Kirjoittaja Jaana Koskinen:
Karelia-ammattikorkeakoulun Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen YAMK ‑opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden vuorovaikutusosaamista. Tenhokodin tehostetussa palveluasumisessa asuu muistisairaita ihmisiä. Muistisairaus vaikuttaa ihmiseen yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti sekä heikentää ihmisen itsenäistä selviytymistä arjen toiminnoissa.
Tavoitteena oli syventää Tenhokodin työntekijöiden vuorovaikutusosaamista muistisairaiden ihmisten kanssa tehostetussa palveluasumisen yksikössä. Tiedontuotannon tehtävänä oli työntekijöiden vuorovaikutusosaamisen nykytilan kartoittaminen ja kehittämistehtävänä vuorovaikutusosaamisen edistäminen.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, joka oli työelämälähtöinen. Tenhokodin työntekijät osallistuivat vapaaehtoisesti oman työnsä kehittämiseen, ja työnantaja mahdollisti tämän työajalla. Aivoriihi-ryhmäideointiin osallistui esihenkilön valitsema ryhmä, joka oli moniammatillinen. Tämän jälkeen 14 työntekijää arvioi SWOT-nelikenttäanalyysin avulla omaa vuorovaikutusosaamistaan. Opinnäytetyöntekijä teki yhteistyötä työntekijöiden kanssa neljässä työpajassa. Työpajat koostuivat muistisairautta käsittelevistä tietoiskuista ja oppimiskahvila-menetelmällä ryhmäkeskusteluista. Työntekijät jakoivat työpajoissa keskustelun avulla hiljaista tietoa toisilleen.
Tulokset
Opinnäytetyön tulosten perusteella Tenhokodin työntekijöiden vuorovaikutusosaaminen on muistisairasta ihmistä arvostavaa ja työntekijät kohtaavat monipuolisesti muistisairaan ihmisen. Tehostettu palveluasuminen on Tenhokodissa asiakaslähtöistä ja tukee hoidon toimivuutta.
Tuotos
Opinnäytetyön tuotoksena luotiin työväline, jonka avulla sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat kehittyä työssään jakamalla osaamistaan ja kokemuksiaan eli hiljaista tietoa.
Ikäosaamisen kehittäminen työelämässä
Työelämässä tarvitaan erilaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä työskentelemään yhdessä. Suomessa ikääntyminen vaikuttaa työntekijöiden määrään. Eläkkeelle jäävien työntekijöiden määrä on suuri, ja työssä olevien ihmisten määrä on aikaisempia ikäluokkia huomattavasti pienempi. Tällä hetkellä työntekijöistä on pulaa kaikilla aloilla ja palveluiden toteuttaminen vaatii järjestelyitä. Työhön sitoutuminen ja työssä jaksaminen ovat työelämän haasteita.
Ihmissuhdetyössä tarvitaan vuorovaikutusosaamista. Palveluiden tulee olla asiakaslähtöisiä eri työtehtävissä. Asiakastilanteet vaihtelevat ja herättävät erilaisia tunteita. Työn tekemiseen ei ole ohjekirjaa eikä työtä voi koskaan oppia kokonaan. Siinä onkin ihmissuhdetyön mielekkyys. Muistisairaiden ihmisten kanssa muistisairaus on vuorovaikutuksessa aina mukana. Tenhokodin työntekijät olivat sitoutuneita työhönsä ja rohkeita tuomaan osaamisensa esille ja jakamaan sitä. He toivat rohkeasti myös esille työn epäkohtia, jotka liittyivät työn sisältöön, työn järjestelyihin ja työyhteisön toimivuuteen. Keskustelemalla ja jakamalla tietoa ja taitoa luotiin uusia lähestymistapoja ihmisen kohtaamiseen.
Työntekijöiden hyvinvointi vaatii monipuolista johtamista eri-ikäisten työntekijöiden kanssa. Sitoutuminen työhön ja yhteistyön kehittäminen vaativat säännöllistä arvioivaa toimintaa. Yhteisten keskustelujen avulla työntekijät oppivat paremmin tuntemaan toisiaan ja arvostamaan omaa ja muiden osaamista. Haastavat ja vaativat työtehtävät voidaan jakaa. Oman osaamisen esille tuominen työyhteisössä vaatii turvallista työilmapiiriä ja työkavereiden arvostamista. Jokaisella ihmisellä on oma tapansa kohdata toinen ihminen ja keskustella.
Esihenkilöiltä vaaditaan taitoa luoda sellaista ilmapiiriä työyhteisöön, että se sallii erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten työskentelemisen. Itsereflektoinnin avulla voimme tutkiskella itseämme ja omaa toimintaamme siten, että näemme oman toimintamme realistisesti. Oma toimintamme näkyy muiden ihmisten suhtautumisessa itseemme. Ihminen ihmiselle.