Ikäys­tä­väl­li­syy­den edis­tä­mi­nen ikään­ty­nei­den näkö­kul­mas­ta

Kir­joit­ta­jat Katja Aho ja Aino Palo­ve­si:

Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK- opis­ke­li­jat toteut­ti­vat opin­näy­te­työ­nä työ­elä­mä­läh­töi­sen tut­ki­muk­sel­li­sen kehit­tä­mis­työn Lipe­rin kun­nal­le. Työn tar­koi­tuk­se­na oli edis­tää Lipe­rin ikäys­tä­väl­li­syyt­tä, ja se koros­ti pai­kal­lis­ten ikään­ty­nei­den näkö­kul­mia ja osal­li­suut­ta. Tuo­tok­se­na syntyi Lipe­rin ikäys­tä­väl­li­syy­den ohjel­man vii­te­ke­hys, joka sisäl­tää lipe­ri­läis­ten ikään­ty­nei­den sisäl­tö­toi­veet. Lipe­rin ikäys­tä­väl­li­syy­den ohjel­man vii­te­ke­hyk­sen kehit­tä­mis­tä vaa­ti­vik­si asioik­si muo­dos­tui­vat ikään­ty­mi­sen ymmär­tä­mi­nen, ikään­ty­nei­den kotona asu­mi­sen tuke­mi­nen ja aktii­vi­nen ja posi­tii­vi­nen ikään­ty­mi­nen sekä yksi­näi­syy­den ehkäi­sy.

Opin­näy­te­työ toteu­tet­tiin työ­elä­mä­läh­töi­se­nä tut­ki­muk­sel­li­se­na kehit­tä­mis­työ­nä sovel­taen osal­lis­ta­vaa toi­min­ta­tut­ki­muk­sel­lis­ta lähes­ty­mis­ta­paa. Ikään­ty­nei­tä osal­lis­ta­va­na tie­don­han­kin­ta­me­ne­tel­mä­nä käy­tet­tiin puo­li­struk­tu­roi­tu­ja ryh­mä­haas­tat­te­lui­ta. Yhteis­ke­hit­tä­mi­sen mene­tel­mä­nä käy­tet­tiin Inno­pa­jaa, johon osal­lis­tui pai­kal­li­sia ikään­ty­nei­tä, kunnan toi­mi­joi­ta sekä jär­jes­tö­jen jäse­niä.

Tulos­ten mukaan lipe­ri­läi­set ikään­ty­neet toi­voi­vat, että ikäys­tä­väl­li­syy­den ohjel­man vii­te­ke­hyk­ses­sä huo­mioi­tai­siin raken­net­tu ympä­ris­tö, yhteis­kun­nan jäsen­ten väli­set koh­taa­mis­ten mah­dol­li­suu­det sekä asen­teet. Kes­kei­sik­si Lipe­rin ikäys­tä­väl­li­syyt­tä kehit­tä­vik­si asioik­si muo­dos­tui­vat: ikään­ty­mi­sen ymmär­tä­mi­nen, ikään­ty­nei­den kotona asu­mi­sen tuke­mi­nen, aktii­vi­nen ja posi­tii­vi­nen ikään­ty­mi­nen sekä yksi­näi­syy­den ehkäi­sy. Kehit­tä­mis­tar­pei­ta vaa­ti­vat asiat nimet­tiin askel­mer­keik­si, joita tar­kas­tel­tiin sosio­eko­lo­gis­ta mallia hyö­dyn­täen yksilö‑, yhtei­sö- ja yhteis­kun­ta­ta­soil­la.

Opin­näy­te­työn tuo­tok­se­na syntyi Lipe­rin ikäys­tä­väl­li­syy­den ohjel­man vii­te­ke­hys. Opin­näy­te­työn ansios­ta Lipe­rin kunta on laa­ti­mas­sa hake­mus­ta Maa­il­man ter­veys­jär­jes­tön ikäys­tä­väl­lis­ten kun­tien ver­kos­toon. Lipe­rin kunnan toi­mi­jat voivat hyö­dyn­tää opin­näy­te­työs­sä käy­tet­tyä yhteis­ke­hit­tä­mi­sen toi­min­ta­mal­lia. Tämä malli mah­dol­lis­taa kun­ta­lais­ten aktii­vi­sen osal­lis­tu­mi­sen ja äänen kuu­le­mi­sen eri­lai­sis­sa kehit­tä­mis­toi­mis­sa vah­vis­taen kun­ta­lais­ten mukaan­ot­toa eri­lai­siin kehit­tä­mis­toi­miin.

Lue lisää opin­näy­te­työstä: