Koti­hoi­don hoi­ta­jien osaa­mi­sen kar­toit­ta­mis­ta ja var­mis­ta­mis­ta ei koeta riit­tä­väk­si

Kir­joit­ta­ja Maria Asp­holm:

Opin­näy­te­työn tar­koi­tuk­se­na oli kehit­tää Tam­pe­reen kau­pun­gin koti­hoi­don hoi­ta­jien osaa­mi­sen kar­toit­ta­mis­ta ja var­mis­ta­mis­ta lähie­si­hen­ki­löi­den ja vas­taa­vien sai­raan­hoi­ta­jien näkö­kul­mas­ta. Opin­näy­te­työn teh­tä­vik­si muo­dos­tui sel­vit­tää, miten lähie­si­hen­ki­löt ja vas­taa­vat sai­raan­hoi­ta­jat kar­toit­ta­vat ja var­mis­ta­vat hoi­ta­jien tar­vit­se­man osaa­mi­sen ja onko se riit­tä­vää sekä kehit­tää siihen mah­dol­lis­ta­va työ­vä­li­ne. Opin­näy­te­työ toteu­tet­tiin tut­ki­muk­sel­li­se­na kehit­tä­mis­toi­min­ta­na toi­min­ta­tut­ki­muk­sel­lis­ta tapaa käyt­täen. Aineis­to kerät­tiin kva­li­ta­tii­vi­ses­ti ryh­mä­haas­tat­te­lul­la ja työ­pa­ja­työs­ken­te­lyl­lä. Ryh­mä­haas­tat­te­luun ja työ­pa­ja­työs­ken­te­lyyn osal­lis­tui viisi vas­taa­vaa sai­raan­hoi­ta­jaa eri Tam­pe­reen kau­pun­gin koti­hoi­don yksi­köis­tä.

Ikäih­mi­sil­le annet­ta­vien sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lu­jen täytyy olla laa­duk­kai­ta, ja niiden on tur­vat­ta­va ikäih­mi­sil­le hyvä hoito ja huo­len­pi­to. Tämä vaatii hoi­ta­jil­ta koko­nais­val­tais­ta osaa­mis­ta. Opin­näy­te­työn tulok­sien mukaan hoi­ta­jien osaa­mi­sen kar­toit­ta­mi­nen ja var­mis­ta­mi­nen ei ole riit­tä­vää. Lähie­si­hen­ki­lön teh­tä­vä­nä on mää­rit­tää tar­vit­ta­va osaa­mi­nen työhön ja arvioi­da hoi­ta­jien osaa­mi­nen. Opin­näy­te­työn tulok­sien mukaan kui­ten­kaan lähie­si­hen­ki­löi­den ja vas­taa­vien sai­raan­hoi­ta­jien tavat kar­toit­taa ja var­mis­taa hoi­ta­jien osaa­mi­nen eivät ole yhden­mu­kai­sia eikä siihen ole sel­ke­ää toi­min­ta­ta­paa.

Osaa­mi­sen var­mis­ta­mi­nen kuuluu vai­kut­ta­vaan ja tur­val­li­seen hoi­to­työ­hön. Opin­näy­te­työn aineis­ton perus­teel­la laa­dit­tiin työ­vä­li­ne, joka mah­dol­lis­taa riit­tä­vän hoi­ta­jien osaa­mi­sen kar­toit­ta­mi­sen ja var­mis­ta­mi­sen, ja se on yhte­näis­tä. Työ­vä­li­nees­sä on neljä otsik­koa, joiden alle on eri­tel­ty osaa­mi­sai­heet. Otsi­kot ovat seu­raa­vat: 1) osat­ta­vat asiat, 2) näy­töl­lä var­mis­tet­ta­vat asiat, 3) kou­lu­tuk­set ja 4) verk­ko­kurs­sit.

Hoi­ta­jan tar­vit­see osata laa­jas­ti monen­lai­sia asioi­ta ja eten­kin koti­hoi­dos­sa osaa­mi­nen koros­tuu, koska asiak­kai­den luona työs­ken­nel­lään pää­asias­sa yksin ja asiak­kai­den avun tarve vaih­te­lee paljon. Hoi­ta­jien osaa­mis­vaa­ti­muk­set ovat laajat, joten on tär­ke­ää koh­den­taa tar­vit­ta­va osaa­mi­nen jokai­sen hoi­ta­jan työn­ku­vaan sopi­vak­si. Tämä työ­vä­li­ne mah­dol­lis­taa osaa­mi­sen pai­not­ta­mi­sen koti­hoi­dos­sa tar­vit­ta­viin osaa­mis­vaa­ti­muk­siin ja ‑aluei­siin. Mie­les­tä­ni jokai­ses­sa sosi­aa­li- ja ter­vey­sa­lan yksi­kös­sä tulisi olla mää­ri­tet­ty­nä hoi­ta­jan tar­vit­se­ma osaa­mi­nen juuri kysei­ses­sä pai­kas­sa toi­miak­seen.

Lähie­si­hen­ki­löil­lä on vastuu, että hoi­ta­jien osaa­mi­nen kohtaa asiak­kai­den tar­pei­den kanssa. Tämän vuoksi osaa­mi­sen kar­toit­ta­mis­ta ja var­mis­ta­mis­ta täytyy kehit­tää, koska se ei ole kai­kis­sa ter­vey­den­huol­lon yksi­köis­sä kun­nos­sa. Uskon, että jokai­nen hoi­ta­ja tulee töihin sil­loin moti­voi­tu­neem­min ja mie­lek­kääm­min, kun hänel­lä on var­muus omaan toi­min­taan­sa ja tietää, että hän osaa siellä työs­ken­nel­lä.

Opin­näy­te­työn tulok­sien mukaan on näh­tä­vis­sä hoi­ta­jien osaa­mi­sen muu­tos­tar­pei­ta, joten työ­vä­li­neen sään­nöl­li­nen päi­vit­tä­mi­nen on tar­peel­lis­ta. Näin voi­daan var­mis­taa yksi­kön hoi­ta­jien riit­tä­vä osaa­mi­nen koko ajan. Ihmis­ten eli­na­jat pite­ne­vät ja sai­rauk­sien kanssa ele­tään pidem­pään, joten monen­lais­ta osaa­mis­ta vaa­di­taan ene­ne­vis­sä määrin. Työ­vä­li­neen päi­vit­tä­jä­nä toi­mi­van hen­ki­lön tulisi olla tie­toi­nen yksi­kön asiak­kai­den tai poti­lai­den hoidon tar­pees­ta, jotta hän osaa lisätä tar­vit­ta­via osaa­mi­sai­hei­ta työ­vä­li­nee­seen. Käy­tän­nöt muut­tu­vat ja kehit­ty­vät, joten eteen voi tulla myös tilan­ne, että jokin osaa­mi­nen ei ole enää tar­peel­li­nen ja siten pois­tet­ta­va työ­vä­li­nees­tä. Samaa työ­vä­li­net­tä voi käyt­tää saman­lai­sis­sa yksi­köis­sä.

Lue lisää opin­näy­te­työs­tä.