Ikäys­tä­väl­li­syy­den vah­vis­ta­mi­nen stra­te­gi­se­na kehit­tä­mis­koh­tee­na

Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu (jat­kos­sa Kare­lia) on jo toista vuo­si­kym­men­tä kehit­tä­nyt ja tar­jon­nut ikä­osaa­mi­sen kou­lu­tuk­sia sekä toteut­ta­nut ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mis­hank­kei­ta. Kare­lian stra­te­gias­sa vuo­sil­le 2020–2030 jat­ke­taan samal­la tiellä: yhtenä kehit­tä­mis­ta­voit­tee­na on mai­nit­tu, että ”toi­mim­me Poh­jois-Kar­ja­lan nos­ta­mi­sek­si ikäys­tä­väl­li­syy­den sekä ter­vey­den ja hyvin­voin­nin edis­tä­mi­sen kär­ki­maa­kun­nak­si”. Kare­lian pro­fi­loi­tu­mi­nen on tun­nis­tet­tu myös val­ta­kun­nal­li­ses­ti: noin 70 pro­sent­tia Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK-kou­lu­tuk­sen opis­ke­li­jois­ta tulee Poh­jois-Kar­ja­lan ulko­puo­lel­ta, ja gero­no­mi AMK-kou­lu­tuk­ses­sa vas­taa­va luku on noin 50 pro­sent­tia. Kare­lian ikäys­tä­väl­li­syys­osaa­mis­ta kehi­te­tään jat­ku­vas­ti myös kan­sain­vä­li­sis­sä kehit­tä­mis­hank­keiss­sa: voisi sanoa, että Kare­lias­sa ollaan ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sen suh­teen hyvin­kin ”kar­tal­la” myös kan­sain­vä­li­ses­ti.

Kehit­tä­mis­työ ja osaa­mi­sen uudis­ta­mi­nen tar­vit­se­vat toi­mi­joi­den innos­tu­mi­sen ja pit­kä­jän­tei­sen sitou­tu­mi­sen lisäk­si myös talou­del­li­sia resurs­se­ja. Kare­lia sai vuoden 2020 mar­ras­kuus­sa Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riöl­tä nk. TKI-pro­fi­laa­tio­ra­hoi­tuk­sen hank­keel­le EAFS (RDI Excel­lence in Crea­ting an Age-friend­ly Socie­ty in Remote Areas). Hanke päät­tyy vuoden 2023 mar­ras­kuun lopus­sa. Hank­keen pro­jek­ti­pääl­lik­kö­nä ovat toi­mi­neet Elina Kerä­tär ja Heli Mak­ko­nen.

Hank­keen tar­koi­tuk­se­na on ollut vah­vis­taa Kare­lian pro­fi­loi­tu­mis­ta ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­jä­nä ja kou­lut­ta­ja­na. Hank­keen tavoit­tee­na on ollut raken­taa Kare­li­aan ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sö KAFS (Kare­lia Centre for Age-friend­ly Socie­ty), joka integroi­si ikäys­tä­väl­li­syy­den tut­ki­mus- ja kehit­tä­mis­toi­min­nan sekä kou­lu­tuk­sen (tut­kin­toon joh­ta­van kou­lu­tuk­sen ja jat­ku­van oppi­mi­sen pal­ve­lut) yhteis­ke­hit­tä­mi­sen peri­aat­teil­la toi­mi­vak­si koko­nai­suu­dek­si.

Tässä artik­ke­lis­sa kuva­taan tii­viis­ti EAFS-hank­keen aikana toteu­tet­tu­ja kehit­tä­mis­pro­ses­se­ja. Teksti on jäsen­net­ty työ­pa­ke­teit­tain:

Ensim­mäi­sen työ­pa­ke­tin tavoit­tee­na on ollut raken­taa ja pilo­toi­da ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sön toi­min­ta­mal­li Kare­lias­sa. Kuvauk­sen työ­pa­ke­tin toi­min­nas­ta ovat kir­joit­ta­neet Tuula Kuk­ko­nen, Terhi Myller ja Anne Airak­si­nen.

Toisen työ­pa­ke­tin teema on ollut uudet tek­no­lo­gi­set rat­kai­sut pit­kien väli­mat­ko­jen alu­eel­la. Kuvauk­sen työ­pa­ke­tin toi­min­nas­ta on kir­joit­ta­nut Marika Lap­pa­lai­nen.

