BIP-opin­to­jak­son kuu­lu­mi­sia — Hi Har­bach esi­merk­ki inno­va­tii­vi­ses­ta yhtei­söl­li­ses­tä asu­mi­ses­ta

Moni­muo­toi­suus digi­ta­li­soi­tu­nees­sa maa­il­mas­sa: haas­tei­ta ja mah­dol­li­suuk­sia sosi­aa­li­sen oikeu­den­mu­kai­suu­den (uudelleen)luomiselle – BIP-opin­to­jak­so, 4 opin­to­pis­tet­tä, on viral­li­ses­ti ohi. Kan­sain­vä­li­seen Eras­mus+ ‑ohjel­maan sisäl­ty­neen kurs­sin toteu­tus tapah­tui loka­kuus­sa 2023, jota edelsi noin vuoden ajan ver­kos­toi­tu­mi­nen, opin­to­jak­son sisäl­tö­jen suun­nit­te­lu ja raken­ta­mi­nen, sekä inten­sii­vi­vii­kon suun­nit­te­lu.  Kon­sor­tioon kuului kolme kor­kea­kou­lua Euroo­pas­ta, CUAS – Carint­hia Uni­ver­si­ty of Applied Sciences Itä­val­las­ta, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu Suo­mes­ta sekä tek­ni­nen yli­opis­to TU Darms­tadt Sak­sas­ta. CUAS koor­di­noi ja johti yhteis­työ­tä. Kare­lias­ta opin­to­jak­sol­le osal­lis­tui gero­no­mi- ja sosio­no­mio­pis­ke­li­joi­ta.

Inten­sii­vi­viik­ko Kla­gen­fur­tis­sa

Opin­to­jak­so hui­pen­tui inten­sii­vi­viik­koon Itä­val­lan Kla­gen­fur­tis­sa loka­kuun vii­mei­sel­lä vii­kol­la. Lähi­vii­kon ohjel­mas­sa oli muun muassa eri alojen tut­ki­joi­den luen­to­ja, muun muassa sil­mäys tie­to­tur­val­li­suu­teen, teko­ä­lyyn, haa­voit­tu­vas­sa ase­mas­sa ole­vien ikään­ty­vien digi­tai­toi­hin ja ‑mah­dol­li­suuk­siin, netis­sä ole­vaan viha­pu­hee­seen ja sen suku­puo­lit­tu­mi­seen sekä moneen muuhun ajan­koh­tai­seen tee­maan. Opis­ke­li­jat tes­ta­si­vat avus­ta­via tek­no­lo­gioi­ta ”living labeis­sä” ja työs­ti­vät ilmiö­poh­jai­sen oppi­mi­sen ideaa mukail­len tule­vai­suu­den visioi­ta opin­to­jak­son tee­mas­ta.

Vii­mei­se­nä päi­vä­nä Kla­gen­fur­tis­sa näimme neljä hienoa esi­tys­tä moni­nai­suu­des­ta digi­ta­li­soi­tu­nees­sa yhteis­kun­nas­sa ja kuu­lim­me visioi­ta ja rat­kai­sueh­do­tuk­sia muun muassa luok­kae­roi­hin liit­ty­väs­tä epä­oi­keu­den­mu­kai­suu­des­ta, rasis­mis­ta ja ikään­ty­nei­den ihmis­ten huo­mioo­not­ta­mi­ses­ta digiai­ka­na. Lisäk­si tutus­tuim­me viikon aikana muun muassa Hi Har­bach ‑yhtei­söl­li­sen asu­mi­sen pro­jek­tiin sekä ikään­ty­nei­den asu­mi­syk­sik­köön St.Peteriin.

Esi­merk­ki­nä yhtei­söl­li­sen asu­mi­sen inno­va­tii­vi­nen pro­jek­ti Hi Har­bach

Esit­te­len seu­raa­vak­si vie­rai­lu­koh­tee­nam­me ollut­ta inno­va­tii­vis­ta yhtei­söl­li­sen asu­mi­sen pro­jek­tia, tai oikeas­taan asuin­kort­te­li­pro­jek­tia, joka ainut­laa­tui­suu­des­saan on omaa luok­kaan­sa. Kuvaus perus­tuu Hi Harbach:n sosi­aa­li­työn­te­ki­jäl­tä saa­tui­hin tie­toi­hin ja läh­tee­nä on käy­tet­ty Hi Har­bac­hin verk­ko­si­vu­ja.

Hi Har­bach on 850 asun­toa ja 1700 asu­kas­ta kat­ta­va asuin­ra­ken­nus­han­ke, ja samal­la asui­nyh­tei­sö Kla­gen­fur­tin itä­osas­sa Itä­val­las­sa. Asui­nyh­tei­sö on raken­net­tu han­ke­toi­min­ta­na, jonka kan­ta­vi­na ideoi­na ovat moni­muo­toi­suus, yhtei­söl­li­syys ja älykäs asu­mi­nen. Han­ket­ta toteu­tet­taes­sa on huo­mioi­tu raken­nus­tek­ni­set, tek­no­lo­gi­set ja äly­ko­tiin liit­ty­vät näkö­kul­mat, unoh­ta­mat­ta sosi­aa­li­sia näkö­kul­mia. Asui­na­lu­eel­la on laaja viher- ja vapaa-ajan­viet­toon tar­koi­tet­tu alue, jonka muo­tou­tu­mi­seen ja käyt­tä­mi­seen asuk­kaat vai­kut­ta­vat.

