Digi­tu­ki­mal­li pal­ve­lee myös ikäih­mi­siä Siun Soten säh­köi­sis­sä pal­ve­luis­sa

Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Sosi­aa­li- ja ter­vey­sa­lan joh­ta­mi­sen ja kehit­tä­mi­sen YAMK-kou­lu­tus­oh­jel­man opin­näy­te­työ­nä kehi­tet­tiin Siun sotel­le malli asiak­kail­le annet­ta­vas­ta digi­tues­ta säh­köis­ten sote­pal­ve­lui­den käyt­töön. Opin­näy­te­työ kyt­key­tyi sisäl­löl­tään myös EAFS-hank­kee­seen (RDI Excel­lence in Crea­ting Age-friend­ly Socie­ty in Remote Areas). Opin­näy­te­työs­sä kar­toi­tet­tiin aluksi kyse­ly­tut­ki­muk­sen avulla Siun soten asiak­kai­den digi­tai­to­ja ja digi-innok­kuut­ta sekä sel­vi­tet­tiin mil­lais­ta digi­tu­kea asiak­kaat tar­vit­se­vat säh­köi­siin sote­pal­ve­lui­hin Siun soten alu­eel­la. Tämän jäl­keen mallia kehi­tet­tiin edel­leen kehit­tä­mis­pa­la­ve­reis­sa, joihin kut­sut­tiin asian­tun­ti­joi­ta Poh­jois-Kar­ja­lan digi­tu­ki­ver­kos­tos­ta ja Siun soten asiain­tun­ti­ja­työ­ryh­mis­tä.

Joh­dan­to

Mah­dol­li­suu­det yhden­ver­tai­seen digi­taa­lis­ten pal­ve­lui­den käyt­töön ovat perus­ta, jolle kan­sa­lais­ten ter­veys­pal­ve­lu­ja raken­ne­taan digi­taa­li­sen osaa­mi­sen ja sen hyö­dyn­tä­mi­sen näkö­kul­mas­ta sote-pal­ve­luis­sa maas­sam­me (Suo­mi­di­gi 2020).  Jul­ki­set pal­ve­lut, mukaan lukien sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lut, digi­ta­li­soi­tu­vat nopeas­ti ja digi­tai­dot ovat­kin uusia kan­sa­lais­tai­to­ja (Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riö 2017, 2). Säh­köi­set pal­ve­lut tulee suun­ni­tel­la niin, että ne ovat help­po­käyt­töi­siä, toi­mi­via ja tur­val­li­sia (Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riö 2022). Digi­taa­lis­ten pal­ve­lui­den tulee tuot­taa asiak­kaal­le lisä­ar­voa (Sosi­aa­li- ja ter­veys­mi­nis­te­riö 2016, 26) ja arvioi­daan, että pal­ve­lu­jen hyöty on huo­mat­ta­va myös ennal­taeh­käi­se­väs­sä työssä.

Digi­taa­li­set pal­ve­lut ovat lisään­ty­vä pal­ve­lu­muo­to, jonka avulla kan­sa­lais­ta kan­nus­te­taan ja tue­taan eri elä­män­ti­lan­teis­sa hyvin­voin­nin ja ter­vey­den edis­tä­mi­ses­sä. Digi­taa­lis­ten pal­ve­lu­jen koko­nai­sark­ki­teh­tuu­ris­sa koros­tuu näke­mys ihmi­ses­tä yksi­lö­nä elä­män­kaa­ren eri vai­heis­sa. Digi­taa­lis­ten pal­ve­lu­jen käytön ja digio­saa­mi­sen näkö­kul­mas­ta pal­ve­lu­ja sekä toi­min­taa tulee kehit­tää yksi­lön tar­pei­ta ja eri elä­män­vai­hei­ta huo­mioi­den. (Loh­tan­der ym. 2021, 7,12.) Tämän vuoksi asia­kas­ta tulee auttaa ja tukea digi­taa­lis­ten pal­ve­lu­jen käy­tös­sä ja tar­jo­ta hänel­le digi­tu­kea par­haim­mak­si sopi­val­la taval­la (Sosi­aa­li- ja ter­veys­mi­nis­te­riö 2016, 26).

Ikäih­mi­set kai­paa­vat roh­kai­sua digi­pal­ve­lui­den käyt­töön

Kyse­lyn tavoit­tee­na oli saada tietoa, mil­lai­sel­la tuella Siun soten asiak­kaat ottai­si­vat säh­köi­siä pal­ve­lu­ja käyt­töön­sä. Kyse­lyn tar­koi­tuk­se­na oli saada tietoa asiak­kail­ta, joilla ei ole estei­tä, kuten puut­tu­vat lait­teet ja tun­nis­tau­tu­mis­vä­li­neet, säh­köi­sen pal­ve­lun käyt­töön.

Kysely jul­kais­tiin sekä säh­köi­ses­ti Webro­pol-kyse­ly­nä että pape­ri­se­na ver­sio­na Siun soten eri alueil­la. Kyse­ly­tut­ki­muk­sen lopul­li­nen otos oli 364 vas­taus­ta (n=364). 

Kyse­lyn taus­ta­ky­sy­myk­sis­sä tie­dus­tel­tiin vas­taa­jan ikä­ryh­mään kuu­lu­mis­ta, koska halut­tiin tar­kem­paa tietoa iän mer­ki­tyk­ses­tä säh­köis­ten pal­ve­lui­den käyt­töön sekä digi­tuen tar­pee­seen. Vas­taa­jis­ta muo­dos­tet­tiin kolme pää­ryh­mää ikä­ryh­mit­täin, alle 30-vuo­ti­aat, 30–69-vuotiaat ja yli 70-vuo­ti­aat (kuvio 1). Vas­taa­jis­ta 7% oli yli 70-vuo­tiai­ta.

Graafinen esitys jossa palkkien pituus kertoo kyselyiden osallistuneiden osuudet ikäryhmittäin.
Kuvio 1. Kyse­lyyn osal­lis­tu­neet ikä­ryh­mit­täin.

Yli 70-vuo­tiais­ta 12 % vas­taa­jis­ta koki ole­van­sa tai­ta­via säh­köis­ten pal­ve­lu­jen käyt­tä­jiä, mutta suurin osa koki ole­van­sa aloit­te­li­joi­ta ja avus­tet­ta­va käyt­tä­jiä. Suurin osa yli 70-vuo­tiais­ta suh­tau­tuu digi­taa­li­suu­teen varoi­vai­ses­ti ja hieman epäi­le­väs­ti. Huo­mioi­ta­vaa kui­ten­kin on, että ikäih­mi­sis­tä 32 % koki säh­köi­set pal­ve­lut hyö­dyl­li­sek­si ja oli kiin­nos­tu­nut oppi­maan uutta (kuvio 2). Tut­ki­mus­tu­los on roh­kai­se­va, koska digi-innok­kuus ja digi­mo­ti­vaa­tio ovat läh­tö­koh­ta uuden oppi­mi­sel­le (Iaco­baeus ym. 2019, 6; Hyp­pö­nen & Ilma­ri­nen 2018, 43). Posi­tii­vi­sel­la asen­teel­la on suuri mer­ki­tys siihen, kuinka toden­nä­köi­ses­ti käyt­tää digi­taa­lis­ta pal­ve­lua. Se nostaa toden­nä­köi­syyt­tä jopa kol­min­ker­tai­sek­si. (Hyp­pö­nen & Ilma­ri­nen 2018, 43.) Kyse­lyyn vas­tan­neil­la hen­ki­löil­lä oli kat­ta­vas­ti käy­tös­sään digi­lait­tei­ta sekä vah­vaan säh­köi­seen tun­nis­tau­tu­mi­seen tar­vit­ta­via väli­nei­tä. Tut­ki­mus­tu­lok­sis­sa ilmeni, että 64 % vas­tan­neis­ta ikäih­mi­sis­tä on tie­to­ko­ne ja 84 % vas­taa­jis­ta pank­ki­tun­nis­tau­tu­mis­vä­li­ne.

Graafinen kuvio jossa palkit kuvaavat kiinnostusta digitalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön ikäryhmittäin.
Kuvio 2. Arvio omasta kiin­nos­tuk­ses­ta digi­taa­lis­ten lait­tei­den ja pal­ve­lu­jen käyt­töön.

Tulos­ten mukaan suurin osa ikäih­mi­sis­tä koki tar­vit­se­van­sa roh­kai­sua ja moti­voin­tia säh­köis­ten pal­ve­lui­den käyt­töön sekä digi­tu­kea pal­ve­lu­jen käy­tös­sä. Huo­li­mat­ta siitä, että tarve digi­tu­keen koros­tui yli 70-vuo­tiai­den ikä­ryh­mäs­sä, digi­tu­kea koet­tiin tar­vit­ta­van jokai­ses­sa ikä­ryh­mäs­sä.

Ikäih­mi­sil­le asian­tun­ti­ja­neu­von­taa sekä yksi­löl­lis­tä digi­tu­kea

Opin­näy­te­työ­nä kehi­tet­tiin Siun soten asiak­kail­le annet­ta­van digi­tuen malli. Digi­tuen malli sisäl­tää toi­min­taeh­do­tuk­sia, kuinka Siun sote voisi asiak­kail­leen digi­tu­kea antaa. Digi­tuen malli poh­jau­tuu vah­vas­ti Auta-hank­kees­sa laa­dit­tuun digi­tuen mal­liin, jossa digi­tu­kea tar­vit­se­vat asiak­kaat ja digi­tuen taso on ryh­mi­tel­ty asiak­kaan digio­saa­mi­sen perus­teel­la (Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riö 2017, 2). Kyse­lys­sä sel­vi­tet­tiin vas­taa­jan omia arvioi­ta digi­tai­dois­taan.  Digi­tai­dot mää­ri­tel­tiin kyse­lys­sä val­miik­si ja vas­taa­ja pystyi valit­se­maan omia digi­tai­to­jaan par­hai­ten kuvaa­van vaih­toeh­don. Mal­lin­nuk­sen poh­jak­si tai­to­ta­sot tii­vis­tet­tiin avus­tet­ta­viin, perus­käyt­tä­jiin ja eks­pert­tei­hin. Siun soten asiak­kail­le annet­ta­van digi­tuen mal­lis­sa tai­to­ta­sot ovat itse­pal­ve­lu, ohjaus, asian­tun­ti­ja­neu­von­ta sekä yksi­löl­li­nen digi­tu­ki.  Kyse­lyn tulok­sis­sa tai­to­ta­sol­taan avus­tet­ta­vat, jotka tar­vit­se­vat vahvaa tai hen­ki­lö­koh­tais­ta digi­tu­kea, kuu­lu­vat suu­rim­mak­si osaksi yli 70-vuo­tiai­den ikä­ryh­mään. 

Digi­tu­ki­mal­li osoit­taa, että asian­tun­ti­ja­neu­von­taa olisi hyvä antaa asiak­kail­le, jotka tar­vit­se­vat vahvaa ohjaus­ta ja tietoa säh­köi­sis­tä sote­pal­ve­luis­ta. Asian­tun­ti­ja­neu­von­taa ehdo­te­taan jär­jes­tet­tä­vän eri­lai­sis­sa tilai­suuk­sis­sa ja tapah­tu­mis­sa, säh­köis­ten kana­vien kautta sekä puhe­li­noh­jauk­se­na. Puhe­li­noh­jaus­ta tar­jo­taan eri­tyi­ses­ti koh­den­net­tu­na ikäih­mi­sil­le ja eri­tyis­tä tukea tar­vit­se­vil­le. Digi­tu­ki­ta­pah­tu­mia ja ‑kou­lu­tuk­sia suo­si­tel­laan jär­jes­tä­mään avoi­mi­na tilai­suuk­si­na sekä ennal­ta mää­ri­te­tyil­le koh­de­ryh­mil­le, kuten ikäih­mi­sil­le. Yksi­löl­lis­tä digi­tu­kea tar­jot­tai­siin asiak­kaal­le, joka tar­vit­see hen­ki­lö­koh­tais­ta vahvaa kädes­tä pitäen annet­ta­vaa tukea säh­köi­seen asioin­tiin. Vah­vem­pi digi­tu­ki sisäl­täi­si yksi­tyis­koh­tais­ta neu­von­taa, kuinka kir­jau­du­taan vahvan tun­nis­tau­tu­mi­sen väli­neil­lä pal­ve­lui­hin sekä kuinka pal­ve­lui­ta käy­te­tään. Yksi­löl­lis­tä digi­tu­kea annet­tai­siin esi­mer­kik­si ajan­va­rauk­sel­la Siun soten säh­köi­sen asioin­nin pal­ve­lu­pis­teel­lä tai kotiin vie­ty­nä. 

Vies­tin­tä säh­köi­sis­tä pal­ve­luis­ta ja pal­ve­lui­den mark­ki­noin­ti on ensi­si­jai­sen tär­ke­ää. Asiak­kail­le tulee tar­jo­ta tietoa moni­puo­li­ses­ti ja moni­ka­na­vai­ses­ti. Siun sote alkoi tar­joa­maan ikäih­mi­sil­le etä­kun­tou­tus­oh­jel­mia Koti TV:n ja inter­ne­tin kautta vuonna 2020 (Siun sote 2020). Koti TV:n kautta olisi mah­dol­lis­ta tar­jo­ta eri­tyi­ses­ti ikäih­mi­sil­le suun­nat­tua vies­tin­tää sekä opas­tus­ta säh­köi­siin pal­ve­lui­hin.


Kir­joit­ta­jat:

Mira Koi­vu­la, sai­raan­hoi­ta­ja (YAMK), pro­jek­ti­asian­tun­ti­ja, Siun sote

Irina Laa­ti­kai­nen, sai­raan­hoi­ta­ja (YAMK), Siun sote

Pirjo Vesa, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu

Läh­teet:

Hyp­pö­nen, H. & Ilma­ri­nen, K. 2018. Säh­köis­ten sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lu­jen tar­jon­ta, pal­ve­lu­jen käyttö ja esteet. Teok­ses­sa Kes­ti­lä, L. & Kar­vo­nen, S. (toim.) Suo­ma­lais­ten hyvin­voin­ti 2018. Ter­vey­den- ja hyvin­voin­nin­lai­tos: https://urn.fi/URN:ISBN:978–952-343–256‑7

Iaco­baeus, H., Francisco, M., Nord­qvist, C., Sefy­rin, J., Skill, K. & Wihl­borg, K. 2019. Digi­talt utanförs­kap. En forsk­ning­sö­ver­sikt. Lin­kö­pings uni­ver­si­tet. DINO Rap­port, 2019:3. http://liu.divaportal.org/smash/get/diva2:1374480/FULLTEXT01.pdf. 13.11.2021.

Koi­vu­la, M. & Laa­ti­kai­nen, I. 2022. Siun soten asiak­kail­le annet­ta­van digi­tuen malli. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135127. 10.5.2022

Loh­tan­der, M., Hätö­nen, H., Katai­nen, J., Lund­kvist, T., Siira, T. & Hovi, A‑M. 2021. Hyvin­voin­nin ja ter­vey­den edis­tä­mi­sen koko­nai­sark­ki­teh­tuu­ri. https://urly.fi/2s5U. 31.1.2022.

Siun sote. 2020. Siun sote tar­jo­aa kun­tou­tus­ta ikäih­mi­sil­le tele­vi­sion väli­tyk­sel­lä. https://www.siunsote.fi/-/siun-sote-tarjoa-kuntoutusta-ikaihmisille-television-valityksella 30.1.2022.

Sosi­aa­li- ja ter­veys­mi­nis­te­riö. 2016. Digi­ta­li­saa­tio ter­vey­den ja hyvin­voin­nin tukena.

Sosi­aa­li- ja ter­veys­mi­nis­te­riön digi­ta­li­saa­tio­lin­jauk­set 2025. http://urn.fi/URN:ISBN:978–952-00–3782‑6 2.2.2022.

Suo­mi­di­gi. 2020. Digi­tuel­la edis­te­tään kun­ta­lais­ten hyvin­voin­tia – digi­tuen ja hyten yhteis­työ­mal­li. https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digituki/digituen-hyvat-kaytanteet/digituella-edistetaan-kuntalaisten-hyvinvointia-digituen-ja-hyten-yhteistyomalli 1.2.2020.

Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riö. 2017. Digi­tuen toi­min­ta­mal­lieh­do­tus. AUTA-hank­keen pro­jek­ti­ryh­män lop­pu­ra­port­ti. Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riö. https://urly.fi/2s60. 16.5.2020.

Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riö. 2022. Jul­ki­sen hal­lin­non digi­ta­li­saa­tio. https://vm.fi/digitalisaatio. 7.1.2022.

Artik­ke­li­ku­va: Kampus Pro­duc­tion pal­ve­lus­ta Pexels