Kirjoittaja Asta Kinnunen:
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää moniammatillisen palvelutarpeen arvioinnin kehittämistä Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän (Kainuun sote) ikäihmisten palveluissa asiakaslähtöisyyden ja asiakaslähtöisen johtamisen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa aiheesta sähköinen tietopaketti työnantajan käyttöön.
Aihe opinnäytetyön toteuttamiselle tuli työnantajalta ja oli ajankohtainen, koska ikääntyneiden määrä Suomessa kasvaa kovaa vauhtia ja tällöin myös oleellisesti asiakkaiden palveluiden tarve kasvaa. Vuonna 2021 Suomessa asui ensi kertaa yli miljoona 65 vuotta täyttänyttä. Laki ikääntyneen sosiaali- ja terveyspalveluista (980/20212) ja sosiaalihuoltolaki (1301/2014) määrittävät palvelujen saatavuudesta ja viranomaisten yhteistyöstä henkilön palvelutarpeen mukaisten palveluiden järjestämiseen liittyen.
Opinnäytetyössä yhtenä näkökulmana oli moniammatillinen yhteistyö eri toimijoiden välillä. Asiakkaalle tehtävään yksilölliseen ja laaja-alaiseen palvelutarpeen arviointiin oleellisesti liittyvät moniammatillinen yhteistyö ja tarpeenmukaisten verkostojen kokoaminen. Moniammatillinen työskentely on laaja-alainen käsite, joka mahdollistaa tarvittavan asiakaslähtöisen joustavan rakenteen, tiedon keruun ja käsittelyn. Moniammatillisen työskentelyn avulla löytyy parhaimmillaan ratkaisuja ja uudenlainen ymmärrys asiakkaan tilanteesta (Isoherranen 2012).
Opinnäytetyön kehittämiskyselyn toteutin kesällä 2021 sähköisellä Webropol-kyselyllä Kainuun soten ikäihmisten palveluiden palveluohjaus- ja ostopalvelut ‑vastuualueen työntekijöille. Kehittämiskyselyn tarkoituksena oli selvittää moniammatillisen palvelutarpeen arvioinnin toteutumista ja jatkokehittämistä. Kyselyssä esitettiin monivalinta- ja avoimia kysymyksiä. Vastaaminen oli vapaaehtoista, ja kyselyyn vastattiin anonyyminä. Vastausprosentti oli 66 %.
Kehittämiskyselyn vastauksista nousi selvästi esille vastaajien asiakaslähtöinen ajattelu- ja toimintamallien luominen moniammatillisessa palvelutarpeen arvioinnin prosessissa. Tärkeimpinä asiakaslähtöisyyden kriteereinä pidettiin toimintaohjeita, yhtenäisiä palveluiden myöntämisen kriteerejä ja RAI-toimintakykyarviointia.
Kehittämiskyselyn kokonaistulosten perusteella voidaan todeta, että tärkeimpiä moniammatillisen palvelutarpeen arvioinnin tekijöitä ovat yhtenäiset työkäytänteet, päällekkäisen työn huomioiminen ja asiakaslähtöisyys (osallisuus, kuuleminen, oikeanaikaiset ja riittävät palvelut). Haasteita moniammatillisessa palvelutarpeen
arvioinnissa aiheuttaa tällä hetkellä eri vastuualueiden päällekkäinen työ, jolla tarkoitettiin eri tietojärjestelmiä ja toimintatapoja, vastuun jakamista palveluiden järjestämisessä, vastuun jakamista asiakkuudesta sekä tiedonkulkua eri toimijoiden välillä.
Tulosten mukaan moniammatillisen palvelutarpeen arvioinnin keskeisiä onnistumisen edellytyksiä ovat asiakkaan kokonaisvaltaisen tilanteen huomioiminen ja joustava työskenteleminen toimijoiden välillä, asiakkaan omien toiveiden ja näkemysten huomioiminen sekä yksilöllisten palveluiden suunnitteleminen yhteistyössä, mikä mahdollistaa palveluiden järjestämisen oikea-aikaisesti asiakkaalle.
Asiakaslähtöisen johtamisen näkökulmasta moniammatillisen palvelutarpeen arvioinnin tärkeimpiä tekijöitä Kainuun sotessa ovat palvelurakenteiden kehittäminen asiakkaiden tarpeet huomioiden, lähijohtaminen sekä tulevaisuuden strategiat ja visiot organisaatiossa. Moniammatillista palvelutarpeen arviointia voidaan tulosten mukaan kehittää muun muassa lähijohtamisen avulla. Lähijohtamisella voidaan saada ja tuottaa uutta tietoa yhteisiin tavoitteisiin pääsemiseksi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että moniammatillisessa palvelutarpeen arvioinnissa tarvitaan eri sektorirajoja ylittävää moniammatillista yhteistyötä, toimintamallien ja työkäytäntöjen yhtenäistämistä sekä palvelurakenteiden kehittämistä, jotta saadaan toteutettua asiakaslähtöinen sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukainen moniammatillinen palvelutarpeen arviointi.