Kol­man­nes­sa työ­pa­ke­tis­sa on kehi­tet­ty työ­elä­män ikäys­tä­väl­li­syyt­tä. Kuvauk­sen työ­pa­ke­tin toi­min­nas­ta ovat kir­joit­ta­neet Heli Mak­ko­nen ja Eini Hyp­pö­nen.

Tämän artik­ke­lin tavoit­tee­na on tar­jo­ta luki­jal­le yleis­kat­saus han­ke­työn tulok­siin. Hank­keen toi­mi­jat ovat tuot­ta­neet run­saas­ti jul­kai­su­ja, jotka mah­dol­lis­ta­vat tar­kem­man paneu­tu­mi­sen. IkäNYT!-verkkojulkaisun tässä nume­ros­sa on useita EAFS-hank­keen toi­mi­joi­den artik­ke­lei­ta.  

1 Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sön perus­ta­mi­nen

Tavoit­tee­na on ollut perus­taa ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sö KAFS (Kare­lia Centre for Age-friend­ly Socie­ty), joka eri­kois­tuu ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan tut­ki­mus- ja kehit­tä­mis­toi­min­taan ja sen tulos­ten sovel­ta­mi­seen ja osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen. 

Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sön toi­min­ta­mal­li

Hank­keen aikana on suun­ni­tel­tu, raken­net­tu ja pilo­toi­tu ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sön toi­min­ta­mal­li. Osaa­mi­syh­tei­sö toimii kehit­tä­mis­ra­ken­tee­na, johon ikäys­tä­väl­li­syy­den tutkimus‑, kehit­tä­mis- ja kou­lu­tus­toi­min­ta kiin­nit­ty­vät ja joka toimii vuo­ro­vai­kut­tei­ses­ti ja yhden­ver­tai­suu­den peri­aat­teel­la.

Yhteis­työs­sä työ­elä­mä­kump­pa­nei­den kanssa on työs­tet­ty ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sen pain­opis­teet: asia­kas­läh­töi­set pal­ve­lut ja rat­kai­sut, ikäys­tä­väl­li­nen eli­nym­pä­ris­tö, ikäys­tä­väl­li­nen työ­elä­mä ja muis­tiys­tä­väl­li­nen yhteis­kun­ta.

Kai­kil­la pain­opis­tea­lueil­la toteu­tet­tu­ja osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lot­te­ja on tar­kas­tel­tu ja koe­tel­tu kehi­te­tyn toi­min­ta­mal­lin ja sen peri­aat­tei­den näkö­kul­mas­ta. Käy­tän­nös­sä osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lo­teis­sa ovat koros­tu­neet yhteis­ke­hit­tä­mi­nen, dia­lo­gi­suus, koke­mus­ten jaka­mi­nen ja yhtei­söl­li­syys. Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­taa on arvioi­tu sekä itse- että ryh­mä­reflek­tion avulla, ja pei­la­ten toi­min­taa osaa­mi­syh­tei­söi­hin liit­ty­vään aiem­paan tut­kit­tuun tie­toon. Osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lo­teis­ta on tehty jul­kai­su­ja ja toi­min­ta­mal­lia on jal­kau­tet­tu uusiin käyn­nis­sä tai val­mis­te­lus­sa ole­viin hank­kei­siin. Lisäk­si osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lin peri­aat­tei­ta hyö­dyn­ne­tään kou­lu­tus­toi­min­nas­sa.

Kehit­tä­mis­työ­hön on kyt­ket­ty vah­vas­ti vies­tin­tä ja jul­kai­su­toi­min­ta. On perus­tet­tu ikä­osaa­mi­sen verk­ko­si­vus­to www.ikaosaaminen.karelia.fi sekä ikäys­tä­väl­li­syy­den yhteis­ke­hit­tä­mi­sen alusta Hows­pace-ympä­ris­töön. Ikä­osaa­mi­sen verk­ko­jul­kai­su IkäNYT! on jul­kais­sut hank­keen aikana useita artik­ke­lei­ta hank­kees­ta. Lisäk­si han­ke­toi­mi­jat ovat tuot­ta­neet useita jul­kai­su­ja kehit­tä­mis­työs­tä sekä videoi­ta pain­opis­teis­tä.

