Verkko-osaa­mi­syh­tei­sö ikäys­tä­väl­li­syy­den kas­vua­lus­ta­na

Osaa­mi­syh­tei­sö­jä (com­mu­ni­ty of prac­tice, esim. Wenger 2011) on tar­kas­tel­tu aiem­mas­sa tut­ki­mus­kir­jal­li­suu­des­sa lukui­sis­ta eri näkö­kul­mis­ta, mutta vir­tu­aa­lis­ten tai verkko-osaa­mi­syh­tei­sö­jen tut­ki­mi­nen on jäänyt hieman vähem­mäl­le huo­miol­le. Verkko-osaa­mi­syh­tei­söt toi­mi­vat samoil­la peri­aat­teil­la kuin fyy­si­ses­ti kokoon­tu­vat osaa­mi­syh­tei­söt, vaikka toi­saal­ta myös joi­ta­kin eroa­vai­suuk­sia on tun­nis­tet­tu. Esi­mer­kik­si For­tain­ha ja Gannon-Leary (2008) totea­vat tut­ki­mus­tu­lok­siin­sa pei­la­ten, että verkko-osaa­mi­syh­tei­sön ris­ki­nä on, ettei­vät kaikki osaa­mi­syh­tei­sön jäse­net saa ään­tän­sä kuu­lu­viin ja jäävät sivum­mal­le yhtei­sön toi­min­nas­ta, oppi­mi­nen jää vähäi­sek­si, ja tieto- ja vies­tin­tä­tek­ni­set ongel­mat voivat haas­taa osaa­mi­syh­tei­sön toi­min­taa. Toi­saal­ta verkko-osaa­mi­syh­tei­sö­jen eduik­si lue­taan jous­ta­vuus, maan­tie­teel­li­ses­ti eri puo­lil­la asu­vien ihmis­ten yhteen saa­mi­nen, tiedon jaka­mi­sen mah­dol­li­suu­det eri­lai­sia tek­no­lo­gioi­ta hyö­dyn­täen ja uuden oppi­mi­nen ajasta ja pai­kas­ta riip­pu­mat­ta.

Kare­lias­sa olemme pilo­toi­neet verkko-osaa­mi­syh­tei­söä osana EAFS (Excel­lence in Crea­ting Age-friend­ly Socie­ty in Remote Areas) ‑hank­keen toi­min­taa. Han­ket­ta on vuo­si­na 2020–2023 rahoit­ta­nut Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö. Olemme raken­ta­neet vir­tu­aa­lis­ta Hows­pace-alus­tal­la toi­mi­vaa osaa­mi­syh­tei­söä samoil­la peri­aat­teil­la kuin kas­vok­kain koh­taa­via osaa­mi­syh­tei­sö­jä. Myös ver­kos­sa kai­kil­la osaa­mi­syh­tei­sön toi­mi­joil­la on run­saas­ti hil­jais­ta tietoa, ja toi­mi­joi­ta yhdis­tää aina­kin yhtei­nen int­res­si ja kiin­nos­tuk­sen kohde: ikäys­tä­väl­li­syys. Tältä osin wen­ge­ri­läi­nen ajatus osaa­mi­syh­tei­sön jäsen­ten yhtei­ses­tä int­res­sis­tä toteu­tuu. Myös osal­lis­tu­mi­nen ja osal­lis­tu­mi­sen asteen itse­näi­nen mää­rit­te­ly on täysin osal­lis­tu­ja­läh­töis­tä.

Osaa­mi­syh­tei­sö muutti verk­koon!

Osaa­mi­syh­tei­sön toi­min­ta­mal­lia on EAFS-hank­keen aikana pilo­toi­tu ja kehi­tet­ty edel­leen. Osaa­mi­syh­tei­sö­jen kokoon­tu­mi­set on toteu­tet­tu kas­vok­kain: toi­mi­jat ovat kokoon­tu­neet yhteen tutus­tu­maan toi­siin­sa, jaka­maan osaa­mis­ta ja koke­muk­sia, sekä poh­ti­maan ja työs­tä­mään kehit­tä­mis­tar­pei­ta ja ‑pro­ses­se­ja. Näiden kas­vok­kais­ten osaa­mi­syh­tei­sö­ta­paa­mis­ten lisäk­si tun­nis­tet­tiin tarve ajasta ja pai­kas­ta riip­pu­mat­to­mal­le, vir­tu­aa­li­sel­le, osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nal­le. Tähän vai­kut­ti ennen EAFS-han­ket­ta toteu­tet­tu verk­ko­työs­ken­te­ly ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mis­koh­tei­den työs­tä­mi­sek­si: tuol­loin Hows­pace-alus­tal­la toteu­tet­tuun työs­ken­te­lyyn kut­sut­tiin Kare­lian työ­elä­mä­kump­pa­nei­ta, ja tulok­se­na oli vil­kas­ta kes­kus­te­lua ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­ses­tä.  

Aiem­pien koke­mus­ten poh­jal­ta arvioi­tiin, että vir­tu­aa­li­sel­la osaa­mi­syh­tei­söl­lä voisi olla ”tilaus­ta” kas­vok­kain toteu­tet­tu­jen osaa­mi­syh­tei­sö­jen rin­nal­la. Aja­tel­tiin, että vir­tu­aa­li­nen osaa­mi­syh­tei­sö voisi mah­dol­lis­taa osal­lis­tu­mi­sen myös niille toi­mi­joil­le, joille aikaan ja paik­kaan sidot­tuun osaa­mi­syh­tei­söön osal­lis­tu­mi­nen ei olisi mah­dol­lis­ta esi­mer­kik­si työn tai muiden asioi­den vuoksi. Verkko-osaa­mi­syh­tei­sös­sä työs­ken­te­le­mi­nen mah­dol­lis­tai­si myös kan­nan­ot­to­jen poh­ti­mi­sen ja perus­te­lu­jen kuvaa­mi­sen. Vir­tu­aa­li­sen osaa­mi­syh­tei­sön aja­tel­tiin tuke­van ja laa­jen­ta­van kas­vok­kain toi­mi­vien osaa­mi­syh­tei­sö­jen toi­min­taa, ja lisäk­si aja­tel­tiin, että vir­tu­aa­li­seen osaa­mi­syh­tei­söön voisi syntyä myös muita toi­min­to­ja.  

Niinpä ikäys­tä­väl­li­syy­den vir­tu­aa­li­nen osaa­mi­syh­tei­sö perus­tet­tiin Hows­pace-alus­tal­le, ja toi­min­ta käyn­nis­tet­tiin vuoden 2023 alusta. Hows­paceen luotu tila oli käy­tän­nös­sä verk­ko­si­vus­to, joka nimet­tiin Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sök­si. Tähän osaa­mi­syh­tei­söön perus­tet­tiin alueet kaik­kien neljän ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sen pain­opis­tei­den työs­ken­te­lyl­le: ikäys­tä­väl­li­nen eli­nym­pä­ris­tö, muis­tiys­tä­väl­li­nen yhteis­kun­ta, ikäys­tä­väl­li­nen työ­elä­mä sekä asia­kas­läh­töi­set pal­ve­lut ja rat­kai­sut saivat kukin oman tilan­sa. Myö­hem­min tilaan perus­tet­tiin vielä kou­lu­tuk­sen kehit­tä­mi­seen kes­kit­ty­vä sivu, koska tun­nis­tet­tiin tarve vuo­ro­pu­he­lul­le ikä­osaa­mi­sen kou­lu­tus­ten kehit­tä­mi­sek­si.  

Verkkosivun kuvakaappais. Ylhäällä logo ja isolla teksti Hyrrä. Alempana teksti Olet saapunut ikäosaamisen osaamisyhteisöön
Kuva­kaap­paus Ikäys­tä­väl­li­syy­den verkko-osaa­mi­syh­tei­sön etusi­vul­ta

Ikäys­tä­väl­li­syy­den verkko-osaa­mi­syh­tei­söön kut­sut­tiin aiem­paan Hows­pace-työs­ken­te­lyyn osal­lis­tu­neet toi­mi­jat. Lisäk­si kutsua lähe­tet­tiin ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen kan­nal­ta kes­kei­sil­le työ­elä­mä­kump­pa­neil­le ja han­ke­toi­mi­joil­le. Myös Kare­lian tut­kin­to­kou­lu­tus­ten, Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen (YAMK) ‑kou­lu­tuk­sen sekä Gero­no­mi (AMK) ‑kou­lu­tuk­sen, opis­ke­li­joil­le tar­jot­tiin mah­dol­li­suut­ta osal­lis­tua osaa­mi­syh­tei­sön toi­min­taan.  

Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­söön osal­lis­tu­nei­den koke­muk­sia ja kehit­tä­mi­si­deoi­ta 

Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sö käyn­nis­tet­tiin tam­mi­kuus­sa 2023. Puolen vuoden käyt­tö­ko­ke­muk­sen jäl­keen otimme selvää osal­lis­tu­jien koke­muk­sis­ta ja kehit­tä­mi­si­deois­ta. Kysyim­me muun muassa, mikä saa osal­lis­tu­jan tule­maan verkko-osaa­mi­syh­tei­söön, min­kä­lai­sis­ta asiois­ta ja ilmiöis­tä verkko-osaa­mi­syh­tei­sös­sä halu­taan käydä kes­kus­te­lua, min­kä­lai­siin Hows­pace-alus­tan toi­min­toi­hin osal­lis­tu­mi­nen kiin­nos­taa, ja miten alus­tan käy­tet­tä­vyyt­tä voisi kehit­tää. Lisäk­si pyy­sim­me ker­to­maan, min­kä­lai­siin tar­koi­tuk­siin Hows­pacea on hyö­dyn­net­ty, mitä Hows­paces­ta mah­dol­li­ses­ti puut­tuu ja miten osaa­mi­syh­tei­söön saa­tai­siin kut­sut­tua lisää ihmi­siä. Entä miten ikäih­mi­siä saa­tai­siin mukaan kes­kus­te­le­maan ja ideoi­maan Hows­paces­sa? Saimme poh­din­to­ja ja koke­muk­sia kysy­myk­siim­me.  

Tarve ikään­ty­mi­sen ilmi­öön liit­ty­vil­le kes­kus­te­luil­le on vas­taus­ten mukaan ilmi­sel­vä.  Vas­taa­jat tuovat esille, että yhteis­kun­nas­sam­me monet asiat vai­vaa­vat. Esi­mer­kik­si alu­eel­li­set erot, pie­nien paik­ka­kun­tien erot­tu­mi­nen senio­ri­kun­ti­na ja pal­ve­lui­den katoa­mi­nen syr­jä­seu­duil­ta huo­let­ta­vat. Pite­ne­vät matkat pal­ve­lui­hin, bus­siyh­teyk­sien vähyys ja muut matkan tekoon liit­ty­vät ongel­mat vai­vaa­vat eten­kin ikäih­mi­siä. Eräs vas­taa­ja kom­men­toi, että työl­li­syy­den hoi­dos­sa ikäys­tä­väl­li­syys on kateis­sa. Esi­merk­ki­nä mai­ni­taan, että vaikka yksit­täi­se­nä työn­te­ki­jä­nä on tuke­mas­sa ja kan­nus­ta­mas­sa ikäih­mis­tä työ­elä­mään ja osal­lis­tu­maan yhteis­kun­taan, niin vas­taa­jan mukaan ”välil­lä tuntuu että suossa ollaan.” Myös ikäys­tä­väl­li­ses­tä säh­köi­ses­tä asioin­nis­ta löytyy kri­ti­soi­ta­vaa. Säh­köi­siä pal­ve­lui­ta ei vas­taus­ten mukaan koeta ikäys­tä­väl­li­sik­si. 

Lisäk­si käy ilmi, että yhteis­kun­nas­sa tar­vi­taan lisää ja vah­vem­paa kes­kus­te­lua aihees­ta. Ikä­osaa­mi­sen ja ikäys­tä­väl­li­syy­den koe­taan vah­vis­ta­van yhteis­kun­taam­me ja sen raken­tei­ta. Mitä enem­män osaa­mis­ta on ole­mas­sa, ja mitä enem­män ihmi­set jaka­vat sitä, sitä enem­män saa­daan aikaan. Yhteis­kun­nan hyvin­voin­nin yksi tavoi­te on ihmis­ten hyvin­voin­nin tuke­mi­nen ja hyvä elämä. Näitä tulee vas­taus­ten mukaan pyrkiä vah­vis­ta­maan. Eri ikäi­set tulee huo­mioi­da entis­tä parem­min. Lisäk­si vas­tauk­sis­sa tulee esille, että teko­ä­ly huo­les­tut­taa: se voi olla jois­sa­kin asiois­sa hyvä, mutta ei korvaa ihmis­tä.  

Myös ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­nen, ikäih­mis­ten elä­män­laa­dun, elämän mie­lek­kyy­den sekä ter­vey­den edis­tä­mi­nen, ja digi­taa­li­suu­den hyö­dyn­tä­mi­nen ter­vey­den edis­tä­mi­ses­sä kiin­nos­ta­vat osal­lis­tu­jia. Myös ikään­ty­mi­sen enna­koin­ti ja oman­nä­köi­sen elämän mah­dol­lis­tu­mi­nen kiin­nos­ta­vat. Työssä jat­ka­mi­nen ja jak­sa­mi­nen, ikäys­tä­väl­li­nen työl­lis­ty­mi­nen sekä ihmis­ten huoli lähei­sis­tä ikäih­mi­sis­tä herät­tä­vät kysy­myk­siä ja tule­vat esille kiin­nos­tus­ta herät­tä­vi­nä tee­moi­na. 

