Kirjoittajat Katja Aho ja Aino Palovesi:
Karelia-ammattikorkeakoulun ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen YAMK- opiskelijat toteuttivat opinnäytetyönä työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämistyön Liperin kunnalle. Työn tarkoituksena oli edistää Liperin ikäystävällisyyttä, ja se korosti paikallisten ikääntyneiden näkökulmia ja osallisuutta. Tuotoksena syntyi Liperin ikäystävällisyyden ohjelman viitekehys, joka sisältää liperiläisten ikääntyneiden sisältötoiveet. Liperin ikäystävällisyyden ohjelman viitekehyksen kehittämistä vaativiksi asioiksi muodostuivat ikääntymisen ymmärtäminen, ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen ja aktiivinen ja positiivinen ikääntyminen sekä yksinäisyyden ehkäisy.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä tutkimuksellisena kehittämistyönä soveltaen osallistavaa toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Ikääntyneitä osallistavana tiedonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja ryhmähaastatteluita. Yhteiskehittämisen menetelmänä käytettiin Innopajaa, johon osallistui paikallisia ikääntyneitä, kunnan toimijoita sekä järjestöjen jäseniä.
Tulosten mukaan liperiläiset ikääntyneet toivoivat, että ikäystävällisyyden ohjelman viitekehyksessä huomioitaisiin rakennettu ympäristö, yhteiskunnan jäsenten väliset kohtaamisten mahdollisuudet sekä asenteet. Keskeisiksi Liperin ikäystävällisyyttä kehittäviksi asioiksi muodostuivat: ikääntymisen ymmärtäminen, ikääntyneiden kotona asumisen tukeminen, aktiivinen ja positiivinen ikääntyminen sekä yksinäisyyden ehkäisy. Kehittämistarpeita vaativat asiat nimettiin askelmerkeiksi, joita tarkasteltiin sosioekologista mallia hyödyntäen yksilö‑, yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Liperin ikäystävällisyyden ohjelman viitekehys. Opinnäytetyön ansiosta Liperin kunta on laatimassa hakemusta Maailman terveysjärjestön ikäystävällisten kuntien verkostoon. Liperin kunnan toimijat voivat hyödyntää opinnäytetyössä käytettyä yhteiskehittämisen toimintamallia. Tämä malli mahdollistaa kuntalaisten aktiivisen osallistumisen ja äänen kuulemisen erilaisissa kehittämistoimissa vahvistaen kuntalaisten mukaanottoa erilaisiin kehittämistoimiin.