Moniam­ma­til­li­nen yhteis­ke­hit­tä­mi­nen

Moniam­ma­til­li­suus ja laa­jem­min monia­lai­suus on ollut kes­keis­tä osaa­mi­syh­tei­sön kehit­tä­mis­työs­sä. Kehit­tä­mis­tä tuke­neen KAFS-työ­ryh­män toi­min­taan on osal­lis­tu­nut toi­mi­joi­ta eri kou­lu­tus­aloil­ta. Osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lot­tei­hin on osal­lis­tu­nut ikään­ty­nei­den kan­sa­lais­ten lisäk­si eri alojen edus­ta­jia.

Hank­kees­sa on kar­toi­tet­tu Kare­lian toi­mi­joi­den ikäys­tä­väl­li­syys­osaa­mis­ta sekä osaa­mi­sen kehit­tä­mis­tar­pei­ta. Tar­jol­la on useita uusia kai­kil­le avoi­mia opin­to­jak­so­ja ikäys­tä­väl­li­syys­osaa­mi­sen vah­vis­ta­mi­sek­si.

2 Tut­ki­mus- ja kehit­tä­mis­toi­min­nan ja kou­lu­tuk­sen inte­graa­tio

Tut­kin­to­kou­lu­tus­ta ja jat­ku­van oppi­mi­sen tar­jon­taa ikä­osaa­mi­sen tee­mois­ta

Kare­lian gero­no­mi AMK-kou­lu­tus ja Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK-kou­lu­tus muo­dos­ta­vat kou­lu­tuk­sel­li­sen jat­ku­mon ikäys­tä­väl­li­syy­den vah­vis­ta­mi­ses­sa. Tut­kin­to-opis­ke­li­joi­den ikäys­tä­väl­li­syys­osaa­mi­sen vah­vis­ta­mi­sek­si on suun­ni­tel­tu monia­lai­nen täy­den­tä­vän osaa­mi­sen opin­to­jak­so. Mat­kai­lun ja lii­ke­ta­lou­den kou­lu­tus­vas­tuil­la on toteu­tet­tu ikäys­tä­väl­li­syy­den vah­vis­ta­mi­seen liit­ty­vä yhtei­so­pin­to­jak­so, ja ikäys­tä­väl­li­syys on ollut tee­ma­na myös kan­sain­vä­li­sel­lä Col­la­bo­ra­ti­ve Problem Sol­ving in Mul­ti­discipli­na­ry Networks ‑opin­to­jak­sol­la.

Jat­ku­van oppi­mi­sen tar­jon­taa on vah­vis­tet­tu kehit­tä­mäl­lä ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mis­salk­ku ja osaa­ja­kou­lu­tus. Osaa­mis­salk­kuun on koottu ja tuo­tet­tu monia­lai­ses­ti opin­to­ja kai­kil­ta ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sen pain­opis­tea­lueil­ta. Suo­ri­te­tuis­ta salk­kuo­pin­nois­ta voi hakea 10 tai 20 opin­to­pis­teen laa­jui­sen digi­taa­li­sen osaa­mis­mer­kin, joka auttaa teke­mään han­ki­tun ikä­osaa­mi­sen näky­väk­si. Salk­kuo­pin­not ovat hyö­dyn­net­tä­vis­sä 30 opin­to­pis­teen laa­jui­ses­sa Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­ja­kou­lu­tuk­ses­sa, josta niin ikään myön­ne­tään digi­taa­li­nen osaa­mis­merk­ki.

Uusien tek­no­lo­gioi­den hyö­dyn­tä­mi­nen sote-pal­ve­luis­sa

Ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sen pain­opis­tea­lueil­la aktii­vi­ses­ti val­mis­tel­tu ja toteu­tet­tu kehit­tä­mis­hank­kei­ta sekä alu­eel­li­ses­ti, kan­sal­li­ses­ti että kan­sain­vä­li­ses­ti.

Uusien tek­no­lo­gis­ten rat­kai­su­jen kehit­tä­mi­ses­sä pit­kien väli­mat­ko­jen alu­eel­la kehit­tä­mis­työ­tä on koh­den­net­tu hoi­va­ro­bo­tii­kan, jal­kau­tu­vien ja liik­ku­vien pal­ve­lu­jen sekä osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen uusien tek­no­lo­gis­ten rat­kai­su­jen kehit­tä­mi­seen. Hoi­va­ro­bo­tii­kan sovel­lus­ten tut­ki­mus­pe­räi­nen käyt­töön­ot­to sekä jal­kau­tu­vien ja liik­ku­vien pal­ve­lu­jen kehit­tä­mi­nen ovat tär­kei­tä pal­ve­lu­jen saa­vu­tet­ta­vuu­den tur­vaa­mi­sek­si väl­jäs­ti asu­tul­la alu­eel­la. Pitkät väli­mat­kat haas­ta­vat ikäih­mis­ten kotona asu­mis­ta tuke­vien pal­ve­lu­jen jär­jes­tä­mis­tä ja tuot­ta­mis­ta.

Tek­no­lo­gi­sia rat­kai­su­ja kos­ke­van tut­ki­mus- ja kehit­tä­mis­työn tulos­ten sovel­ta­mi­nen ja hyö­dyn­tä­mi­nen edel­lyt­tä­vät myös työ­elä­män toi­mi­joi­den osaa­mi­sen uudis­ta­mis­ta. Pit­kien väli­mat­ko­jen alu­eel­la tämä on vält­tä­mä­tön­tä, jotta jat­ku­van oppi­mi­sen pal­ve­lut sekä tut­kin­toon joh­ta­va kou­lu­tus saa­daan nivel­let­tyä mah­dol­li­sim­man tii­viis­ti osaksi työtä ja työyh­tei­sö­jen toi­min­taa. Tämän työ­pa­ke­tin toteu­tuk­ses­sa on tehty yhteis­työ­tä Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Kajaa­nin ammat­ti­kor­kea­kou­lun välil­lä.

Hoi­va­ro­bo­tii­kan kehit­tä­mis­tä on tehty osana vir­tu­aa­li­sen koti­hoi­don kehit­tä­mis­työ­tä. Tähän liit­tyen on tehty jul­kai­su­ja robo­tii­kan käy­tös­tä ter­vey­den­huol­los­sa, teko­ä­lyn sovel­ta­mi­ses­ta kor­kea­kou­lu­tuk­ses­sa, ikäih­mi­sil­le tar­koi­tet­tu­jen tek­no­lo­gioi­den käytön nyky­ti­las­ta, digi­ta­li­saa­tion hyö­dyn­tä­mi­ses­tä hoi­va­ko­deis­sa sekä robot­tien hyö­dyn­tä­mi­ses­tä iäk­käi­den koti­hoi­dos­sa. Opis­ke­li­jat ovat teh­neet myös opin­näy­te­töi­tä liit­tyen asia­kas­ko­ke­muk­siin kuva­pu­he­lin­pal­ve­lun ja lää­keau­to­maa­tin käy­tös­tä sekä teko­ä­lyn käytön laa­jen­ta­mi­ses­ta koti­hoi­don toi­min­taym­pä­ris­tös­sä. Robo­tii­kan osalta on lisäk­si toteu­tet­tu opis­ke­li­joi­den kehit­tä­mis­työ­hön lii­tet­ty­nä Kai­nuun hyvin­voin­tia­lu­een apu­vä­li­ne­lai­naa­mol­le vir­tu­aa­li­nen lai­te­to­ri.

Jal­kau­tu­vien ja liik­ku­vien pal­ve­lu­jen osalta Poh­jois-Kar­ja­lan hyvin­voin­tia­lu­eel­la on kokeil­tu uuden­lai­sia tek­no­lo­gioi­ta aktii­vi­suu­den seu­ran­nas­sa ikäih­mis­ten kotiu­tu­mi­sen yhtey­des­sä. Lisäk­si ikäih­mis­ten päi­vä­kun­tou­tuk­seen osal­lis­tu­neil­le on toteu­tet­tu kun­tou­tuk­sen alku- ja lop­pu­mit­taus käve­lyn mit­taus­lait­teel­la, jonka jäl­keen heiltä on kysyt­ty haas­tat­te­lu­jen avulla koke­muk­sia mit­taus­lait­teen käy­tös­tä ja ter­veys­pal­ve­lu­jen digi­ta­li­saa­tios­ta. Tut­ki­muk­seen liit­ty­vä jul­kai­su löytyy on luet­ta­vis­sa täältä. Aihees­ta jär­jes­tet­tiin myös syys­kuus­sa 2023 kai­kil­le avoin webi­naa­ri, jossa esi­tel­tiin muun muassa tut­ki­muk­sen tulok­sia.

