­ki­jä ei itse halua kertoa esi­mer­kik­si muis­ti­sai­rau­des­taan, asiaa ei voida työyh­tei­sös­sä avoi­mes­ti käsi­tel­lä.   Työ­pai­kan ja työyh­tei­sön tasol­la on han­ka­la toimia, esi­mer­kik­si muut­taa työn­ku­vaa tai muo­ka­ta työ­teh­tä­viä, jos asias­ta ei voida avoi­mes­ti puhua.
 TYÖSSÄ JATKAMINEN VAI ELÄKE 
Eläk­keel­le siir­ty­mi­nen näyt­täy­tyy usein ainoa­na vaih­toeh­to­na muis­ti­sai­raus­diag­noo­sin jäl­keen, ja työssä jat­ka­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia tul­laan har­voin poh­ti­neek­si.    Aineis­tos­sa työssä jat­ka­mis­ta pidet­tiin mer­ki­tyk­sel­li­se­nä osaa­van työ­voi­man tar­peen ja koke­neen työn­te­ki­jän osaa­mi­sen hyö­dyn­tä­mi­sen kan­nal­ta.   Työssä jat­ka­mis­ta pidet­tiin tär­keä­nä myös sai­ras­tu­neen työn­te­ki­jän hyvin­voin­nin kan­nal­ta.Työssä jat­ka­mi­sen näke­mi­nen elä­köi­ty­mi­sen vaih­toeh­toeh­to­na on tär­keä­tä muis­ti­sai­rau­des­ta joh­tu­vis­sa työ­ky­vyn muu­tos­ti­lan­teis­sa.   On olen­nais­ta, että ei suun­tau­du­ta suo­raan kohti elä­ke­rat­kai­sua, jos ja kun työ­ky­ky on jäl­jel­lä. Osaa­mi­nen ei katoa diag­noo­sin myötä. 
   TYÖN MUOKKAUS 
Työssä jat­ka­mi­nen on mah­dol­lis­ta, kun sai­ras­tu­neel­la on riit­tä­väs­ti kykyjä työ­teh­tä­vän­sä suo­rit­ta­mi­seen, hänel­le anne­taan mah­dol­li­suus jatkaa ja häntä myös tar­vit­ta­vil­la tavoil­la tue­taan.   Yksi­löl­li­sen tuke­mi­sen kei­no­ja on ole­mas­sa, esi­mer­kik­si työ­teh­tä­vien ja työ­ajan muo­toi­lu, men­to­roin­ti ja tek­no­lo­gia muis­tin tukena.Työn muok­kaus on rea­lis­ti­nen työssä jat­ka­mis­ta tukeva mah­dol­li­suus.   Työn luon­tee­seen ja työ­teh­tä­vien sisäl­töön liit­ty­vät riskit tulee huo­mioi­da työtä muo­kat­taes­sa.    Työn muok­kaus voi aiheut­taa työyh­tei­sös­sä epä­oi­keu­den­mu­kai­suu­den tun­tei­ta, var­sin­kin jos työyh­tei­sös­sä ei ole tietoa muis­ti­sai­rau­des­ta.Tar­vi­taan työn muok­kaa­mis­ta eli osaa­mi­seen ja muuhun työ­ky­kyyn perus­tu­via yksi­löl­li­siä rat­kai­su­ja, joissa työ­ky­ky ja työ sovi­te­taan yhteen.   Työtä muo­kat­taes­sa on työn ja työ­ky­vyn yhteen­so­vit­ta­mi­sen lisäk­si huo­mioi­ta­va työyh­tei­sön suh­tau­tu­mi­nen.
 TOIMINTAMALLIEN KEHITTÄMINEN 
Tar­vi­taan toi­min­ta­mal­le­ja muis­ti­pul­mien tun­nis­ta­mi­seen ja sel­vit­te­lyyn, työssä jat­ka­mi­sen tuke­mi­seen sekä myös arvok­kaan eläk­keel­le siir­ty­mi­sen mah­dol­lis­ta­mi­seen ja tuke­mi­seen.Ylei­set työ­ky­vyn muu­tos­ti­lan­tei­siin tai työ­ky­kyyn liit­ty­vien huol­ten käsit­te­lyyn tar­koi­te­tut toi­min­ta­mal­lit tule­vat esille myös työi­käis­ten muis­ti­sai­rauk­siin rea­goi­mi­sen perus­ta­na.Yksi­löl­lis­ten rat­kai­su­jen perus­tak­si tar­vi­taan toi­min­ta­mal­le­ja, joissa lin­ja­taan peri­aat­teet ja käy­tän­nöt muis­ti­sai­rau­des­ta joh­tu­vis­sa työ­ky­vyn muu­tos­ti­lan­teis­sa.   Toi­min­ta­mal­lien tuo­mi­nen koko työyh­tei­sön tie­toi­suu­teen on vält­tä­mä­tön­tä.
 TYÖPAIKKOJEN ARKEEN SOVELTUVAT OSAAMISEN KEHITTÄMISEN TAVAT 
Tar­vi­taan moni­muo­tois­ta tukea, työ­paik­ka­koh­tais­ta kou­lu­tus­ta sekä myös pää­tök­sen­te­ki­jöi­den ja ns. suuren ylei­sön tie­toi­suu­den lisää­mis­tä. e.   Työyh­tei­söil­le suo­si­tel­laan muis­ti­sai­rau­teen liit­ty­vää tie­toi­suut­ta, ohjaus­ta ja kou­lu­tus­ta sekä sel­kei­tä menet­te­ly­ta­po­ja työn jat­ka­mi­seen tai jät­tä­mi­seenTar­vi­taan osaa­mi­sen kehit­tä­mis­tä ja työ­paik­ko­jen arkeen sovel­tu­via työ­ka­lu­ja.Tulos­ten perus­teel­la vai­kut­taa siltä, että tar­vi­taan työ­paik­ko­jen arkeen sopi­via osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen ja tie­toi­suu­den vah­vis­ta­mi­sen kei­no­ja: esi­mer­kik­si vies­tin­tää, eri­lai­sia oppai­ta ja tie­to­pa­ket­te­ja. Ker­ty­vien koke­mus­ten ja hyvien käy­tän­tö­jen doku­men­toin­ti on myös tar­peen.   Osaa­mis­ta on tärkeä vah­vis­taa tuo­reel­la taval­la: kiin­nos­ta­vas­ti ja kon­kreet­ti­ses­ti, jotta opit ja keinot sovel­tui­si­vat suo­raan työ­pai­kan arkeen.
Tau­luk­ko 1. Hank­keen tulok­set tii­vis­tet­ty­nä.

Työi­käi­se­nä muis­ti­sai­rau­teen sai­ras­tu­neen työn­te­ki­jän työssä jat­ka­mi­sen kysy­myk­set vai-kut­ta­vat näiden aineis­to­jen perus­teel­la saman­kal­tai­sel­ta kuin yleen­sä osa­työ­ky­kyis­ten työssä jat­ka­mi­sen edel­ly­tyk­siin ja tuke­mi­seen liit­ty­vät kysy­myk­set. Tar­vi­taan tietoa, joka on perus­ta työ­pai­kal­la teh­tä­vil­le rat­kai­suil­le sekä työyh­tei­sön suh­tau­tu­mi­sel­le. Esi­hen­ki-löt tar­vit­se­vat työ­ky­vyn muu­tos­ti­lan­tei­siin sekä työ­ky­vyn ja työn yhteen­so­vit­ta­mi­seen liit­ty­vää osaa­mis­ta. Yksi­löl­li­set rat­kai­sut, kuten työn muo­toi­lu, edel­lyt­tä­vät perus­tak­seen ylei­siä toi­min­ta­mal­le­ja, jotka ovat kaik­kien tie­dos­sa.

Muis­ti­sai­rau­teen liit­ty­vä stigma ja häpeä tuovat näihin kysy­myk­siin omat eri­tyis­piir­teen-sä. Kaik­kiin työ­ky­vyn muu­tos­ti­lan­tei­siin, olipa syy mikä tahan­sa, liit­tyy monen­lai­sia tun-teita, mah­dol­lis­ta peit­te­lyä, vai­keuk­sia ottaa puheek­si ja käsi­tel­lä asioi­ta sekä esi­hen­ki­lö-työssä että työyh­tei­sös­sä. Työi­käis­ten muis­ti­sai­rau­det ovat kui­ten­kin tois­tai­sek­si melko tun­te­ma­ton ilmiö niin ylei­ses­ti yhteis­kun­nas­sa kuin työ­elä­mäs­sä­kin, ja tiedon puute vai-keut­taa asian käsit­te­lyä työ­pai­kal­la. Tämän vuoksi on eri­tyi­sen tär­ke­ää tuot­taa tietoa ja vah­vis­taa osaa­mis­ta työ­pai­kan, esi­hen­ki­lö­työn ja työyh­tei­sön näkö­kul­mis­ta. Tiedon ja tie­toi­suu­den lisää­mi­sen avulla voi­daan vai­kut­taa sekä kon­kreet­ti­siin rat­kai­sui­hin että asen­tei­siin ja suh­tau­tu­mi­seen. Nämä tar­peen haas­ta­vat perin­tei­siä osaa­mi­sen kehit­tä­mi-sen tapoja: kuinka tuot­taa ja esit­tää tietoa niin, että se on saa­ta­vil­la oikea-aikai­ses­ti työ-kyvyn muu­tos­ti­lan­teis­sa ja niin, että se on mah­dol­li­sim­man hyvin ja suo­raan sovel­let­ta-vissa työ­pai­kan arjes­sa.

Muisti ja työ ‑hank­keen toi­min­nas­ta on tuo­tet­tu kaksi podcas­tia sekä tulok­sia käsit­te­le­vä jul­kai­su Tietoa, osaa­mis­ta ja avoi­muut­ta : Muis­ti­sai­rau­teen sai­ras­tu­neen työssä jat­ka­mi­nen (Kuk­ko­nen & Jämsén 2023).


Kir­joit­ta­ja:

Tuula Kuk­ko­nen, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu

Artik­ke­li­ku­va: Mikael Blom­kvist, Pexels