Verkko-osaa­mi­syh­tei­söä koe­taan voivan hyö­dyn­tää uuden tiedon saa­mi­ses­sa, ajan­koh­tai­siin kes­kus­te­lui­hin osal­lis­tu­mi­ses­sa ja kuu­lol­la ole­mi­ses­sa, hank­kei­den seu­raa­mi­ses­sa ja ihmis­ten koke­mus­ten kuu­le­mi­ses­sa. Tapah­tu­mis­ta tie­dot­ta­mi­nen koe­taan hyväk­si asiak­si. Toi­saal­ta lisää ikäih­mi­siä ehdo­te­taan kut­sut­ta­van mukaan eri­lais­ten yhdis­tys­ten kuten Elä­ke­lii­ton ja niiden alayh­dis­tys­ten kautta. Jal­kau­tu­mis­ta ken­täl­le ehdo­te­taan, tiedon levit­tä­mis­tä perin­tei­sin kei­noin.  

Verkko-osaa­mi­syh­tei­söön toi­vo­taan lisää podcas­te­ja, lyhyi­tä videoi­ta ja alus­tuk­sia. Eräs vas­taa­ja kom­men­toi: ”Tämä alusta on hyvä, mutta tulisi olla selkeä, ei liikaa tasoja. Jos useita sivuja on eri pai­kois­sa, tulee luke­mi­ses­ta ja etsi­mi­ses­tä han­ka­laa, sotkua. Sotku vie aikaa etsiä tietoa. Hakusa­nat tulee olla moni­puo­li­set ja sel­keät. Videoi­ta, tosie­lä­män tari­noi­ta, koh­taa­mi­sia jne. toi­voi­sin tänne lisää. Mukava palsta, muka­via asioi­ta. Tyk­kään.” Myös uusia aihea­luei­ta toi­vo­taan lisät­tä­vän sivus­tol­le, esi­mer­kik­si työ, kou­lu­tus ja pal­ve­lut. Sivus­ton pain­opis­teis­tä muis­tiys­tä­väl­li­syys, ikäys­tä­väl­li­set eli­nym­pä­ris­töt, ikäys­tä­väl­li­nen työ­elä­mä tuli­vat esille kiin­nos­tuk­sen koh­tei­na. ”Tämä on erin­omai­nen juttu ja kiitos tähän saakka kai­kes­ta!” 

Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sö sosi­aa­li­sen pää­oman läh­tee­nä

EAFS-hank­kees­sa kehi­tet­ty uuden­lai­nen verkko-osaa­mi­syh­tei­sö ja perin­tei­sem­pi kas­vok­kain toteu­tet­tu osaa­mi­syh­tei­sö eivät ole toi­si­aan pois­sul­ke­via osaa­mi­syh­tei­sön toteut­ta­mis­ta­po­ja, vaan ennem­min­kin toi­si­aan täy­den­tä­viä. Ajasta ja pai­kas­ta riip­pu­ma­ton verk­ko­to­teu­tus avaa osal­lis­tu­mi­sen mah­dol­li­suu­det myös heille, joilla ei ole mah­dol­li­suut­ta sitou­tua kas­vok­kai­siin tapaa­mi­siin. Lisäk­si verkko-osaa­mi­syh­tei­sö on suun­nat­tu laa­jas­ti eri toi­mi­joil­le: monia­lai­ses­ti eri alojen ammat­ti­lai­sil­le, opis­ke­li­joil­le, kai­kil­le aihees­ta kiin­nos­tu­neil­le – ja tie­tys­ti ikäih­mi­sil­le itsel­leen.  

Verkko-osaa­mi­syh­tei­sö ei ole ainoas­taan yksi­suun­tai­nen vies­tin­nän väline, vaan se mah­dol­lis­taa yhtei­sen vuo­ro­pu­he­lun sekä yhtei­söl­li­sen tilan, jonne kokoon­nu­taan osal­lis­tu­jia yhdis­tä­vän, kiin­nos­ta­van aihe­pii­rin äärel­le. Verkko-osaa­mi­syh­tei­sö mah­dol­lis­taa muun muassa tiedon jaka­mi­sen sekä ver­kos­toi­tu­mi­sen. Esi­mer­kik­si ikä­osaa­mi­sen opin­nois­ta kiin­nos­tu­nut voi löytää osaa­mi­syh­tei­sön avulla polun ikä­osaa­ja­kou­lu­tuk­ses­ta gero­no­mi­kou­lu­tuk­seen saakka, tai tut­kin­to-opis­ke­li­ja voi löytää itsel­leen opin­näy­te­työ­toi­mek­sian­non. Ikäys­tä­väl­li­syy­den aihe­pii­ris­tä kiin­nos­tu­nut voi osal­lis­tua itse­ään kiin­nos­ta­viin alus­tal­la tapah­tu­viin verk­ko­kes­kus­te­lui­hin, tutus­tua eri toi­mi­ja­ta­hoi­hin tai löytää vaikka tapah­tu­ma- ja meno­vink­ke­jä. Esi­mer­kik­si Ikäys­tä­väl­li­nen eli­nym­pä­ris­tö ‑pain­opis­teen vir­tu­aa­li­ses­sa osaa­mi­syh­tei­sös­sä on käyty vil­kas­ta kes­kus­te­lua muun muassa ikään­ty­nei­den näkö­kul­mas­ta heidän äänel­lään ikäys­tä­väl­li­sen eli­nym­pä­ris­tön mer­ki­tyk­ses­tä. Sivus­tol­la tuo­daan myös esille aja­tuk­sia, joita osaa­mi­syh­tei­sös­sä olisi tar­peel­lis­ta käsi­tel­lä. Esi­mer­kik­si alla oleva toive esi­te­tään – ja samal­la poh­di­taan – ikään­ty­nei­den tule­vai­suu­den asu­mis­ta: “–toi­voi­sin koot­tu­na, min­kä­lai­sia toi­vei­ta ikäih­mi­sil­lä on tule­vai­suu­den asu­mi­ses­taan, sitten “kun omat voi­ma­va­ra­ni, eivät enää riitä.” Näitä asioi­ta­han voi kar­toit­taa jo ennak­koon esim. https://muistava.fi/ tai https://www.asumisenapu.fi/saaennakoida/asumisen-pikatesti/. Onko vielä muita, ja onko näitä käy­tän­nös­sä kokeil­tu ja tut­kit­tu? Mitkä ovat tulok­set? Saako ikään­ty­nyt näiden avulla toi­vo­man­sa tule­vai­suu­den kodin?” Myös tie­don­ja­ka­mi­nen ja kom­mu­ni­koin­ti on ollut osa osaa­mi­syh­tei­söä: 

“Asu­mi­sen osalta ollaan luo­mas­sa uutta ja yhte­näi­sem­pää tie­to­pank­kia kevään aikana Van­hus­työn kes­kus­lii­ton vanheneminen.fi sivus­tol­le. Tavoit­tee­na on saada sinne kerät­tyä mah­dol­li­sim­man moni­puo­li­nen tie­to­pa­ket­ti, joka pal­ve­lee sekä yksi­löä että asian­tun­ti­ja­ta­ho­ja.” 

Osaa­mi­syh­tei­sö voi par­haas­sa tapauk­ses­sa toimia osal­lis­tu­jien sosi­aa­li­sen pää­oman läh­tee­nä. Se voi tuot­taa osal­lis­tu­jil­leen kuu­lu­mi­sen tun­net­ta ja yhtei­söl­li­syyt­tä, kun kokoon­nu­taan kai­kil­le yhtei­sen, tär­keän aiheen ympä­ril­le. Verkko-osaa­mi­syh­tei­sö voi omalta osal­taan toimia moniu­lot­tei­se­na kas­vua­lus­ta­na kohti ikäys­tä­väl­li­sem­pää yhteis­kun­taa. 


Kir­joit­ta­jat:

Anne Airak­si­nen, pro­jek­ti­asian­tun­ti­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu

Terhi Myller, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu

Tuula Kuk­ko­nen, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu


Läh­teet:

Fon­tain­ha, Elsa & Gannon-Leary, Pat. 2008. Com­mu­ni­ties of Prac­tice and Vir­tual Lear­ning Com­mu­ni­ties: Bene­fits, bar­riers and success fac­tors. eLear­ning Papers No. 2008, 20–29.

Wenger. Etien­ne 2011. Com­mu­ni­ty of Prac­tice: A Brief Int­ro­duc­tion. Natio­nal Science Foun­da­tion. http://hdl.handle.net/1794/11736 Luettu 28.9.2023