Sosi­aa­li- ja ter­vey­den­huol­lon digi­ta­li­saa­tioon liit­tyen on tehty myös video ikäih­mi­sen koke­muk­sis­ta, joka on yksi hank­keen kuuden videon koko­nai­suu­des­ta. Edellä mai­nit­tu­jen lisäk­si ikäih­mi­sil­le sovel­tu­vis­ta tek­no­lo­gi­sis­ta rat­kai­suis­ta on tehty jul­kai­su ja lop­pu­vuo­des­ta 2023 on ilmes­ty­mäs­sä artik­ke­li robo­tii­kan ja ikäih­mis­ten digi­pal­ve­lu­jen suo­si­tuk­sis­ta Kai­nuus­sa. Jal­kau­tu­viin ja liik­ku­viin pal­ve­lui­hin liit­tyen on tehty myös useita opin­näy­te­töi­tä. Näiden aihei­na ovat olleet ikäih­mis­ten säh­köis­ten pal­ve­lu­jen käytön ohjaus, kuva­pu­he­lin­pal­ve­lun mer­ki­tys ikäih­mis­ten yksi­näi­syy­teen ja tur­vat­to­muu­teen vai­kut­ta­mi­ses­sa sekä etä­vas­taan­o­ton uuden toi­min­ta­mal­lin koke­muk­set. Kajaa­nis­sa jär­jes­tet­tiin lisäk­si kevääl­lä 2023 kaksi semi­naa­ria. Toisen semi­naa­rin kan­ta­va­na tee­ma­na oli hoi­to­työn tek­no­lo­gia ja sen tavoit­tee­na oli tii­vis­tää yhteis­työ­tä Poh­jois-Kar­ja­lan ja Kai­nuun hyvin­voin­tia­luei­den välil­lä. Tule­vai­suu­den hyvin­voin­nin kehit­tä­jät ‑semi­naa­ris­sa tar­koi­tuk­se­na oli EAFS-hank­keen esit­te­ly.

Etä­rat­kai­su­jen avulla osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen saa­daan osaksi päi­vit­täis­tä työtä ja mah­dol­lis­te­taan osal­lis­tu­mi­nen pit­kis­tä väli­mat­kois­ta huo­li­mat­ta. Tällä tavoin voi­daan myös tukea työ­voi­man pysy­vyyt­tä ja työ­urien piden­tä­mis­tä. Tähän tavoit­tee­seen liit­tyen on kehi­tet­ty ja toteu­tet­tu verk­ko­vuo­ro­vai­ku­tus­kou­lu­tus­ta Poh­jois-Kar­ja­lan hyvin­voin­tia­lu­een työn­te­ki­jöil­le sekä avoi­men ammat­ti­kor­kea­kou­lun tar­jon­ta­na. Tätä hyö­dyn­ne­tään myös Kai­nuun hyvin­voin­tia­lu­een hen­ki­lös­töl­le suun­na­tuis­sa verk­ko­vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ja ohjaus­osaa­mi­sen kou­lu­tuk­sis­sa. Digi­taa­li­seen työs­ken­te­ly-ympä­ris­töön liit­tyen on tehty myös opin­näy­te­työ Kai­nuun oma­so­te- pal­ve­lun vai­ku­tuk­sis­ta sai­raan­hoi­ta­jien työ- ja toi­min­ta­ta­poi­hin. Kajaa­nin ammat­ti­kor­kea­kou­lus­sa on kehi­tet­ty lisäk­si 3d-vir­tu­aa­liop­pi­mi­sym­pä­ris­töä perio­pe­ra­tii­vi­seen hoi­to­työ­hön. Opin­to­jak­soa on tar­koi­tus tar­jo­ta sai­raan­hoi­ta­jil­le täy­den­nys­kou­lu­tuk­se­na.

3 Ikäys­tä­väl­li­nen työ­elä­mä

Ikäys­tä­väl­li­nen men­to­roin­ti

EAFS-hank­keen kolmas työ­pa­ket­ti Ikäys­tä­väl­li­nen työ­elä­mä on toteu­tet­tu tii­viis­sä yhteis­työs­sä Siun Soten – nykyi­sen Poh­jois-Kar­ja­lan hyvin­voin­tia­lu­een kanssa. Men­to­roin­tiin liit­ty­vä työ­pa­ket­ti toteu­tet­tiin lisäk­si yhteis­työs­sä Työ­ter­veys­lai­tok­sen koor­di­noi­man Hyvä veto ‑hank­keen kanssa. Hyvä veto- ja EAFS ‑hank­kei­den tavoit­teet olivat osin aivan yhte­ne­vät. Molem­mis­sa hank­keis­sa oli yhtenä tavoit­tee­na vah­vis­taa van­hus­työn veto- ja pito­voi­maa, ja yhtenä yhtei­se­nä mene­tel­mä­nä oli men­to­roin­ti. Hyvä veto ‑han­ket­ta toteu­tet­tiin useam­mal­la paik­ka­kun­nal­la Suo­mes­sa, ja näin saimme laajaa ver­tais­tu­kea ja pei­laus­pin­taa omalle toi­min­nal­lem­me. Ken­täl­tä toi­min­taan osal­lis­tui koti­hoi­don ja ikäih­mis­ten pal­ve­lua­su­mi­sen työn­te­ki­jöi­tä ja esi­hen­ki­löi­tä useis­ta eri kun­nis­ta. Toteu­tim­me tämän työ­pa­ke­tin aikana men­to­roin­nin val­men­nuk­sia Poh­jois-Kar­ja­las­sa, ja loimme toi­min­ta­mal­lin Vas­ta­vuo­roi­ses­ta men­to­roin­nis­ta. Malli on jul­kais­tu TTL:n sivuil­la. Lisäk­si osal­lis­tuim­me Hel­sin­gis­sä jär­jes­tet­tä­väs­sä Van­hus­työn semi­naa­ris­sa panee­li­kes­kus­te­luun ja Hyvä veto ‑hank­keen esit­te­lyyn. Semi­naa­ri toteu­tet­tiin webi­naa­ri­na ja siihen osal­lis­tui runsas yleisö ympäri Suomen. Vaikka toi­min­to­ja toteu­tet­tiin kahden eri hank­keen toi­mes­ta, ne nivou­tui­vat kiin­teäs­ti yhteen. Osal­lis­tuim­me lisäk­si TTL:n jär­jes­tä­miin yhdes­sä oppi­mi­sen pajoi­hin ja arvioin­ti­pa­joi­hin. Vii­mei­ses­sä arvioin­ti­pa­jas­sa suun­ni­tel­tiin jat­ko­toi­men­pi­tei­tä Hyvä veto ‑hank­keen jäl­keen, ja yhdek­si jat­ko­toi­men­pi­teek­si Poh­jois-Kar­ja­las­sa sovit­tiin EAFS-hank­keen työ­pa­ket­ti URA55+.

Ikäys­tä­väl­li­nen työ­nan­ta­ja

Myös ikäys­tä­väl­li­nen työ­nan­ta­ja val­men­nus toteu­tet­tiin yhdes­sä Hyvä veto ‑hank­keen kanssa. Kare­lia piti val­men­ta­van joh­ta­mi­sen val­men­nuk­set Poh­jois-Kar­ja­lan koti­hoi­don esi­hen­ki­löil­le ja TTL pal­ve­lua­su­mi­sen esi­hen­ki­löil­le. Val­men­ta­van joh­ta­mi­sen työ­pa­joi­hin osal­lis­tui esi­mie­hiä kaik­kial­ta maa­kun­nan alu­eel­ta. Työ­pa­jo­jen tar­koi­tuk­se­na oli saada esi­hen­ki­löi­den tuki ohjata koti­hoi­don työn­te­ki­jöi­tä ja tii­me­jä kohti itseoh­jau­tu­vuut­ta ja yhtei­soh­jau­tu­vuut­ta. Lähes­ty­mis­ta­pa­na oli muo­toi­lu­pro­ses­si. Esi­hen­ki­löt veivät val­men­ta­vaa joh­ta­juut­ta omaan työ­hön­sä ja heitä tuet­tiin spar­rauk­sil­la. Seu­raa­vak­si val­men­net­ta­vi­na olivat työn­te­ki­jät. Työtä tar­kas­tel­tiin työn­te­ki­jöi­den ja esi­hen­ki­lön näkö­kul­mis­ta ennen muo­toi­lu­ko­kei­lu­jen teke­mis­tä. Tulok­se­na tii­mien kokei­luis­ta syntyi rat­kai­su­ja itseoh­jau­tu­vaan ja yhtei­soh­jau­tu­vaan työyh­tei­söön.