Hi Har­bach ‑hank­kees­sa on mukana eri toi­mi­joi­ta ja rahoi­tus­ta. Dia­ko­nie de La Tour-orga­ni­saa­tio on eräs mukana oleva toi­mi­ja. Filo­so­fia Hi Har­bac­hin toi­min­nan taus­tal­la on, että kai­kil­le ihmi­sil­le tulee antaa mah­dol­li­suus elää täy­si­pai­nois­ta elämää ja ihmi­sil­le tulee luoda puit­teet, jossa jokai­nen voi toteut­taa omia lah­jo­jaan ja tai­to­jaan par­haal­la mah­dol­li­sel­la taval­la.

Asui­na­lu­eel­la asuu eri ikäi­siä ja eri­lai­sia toi­min­ta­ra­joit­tei­ta omaa­via ihmi­siä, lap­si­per­heis­tä ikään­ty­nei­siin ja kehi­tys­vam­mai­siin. Asui­na­lu­eel­la on muun muassa oma kauppa, kah­vi­la ja työ­toi­min­taa. Asu­mis­ta voi­daan kuvail­la ennen kaik­kea yhtei­söl­li­sek­si. Asuk­kaat osal­lis­tu­vat sosi­aa­li­työn­te­ki­jän tai ”sosi­aa­li­sen tilan koor­di­naat­to­rin” fasi­li­toi­miin tapaa­mi­siin ja tilai­suuk­siin. Koor­di­naat­to­ri tukee ja neuvoo asui­na­lu­een asuk­kai­ta ver­kos­toi­tu­mi­ses­sa ja fasi­li­toi eri­lai­sis­sa elä­män­ti­lan­teis­sa olevia ihmi­siä yhteis­ten asioi­den äärel­le. Hän tuntee naa­pu­rus­ton, vies­tii ja kerää ideoi­ta ja kehit­tä­mis­a­ja­tuk­sia. Kyse on sys­tee­mi­ses­tä työstä ja sosi­aa­li­ses­ta rapor­toin­nis­ta, jossa asuk­kai­den ääni kuul­laan ja huo­le­nai­heet, ehdo­tuk­set ja toi­veet vies­ti­tään eteen­päin.

Toi­saal­ta asuk­kaat sitou­tu­vat muut­taes­saan asui­nyh­tei­söön osal­lis­tu­mi­seen ja rin­nak­kai­se­loon eri­lai­sis­ta taus­tois­ta tule­vien ja eri­lai­sis­sa elä­män­ti­lan­teis­sa ole­vien ihmi­sen kanssa. Asun­not ovat kor­kea­ta­soi­ses­ti varus­tel­tu­ja, äly­tek­no­lo­gi­aa on hyö­dyn­net­ty mah­dol­li­sim­man kat­ta­vas­ti, mikä tuo asuin­mu­ka­vuut­ta, luo esteet­tö­myyt­tä ja mah­dol­lis­taa toi­min­ta­ra­joit­tei­den huo­mioi­mi­sen asu­mi­ses­sa. Samaan aikaan asui­nyh­tei­sö vastaa yhtei­söl­li­ses­ti asuk­kai­den hyvin­voin­tiin ja sosi­aa­li­siin suh­tei­siin liit­ty­viin kysy­myk­siin. Kon­sep­tia on kut­sut­tu ”älyk­kään ja sosi­aa­li­sen” ja ”inno­vaa­tion ja kes­ki­näi­sen tuen” koh­taa­mi­sek­si, kodik­si, jossa ihmi­set viih­ty­vät. Hi Har­bach vastaa eri­lai­siin asu­mi­sen ja yhtei­se­lon tar­pei­siin.

Hank­keen toi­mi­jat kuvaa­vat, että asui­nyh­tei­sö tuot­taa sen asuk­kail­le hyvin­voin­tia, ennal­taeh­käi­see ongel­mia ja luo yhtei­söl­li­syyt­tä. Tämä ei kui­ten­kaan tapah­du itses­tään, vaan sys­tee­mi­nen työ edel­lyt­tää aktii­vis­ta fasi­li­toin­tia asui­nyh­tei­sös­sä ja ennen kaik­kea vai­kut­ta­mis­ta ympä­röi­viin raken­tei­siin.

Lopuk­si

BIP-opin­to­jak­so on anta­nut paljon ainek­sia muun muassa amma­til­li­seen reflek­toi­mi­seen ja kan­sain­vä­li­seen yhteis­työ­hön. Viikon aikana kes­kus­te­luis­sa olleet ideat, aja­tuk­set, yhteis­työn muodot ja kehit­tä­mi­seh­do­tuk­set ovat olleet ins­pi­roi­via. Tämä teksti vali­tet­ta­vas­ti jättää huo­miot­ta viikon aikana koetut elä­myk­set, tun­nel­mat ja koke­muk­set siinä laa­juu­des­saan, jossa niiden soisi tule­van esille. Toi­vot­ta­vas­ti teksti kui­ten­kin roh­kai­see esi­mer­kik­si kan­sain­vä­lis­tä yhteis­työ­tä poh­ti­via tart­tu­maan esi­mer­kik­si BIP-opin­to­jak­so­jen suun­nit­te­luun ja muuhun kan­sain­vä­li­seen yhteis­työ­hön ja roh­kai­see myös opis­ke­li­joi­ta kan­sain­vä­li­syys­ko­ke­muk­sen kar­tut­ta­mi­seen, esi­mer­kik­si kv-vaih­toi­hin.

Lisä­tie­to­ja: Hi Har­bach. https://hi-harbach.at/


Kir­joit­ta­ja:

Terhi Myller, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu