Ten­ho­ko­din työn­te­ki­jöi­den vuo­ro­vai­ku­tus­osaa­mi­nen muis­ti­sai­rai­den ihmis­ten tehos­te­tus­sa pal­ve­lua­su­mi­ses­sa

Kir­joit­ta­ja Jaana Kos­ki­nen:

Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK ‑opin­näy­te­työn tar­koi­tuk­se­na oli sel­vit­tää työn­te­ki­jöi­den vuo­ro­vai­ku­tus­osaa­mis­ta. Ten­ho­ko­din tehos­te­tus­sa pal­ve­lua­su­mi­ses­sa asuu muis­ti­sai­rai­ta ihmi­siä. Muis­ti­sai­raus vai­kut­taa ihmi­seen yksi­löl­li­ses­ti ja koko­nais­val­tai­ses­ti sekä hei­ken­tää ihmi­sen itse­näis­tä sel­viy­ty­mis­tä arjen toi­min­nois­sa.

Tavoit­tee­na oli syven­tää Ten­ho­ko­din työn­te­ki­jöi­den vuo­ro­vai­ku­tus­osaa­mis­ta muis­ti­sai­rai­den ihmis­ten kanssa tehos­te­tus­sa pal­ve­lua­su­mi­sen yksi­kös­sä. Tie­don­tuo­tan­non teh­tä­vä­nä oli työn­te­ki­jöi­den vuo­ro­vai­ku­tus­osaa­mi­sen nyky­ti­lan kar­toit­ta­mi­nen ja kehit­tä­mis­teh­tä­vä­nä vuo­ro­vai­ku­tus­osaa­mi­sen edis­tä­mi­nen.

Opin­näy­te­työ oli tut­ki­muk­sel­li­nen kehit­tä­mis­työ, joka oli työ­elä­mä­läh­töi­nen. Ten­ho­ko­din työn­te­ki­jät osal­lis­tui­vat vapaa­eh­toi­ses­ti oman työnsä kehit­tä­mi­seen, ja työ­nan­ta­ja mah­dol­lis­ti tämän työ­ajal­la. Aivo­rii­hi-ryh­mäi­deoin­tiin osal­lis­tui esi­hen­ki­lön valit­se­ma ryhmä, joka oli moniam­ma­til­li­nen. Tämän jäl­keen 14 työn­te­ki­jää arvioi SWOT-neli­kent­tä­ana­lyy­sin avulla omaa vuo­ro­vai­ku­tus­osaa­mis­taan. Opin­näy­te­työn­te­ki­jä teki yhteis­työ­tä työn­te­ki­jöi­den kanssa nel­jäs­sä työ­pa­jas­sa. Työ­pa­jat koos­tui­vat muis­ti­sai­raut­ta käsit­te­le­vis­tä tie­tois­kuis­ta ja oppi­mis­kah­vi­la-mene­tel­mäl­lä ryh­mä­kes­kus­te­luis­ta. Työn­te­ki­jät jakoi­vat työ­pa­jois­sa kes­kus­te­lun avulla hil­jais­ta tietoa toi­sil­leen.

Tulok­set

Opin­näy­te­työn tulos­ten perus­teel­la Ten­ho­ko­din työn­te­ki­jöi­den vuo­ro­vai­ku­tus­osaa­mi­nen on muis­ti­sai­ras­ta ihmis­tä arvos­ta­vaa ja työn­te­ki­jät koh­taa­vat moni­puo­li­ses­ti muis­ti­sai­raan ihmi­sen. Tehos­tet­tu pal­ve­lua­su­mi­nen on Ten­ho­ko­dis­sa asia­kas­läh­töis­tä ja tukee hoidon toi­mi­vuut­ta.

Tuotos

Opin­näy­te­työn tuo­tok­se­na luo­tiin työ­vä­li­ne, jonka avulla sosi­aa­li- ja ter­vey­sa­lan ammat­ti­lai­set voivat kehit­tyä työs­sään jaka­mal­la osaa­mis­taan ja koke­muk­si­aan eli hil­jais­ta tietoa.

Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen työ­elä­mäs­sä

Työ­elä­mäs­sä tar­vi­taan eri­lai­sia ja eri-ikäi­siä ihmi­siä työs­ken­te­le­mään yhdes­sä. Suo­mes­sa ikään­ty­mi­nen vai­kut­taa työn­te­ki­jöi­den mää­rään. Eläk­keel­le jää­vien työn­te­ki­jöi­den määrä on suuri, ja työssä ole­vien ihmis­ten määrä on aikai­sem­pia ikä­luok­kia huo­mat­ta­vas­ti pie­nem­pi. Tällä het­kel­lä työn­te­ki­jöis­tä on pulaa kai­kil­la aloil­la ja pal­ve­lui­den toteut­ta­mi­nen vaatii jär­jes­te­lyi­tä. Työhön sitou­tu­mi­nen ja työssä jak­sa­mi­nen ovat työ­elä­män haas­tei­ta.

Ihmis­suh­de­työs­sä tar­vi­taan vuo­ro­vai­ku­tus­osaa­mis­ta. Pal­ve­lui­den tulee olla asia­kas­läh­töi­siä eri työ­teh­tä­vis­sä. Asia­kas­ti­lan­teet vaih­te­le­vat ja herät­tä­vät eri­lai­sia tun­tei­ta. Työn teke­mi­seen ei ole ohje­kir­jaa eikä työtä voi kos­kaan oppia koko­naan. Siinä onkin ihmis­suh­de­työn mie­lek­kyys. Muis­ti­sai­rai­den ihmis­ten kanssa muis­ti­sai­raus on vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa aina mukana. Ten­ho­ko­din työn­te­ki­jät olivat sitou­tu­nei­ta työ­hön­sä ja roh­kei­ta tuo­maan osaa­mi­sen­sa esille ja jaka­maan sitä. He toivat roh­keas­ti myös esille työn epä­koh­tia, jotka liit­tyi­vät työn sisäl­töön, työn jär­jes­te­lyi­hin ja työyh­tei­sön toi­mi­vuu­teen. Kes­kus­te­le­mal­la ja jaka­mal­la tietoa ja taitoa luo­tiin uusia lähes­ty­mis­ta­po­ja ihmi­sen koh­taa­mi­seen.

Työn­te­ki­jöi­den hyvin­voin­ti vaatii moni­puo­lis­ta joh­ta­mis­ta eri-ikäis­ten työn­te­ki­jöi­den kanssa. Sitou­tu­mi­nen työhön ja yhteis­työn kehit­tä­mi­nen vaa­ti­vat sään­nöl­lis­tä arvioi­vaa toi­min­taa. Yhteis­ten kes­kus­te­lu­jen avulla työn­te­ki­jät oppi­vat parem­min tun­te­maan toi­si­aan ja arvos­ta­maan omaa ja muiden osaa­mis­ta. Haas­ta­vat ja vaa­ti­vat työ­teh­tä­vät voi­daan jakaa.  Oman osaa­mi­sen esille tuo­mi­nen työyh­tei­sös­sä vaatii tur­val­lis­ta työil­ma­pii­riä ja työ­ka­ve­rei­den arvos­ta­mis­ta. Jokai­sel­la ihmi­sel­lä on oma tapan­sa koh­da­ta toinen ihmi­nen ja kes­kus­tel­la.

Esi­hen­ki­löil­tä vaa­di­taan taitoa luoda sel­lais­ta ilma­pii­riä työyh­tei­söön, että se sallii eri­lais­ten ja eri-ikäis­ten ihmis­ten työs­ken­te­le­mi­sen. Itse­reflek­toin­nin avulla voimme tut­kis­kel­la itseäm­me ja omaa toi­min­taam­me siten, että näemme oman toi­min­tam­me rea­lis­ti­ses­ti. Oma toi­min­tam­me näkyy muiden ihmis­ten suh­tau­tu­mi­ses­sa itseem­me. Ihmi­nen ihmi­sel­le.

Lue lisää opin­näy­te­työs­tä.