URA55+

Kol­man­nes­sa työ­pa­ke­tis­sa poh­dit­tiin edel­leen, kuinka vah­vis­taa van­hus­työn veto- ja pito­voi­maa. Työ­pa­ket­tiin osal­lis­tui kaksi van­hus­työn yksik­köä Poh­jois-Kar­ja­lan väl­jäs­ti asu­tul­ta alu­eel­ta. Työ­pa­ke­tin alku­pe­räis­tä teemaa kysee­na­lais­tet­tiin jo ennen ensim­mäis­tä tapaa­mis­tam­me ken­täl­lä. Meiltä kysyt­tiin, miksi kes­kit­tyi­sim­me vain yli 55-vuo­tiai­siin, kun on aivan yhtä tär­ke­ää saada nuo­rem­mat pysy­mään töissä ja hakeu­tu­maan alalle. Niinpä teemaa poh­dit­tiin jat­kos­sa koko työyh­tei­sön ja työ­pai­kan näkö­kul­mas­ta. Pidim­me kolme työ­pa­jaa, ja lisäk­si esi­hen­ki­löi­den tapaa­mi­sia. Työ­pa­jois­sa poh­dit­tiin van­hus­työn veto- ja pito­voi­maa, unel­mien työtä ja työ­paik­kaa van­hus­työs­sä, tun­tei­ta ja vuo­ro­vai­ku­tus­ta sekä toi­min­ta­kult­tuu­ria ja paljon muuta. Työ­pa­jo­jen tar­kem­mat teemat nousi­vat työn­te­ki­jöil­tä. Työ­pa­jo­jen välil­lä työn­te­ki­jät toteut­ti­vat eri­lai­sia itse valit­se­mi­aan kehit­tä­mis­teh­tä­viä. Esi­hen­ki­löt kävi­vät lisäk­si bench­mar­king-mat­kal­la toi­ses­sa, veto­voi­mai­sek­si havai­tus­sa työyk­si­kös­sä. Loka­kuus­sa on vielä tulos­sa tämän työ­pa­ke­tin pää­tös­ta­pah­tu­ma, jossa työn­te­ki­jät esit­te­le­vät kehit­tä­mi­sas­ke­lei­taan kohti ikäys­tä­väl­lis­tä ja veto­voi­mais­ta työ­paik­kaa. Mukaan on kut­sut­tu ylem­pää johtoa, kunnan edus­ta­jia, kun­ta­lai­sia jne. Tavoit­tee­na on pitää osal­lis­ta­va tapah­tu­ma, jossa voi­daan yhdes­sä pohtia pieniä aske­lia kohti ikäys­tä­väl­li­syyt­tä ja veto­voi­mai­suut­ta. Tämän poh­jal­ta luo­daan toi­min­ta­mal­li ikäys­tä­väl­li­ses­tä ja veto­voi­mai­ses­ta työ­pai­kas­ta.

Työ­pa­ket­tiin liit­tyen on tehty useita YAMK-opin­näy­te­töi­tä, ja kir­joi­tet­tu useita artik­ke­lei­ta. Lisäk­si on tehty aihee­seen liit­ty­vä video, joka löytyy Kare­lian Ikä­osaa­mi­sen verk­ko­si­vuil­ta.


Kir­joit­ta­jat:

Tuula Kuk­ko­nen, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu

Heli Mak­ko­nen, pro­jek­ti­pääl­lik­kö, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu

Anne Airak­si­nen, pro­jek­ti­asian­tun­ti­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu

Eini Hyp­pö­nen, leh­to­ri, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu

Marika Lap­pa­lai­nen, opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu

Terhi Myller, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu