“Huo­li­pu­hees­ta kohti ikäys­tä­väl­li­siä toi­min­ta­ta­po­ja” — Koke­muk­sia osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lo­tis­ta

Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ikäys­tä­väl­li­nen eli­nym­pä­ris­tö osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lot­tiin osal­lis­tui syk­syl­lä 2022 toi­mi­joi­ta jul­ki­sel­ta, yksi­tyi­sel­tä ja kol­man­nel­ta sek­to­ril­ta sekä kou­lu­tuk­ses­ta. Yhtei­sös­sä oli mukana 7–10 osal­lis­tu­jaa. Osaa­mi­syh­tei­sös­sä mukana olleet Vara­ko­ti Var­pusen toi­mi­tus­joh­ta­ja Sari Salo ja vas­taa­vaa sai­raan­hoi­ta­ja sekä Kare­lian Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen ja joh­ta­mi­sen YAMK-kou­lu­tuk­sen opis­ke­li­ja Nina Tur­pei­nen osal­lis­tui­vat pilo­tin jäl­keen haas­tat­te­luun, jossa kysyt­tiin heidän koke­muk­si­aan osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lot­tiin osal­lis­tu­mi­ses­ta.

Haas­tat­te­lus­sa tuli sel­väk­si, että kentän toi­mi­joi­den mukaan yhteis­työ­tä ja yhtei­söl­li­siä raken­tei­ta tar­vi­taan yhä enem­män ikään­ty­mi­seen liit­ty­vis­sä rat­kai­suis­sa, esi­mer­kik­si ikäih­mis­ten asu­mi­ses­sa ja arjes­sa, pal­ve­lui­den jär­jes­tä­mi­ses­sä moni­toi­mi­jai­ses­ti sekä yli­pää­tään kehit­tä­mis­työs­sä. Eri­lai­set alueet ja ympä­ris­töt tulee huo­mioi­da ikäys­tä­väl­li­sen eli­nym­pä­ris­tön kehit­tä­mi­ses­sä. Sari Salo ja Nina Tur­pei­nen näke­vät, että Kare­lias­sa Tik­ka­rin­teen kam­puk­sel­la pilo­toi­tua ikäys­tä­väl­li­nen eli­nym­pä­ris­tö ‑osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lia voi­tai­siin hyö­dyn­tää niin alu­eel­li­se­na kehit­tä­mis­toi­min­ta­na kuin myös kou­lu­tuk­sen ja eri alojen toi­mi­joi­den yhtei­se­nä aree­na­na. Monia­lais­ta otetta ja toi­mi­joi­ta ikään­ty­mi­sen teeman ympä­ril­lä tar­vi­taan.

Kuka ja mistä?

Sari Salo: toi­mi­tus­joh­ta­ja, Vara­ko­ti Var­pu­nen Oy, Lieksa

Vastaa kai­kes­ta Var­pusen toi­min­nas­ta ja toi­min­nan kehit­tä­mi­ses­tä koko­nai­suu­des­saan.

Nina Tur­pei­nen: vas­taa­va sai­raan­hoi­ta­ja, Vara­ko­ti Var­pu­nen Oy, Lieksa

Toimii Var­puses­sa lähi­hoi­ta­jien esi­hen­ki­lö­työs­sä, val­mis­tu­nut Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK-kou­lu­tuk­ses­ta 2023, opin­näy­te­työ kyt­key­tyi ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mi­seen, eli myös osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lo­tin tee­maan.

Kerro koke­muk­ses­ta­si Kare­lian osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lo­tis­sa? Miksi osal­lis­tuit? Mikä yllät­ti? Mitä aja­tuk­sia osaa­mi­syh­tei­sö­työs­ken­te­ly herät­ti?

Sari: Osal­lis­tuin ikäys­tä­väl­li­nen eli­nym­pä­ris­tö ‑osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lot­tiin, koska ikäih­mi­set ja heidän elä­män­sä, arken­sa ja ole­mi­sen­sa kiin­nos­ta­vat minua. Olen kiin­nos­tu­nut siitä, mihin maa­il­ma on menos­sa, min­kä­lai­sia kehi­tys­nä­ky­miä ikään­ty­mi­sen ilmiös­sä on näh­tä­vil­lä ja min­kä­lai­sia inno­va­tii­vi­sia ideoi­ta voi­daan löytää ikäys­tä­väl­li­sen eli­nym­pä­ris­tön kehit­tä­mi­sek­si. Pohdin, että miten ikäih­mi­sil­le voi­daan mah­dol­lis­taa mie­le­käs ja tur­val­li­nen arki.

Tee­ma­na ikäys­tä­väl­li­nen eli­nym­pä­ris­tö ‑osaa­mi­syh­tei­sös­sä käsi­tel­ty ikäys­tä­väl­li­nen maa­seu­tu ei tullut uutena tai yllät­tä­vä­nä asiana. Maa­seu­dun ikäih­mis­ten eli­nym­pä­ris­töön liit­ty­vät rea­li­tee­tit ovat tie­dos­sa. Ikään­ty­mi­nen maa­seu­dul­la on oman­lais­taan ver­rat­tu­na kau­pun­kei­hin.  Toi­saal­ta onpa alue mikä tahan­sa, ikään­ty­mi­seen liit­tyy omia kysy­myk­si­ään, kuten ikäih­mis­ten mer­ki­tyk­sel­li­sen elämän ja arjen tuke­mi­nen.

Osaa­mi­syh­tei­sö­työs­ken­te­ly vah­vis­ti entis­tä enem­män käsi­tys­tä­ni eri­lais­ten mah­dol­li­suuk­sien ole­mas­sao­los­ta, joita ikäys­tä­väl­li­sen eli­nym­pä­ris­tön kehit­tä­mi­sek­si on saa­ta­vil­la. Esi­mer­kik­si eri­lai­sia inno­va­tii­vi­sia pal­ve­lui­ta voi­tai­siin ottaa käyt­töön entis­tä enem­män myös maa­seu­dul­la.

Osaa­mi­syh­tei­sö­työs­ken­te­ly oli help­poa ja jou­he­vaa. Tilas­sa, jossa työs­ken­te­lim­me Tik­ka­rin­ne-kam­puk­sel­la, oli käy­tös­sä uutta ja nyky­ai­kais­ta tek­no­lo­gi­aa, joka teki työs­ken­te­lys­tä suju­vaa ja vai­va­ton­ta. Esi­mer­kik­si käsin kir­joi­te­tut muis­tiin­pa­not näy­töl­tä saa­tiin suo­raan säh­köi­seen muo­toon. Osaa­mi­syh­tei­sös­sä tuli myös koke­mus, että ikäih­mis­ten pal­ve­lui­ta ja esi­mer­kik­si apu­vä­li­nei­tä voi­daan kehit­tää monel­la eri taval­la ja eri alojen toi­mi­joi­den kanssa. 

Nina: Olen samaa mieltä kuin Sari. Lisäk­si omassa YAMK- opin­näy­te­työ­ni kyt­key­tyy ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun tee­maan ja senkin vuoksi osal­lis­tu­mi­nen osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lot­tiin kiin­nos­ti. Maa­seu­tua­luei­den ikäih­mis­ten hyvin­voin­ti on myös kiin­nos­ta­va näkö­kul­ma. Omat koke­muk­se­ni maa­seu­tua­luei­den koti­sai­raan­hoi­ta­ja­na vuo­sien ajan ennen Var­puses­sa työs­ken­te­lyä ovat taus­tal­la.

Osaa­mi­syh­tei­sös­sä oli vai­va­ton­ta olla, kes­kus­te­luil­ma­pii­ri oli hyvä ja avoin, käsi­tel­tä­vät aiheet olivat mie­len­kiin­toi­sia. Yhtei­sös­sä oli miel­lyt­tä­vä tun­nel­ma ja kai­ken­lai­sia aja­tuk­sia voi­tiin jakaa. Koin opet­ta­jien ja kou­lu­tuk­sen edus­ta­jien läs­nä­olon hyvänä asiana, ja myös eri alojen edus­tus­ta oli pai­kal­la. Osaa­mi­syh­tei­sös­sä tuli koke­mus, että olemme kaik­kien yhtei­sen asian äärel­lä. Eniten osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nas­sa yllät­ti se, että työ­elä­män edus­ta­jia oli melko vähän pai­kal­la. Olisin kai­van­nut vielä enem­män eri alojen toi­mi­joi­ta mukaan, esi­mer­kik­si it‑, raken­nus- tai pal­ve­lua­loil­ta.

Kiin­nos­ta­va­na kysy­myk­se­nä jäin poh­ti­maan muun muassa sitä, miten maa­seu­dun aluei­den ikäih­mis­ten hyvin­voin­tia voi­tai­siin kehit­tää esim. tek­no­lo­gioi­den avulla?

Miten voit hyö­dyn­tää osaa­mi­syh­tei­sö­ko­ke­muk­sia­si omassa työs­sä­si?

Sari ja Nina: Isoin anti osaa­mi­syh­tei­sö­ko­ke­muk­sis­sa on siinä, että eri toi­mi­joi­den nimet saivat kasvot. Olemme sitä mieltä, että yhteis­työ­tä tulisi tehdä entis­tä enem­män puolin ja toisin. Vas­ta­vuo­roi­suus on tär­ke­ää eri toi­mi­joi­den kesken.

Ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun sisäl­tö­jen näkö­kul­mas­ta van­hus­työ­tä voi­tai­siin kehit­tää paljon. Esi­mer­kik­si tek­no­lo­giao­saa­mis­ta tar­vi­taan entis­tä enem­män hoi­to­työs­sä. Poh­dim­me myös, voi­si­ko osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lin ideaa hyö­dyn­tää esi­mer­kik­si pai­kal­lis­ten vapaa­eh­tois­jär­jes­tö­jen kanssa vaik­ka­pa Liek­sas­sa? Avoi­men osaa­mi­syh­tei­sön kool­le­kut­su­mi­nen olisi hienoa. Näin voi­tai­siin saada pai­kal­lis­toi­mi­jat kokoon. Toi­min­ta­ta­pa­na osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta voisi olla hyvä myös Var­pusel­le yri­tyk­se­nä sen oman kehit­tä­mis­työn näkö­kul­mas­ta.

Opis­ke­li­jayh­teis­työ voisi myös mah­dol­lis­tua luon­te­vas­ti osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nan myötä. Har­joit­te­lu­paik­ko­ja esi­mer­kik­si Var­puses­sa on tar­jol­la run­saas­ti, mutta opin­näy­te­työi­deoi­hin tar­vi­taan teki­jöi­tä. Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nas­sa voisi keh­key­tyä kiin­nos­ta­via inno­va­tii­vi­sia opin­näy­te­työ­ai­hei­ta, joita voisi työs­tää osana osaa­mi­syh­tei­sön toi­min­taa. Osaa­mi­syh­tei­sö­ajat­te­lun ja ‑toi­min­nan voisi siis viedä maa­kun­tiin. Opis­ke­li­joi­den kiin­nos­tu­mi­nen maa­kun­nan eri toi­mi­joi­den tar­joa­mis­ta työ- ja har­joit­te­lu­mah­dol­li­suuk­sis­ta voisi syttyä osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nan kautta. Esi­mer­kik­si sai­raan­hoi­ta­ja- ja gero­no­mio­pis­ke­li­joi­ta tar­vit­tai­siin maa­kun­nis­sa. Maa­kun­nis­sa ja Joen­suun ympä­ris­tö­kun­nis­sa on yksi­tyi­siä­kin toi­mi­joi­ta, jul­ki­nen sek­to­ri ei pysty huo­leh­ti­maan ikään­ty­mi­seen liit­ty­vis­tä kysy­myk­sis­tä yksin.

Ver­kos­toi­duit­ko osaa­mi­syh­tei­sös­sä ja mitä aja­tuk­sia osaa­mi­syh­tei­sö herät­tää ver­kos­toi­tu­mi­sen näkö­kul­mas­ta?

Sari: Ver­kos­toi­tu­mi­nen jäi vähäi­sek­si osal­lis­tu­ja­mää­rän vuoksi, mutta osal­lis­tu­jien kasvot tuli­vat tutuik­si. Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nas­sa voisi olla enem­män osal­lis­tu­jia ja eri alojen toi­mi­joi­ta, jotta ver­kos­toi­tu­mi­nen laa­je­ni­si. Myös yri­tyk­siä, esim. koo­da­rei­ta, it-alan edus­ta­jia, raken­nus- ja pal­ve­lua­lo­jen toi­mi­joi­ta olisi hyvä olla mukana mah­dol­li­sis­sa tule­vai­suu­des­sa jär­jes­tet­tä­vis­sä osaa­mi­syh­tei­söis­sä.

Nina: Minul­la on samoja aja­tuk­sia kuin Saril­la. Osaa­mi­syh­tei­sö on hyvä keino ver­kos­toi­tua, jos osal­lis­tu­jia on paljon.

Miten osaa­mi­syh­tei­sö­työs­ken­te­lyä voisi muulla tavoin hyö­dyn­tää?

Sari: Osaa misyh­tei­sö­työs­ken­te­ly voisi toimia paik­ka­kun­nan tai alueen eri toi­mi­joi­den kanssa. Osaa­mi­syh­tei­sös­sä voisi tes­ta­ta sai­si­vat­ko kehit­tä­mi­si­deat tuulta alleen ja läh­ti­si­vät­kö kes­kus­te­lut ja ideat jalos­tu­maan eteen­päin. Myös osaa­mi­sen kehit­tä­mi­ses­sä osaa­mi­syh­tei­söl­lä on mah­dol­li­suus toimia esi­mer­kik­si osaa­mi­sen tar­pei­den näky­väk­si teki­jä­nä. Osaa­mi­syh­tei­sön kehit­tä­mis- ja tule­vai­suuso­rien­taa­tio tukee hen­ki­lös­tön osaa­mi­sen kehit­tä­mis­tä.

Nina: Kat­ta­va vas­taus. Lisäk­si osaa­mi­syh­tei­sös­sä voi­daan työs­ken­nel­lä kohti yhteis­tä pää­mää­rää. Esi­mer­kik­si eri pai­kal­lis­toi­mi­joil­la on yhtei­nen tavoi­te ja yhtei­nen asia. Osaa­mi­syh­tei­sös­sä voi­tai­siin toi­saal­ta vah­vis­taa myös saman alan toi­mi­joi­den yhteis­työn teke­mis­tä, koke­muk­sien ja aja­tus­ten jaka­mis­ta, jonka tavoit­tee­na on hyvä asui­nym­pä­ris­tö ikäih­mi­sil­le.

Miten osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lia voi­tai­siin hyö­dyn­tää yhteis­kun­nal­li­sis­sa ikään­ty­mi­seen liit­ty­vis­sä kysy­myk­sis­sä?

Sari ja Nina: Tär­ke­ää on, että tule­vai­suu­des­sa ikäih­mi­nen näh­täi­siin yksi­lö­nä, elä­vä­nä ihmi­se­nä, joka kyke­nee moneen ja tar­vit­see asioi­ta. Olemme yhä ter­veem­piä entis­tä pidem­pään. Unoh­det­tai­siin ikä ja näh­täi­siin ikäih­mi­set aktii­vi­si­na toi­mi­joi­na. Nyky­ään pai­no­te­taan aivan liikaa hoitoa ja hoivaa, tämä kult­tuu­ri on ollut val­lal­la kauan. Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lis­sa voi­tai­siin kehit­tää esi­mer­kik­si eri­lai­sia yhtei­sö­jä. Tähän voi­tai­siin ottaa mallia muista maista. Oli­si­ko meillä tule­vai­suu­des­sa eri­lai­sia ikäys­tä­väl­li­siä yhtei­sö­jä ja eli­nym­pä­ris­tö­jä? Byro­kra­ti­aa tulisi vähen­tää sosi­aa­li- ja ter­vey­sa­lal­la, toi­mi­joi­ta ja asui­nym­pä­ris­tö­jä tulisi olla eri­lai­sia. Olisi tär­ke­ää, että yhteis­kun­ta tukisi vapaa­eh­tois­työ­tä ja ‑teki­jöi­tä, esi­mer­kik­si ikäih­mi­siä, opis­ke­li­joi­ta, työs­sä­käy­viä. Läh­det­täi­siin miet­ti­mään ihan uudes­taan asui­nym­pä­ris­tö­jä. Pois huo­li­läh­töi­ses­tä ajat­te­lus­ta. Näitä toi­min­ta­ta­po­ja, kult­tuu­ria ja pal­ve­lui­ta asioi­ta voisi kehit­tää eri alojen toi­mi­joi­den yhteis­työs­sä osana osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­taa.

Nina: Tär­ke­ää olisi, että yhteis­kun­nas­sa halut­tai­siin nähdä sai­rau­den takana oleva ihmi­nen per­soo­na­na ja ihmi­se­nä, jolla on yksi­löl­li­nen elä­män­ti­lan­ne ja tausta.

Sari: Lisään vielä, että työi­käi­set hake­vat mer­ki­tyk­sel­lis­tä elämää ja työtä, miksi ikään­ty­neet eivät voisi hakea ja saada mer­ki­tyk­sel­lis­tä elämää?

Mitä toi­vei­ta sinul­la on ammat­ti­kor­kea­kou­lul­le osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­taan liit­tyen?

Sari: Osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lot­ti oli hyvä pie­ni­muo­toi­nen kehit­tä­mis­pro­ses­si. Roh­keas­ti vain laa­jen­ta­maan osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­taa, eri alojen ja kou­lu­tus­ten ja myös eri toi­mi­joi­den yhteis­työ­tä mukaan, niin jul­ki­set kuin yksi­tyi­set ja eri­ko­koi­set toi­mi­jat. Mah­dol­li­suu­det ovat vaikka mihin! 

Yhä enem­män pitäi­si hakea suku­pol­vien väli­siä yhteyk­siä ja eli­nym­pä­ris­tö­jä, esim. asui­na­luei­ta, myös digi­asiat tulisi huo­mioi­da.


Kir­joit­ta­ja:

Terhi Myller, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu