Säh­köis­ten ter­veys­pal­ve­lui­den käyttö

Kir­joit­ta­ja Maaria Val­lin­hei­mo:

Säh­köis­ten ter­veys­pal­ve­lui­den käyttö on lisään­ty­nyt viime vuo­si­na ter­vey­den­huol­los­sa. Tämä haas­taa eri­tyi­ses­ti ikään­ty­neet, jotka ovat tot­tu­neet kas­vok­kain asioin­tiin. Yli 60-vuo­tiai­den ikä­ryh­mäs­sä tie­to­tek­ni­set taidot vaih­te­le­vat yksi­lö­ta­sol­la suu­res­ti. Myös halu ope­tel­la ja käyt­tää tie­to­tek­niik­kaa on yksi­löl­lis­tä. Vaikka asiak­kaal­la on oikeus saada pal­ve­lua valit­se­mas­saan muo­dos­sa, on tule­vai­suu­den tavoit­tee­na saada kor­vat­tua resurs­sien vajet­ta säh­köis­ten ter­veys­pal­ve­lu­jen avulla. Kun asia­kas hoitaa ter­vey­teen­sä liit­ty­viä asioi­ta säh­köi­ses­ti niiltä osin, kuin se on mah­dol­lis­ta, voi­daan ammat­ti­lais­ten työ­pa­nos­ta suun­na­ta sinne, missä sitä todel­la tar­vi­taan. Tämä vaatii pal­ve­lun tar­joa­jil­ta toimia, joilla var­mis­te­taan, että asiak­kaat saavat tar­vit­se­man­sa tuen pal­ve­lu­jen käyt­töön.

Opin­näy­te­työn toi­mek­sian­ta­ja­na oli Lohjan sai­raa­la. Tar­koi­tuk­se­na oli lisätä poti­las­tyy­ty­väi­syyt­tä, sekä mah­dol­lis­taa hoidon tasa-arvoi­suut­ta ja koko­nais­val­tai­suut­ta. Lisäk­si tar­koi­tuk­se­na oli vah­vis­taa asia­kas­läh­töis­tä ja osal­lis­ta­vaa toi­min­ta­kult­tuu­ria. Opin­näy­te­työ toteu­tet­tiin tut­ki­muk­sel­li­se­na kehit­tä­mis­toi­min­ta­na yhdes­sä Lohjan sai­raa­lan koke­mus­asian­tun­ti­joi­den ja asia­kas­raa­ti­lais­ten kanssa. Lähes­ty­mis­ta­pa­na oli pal­ve­lu­muo­toi­lu, jonka mene­tel­min kehit­tä­mis­toi­min­taa toteu­tet­tiin. Opin­näy­te­työn tuo­tok­si­na kehi­tet­tiin opas ikään­ty­neil­le säh­köi­sis­tä ter­veys­pal­ve­luis­ta, sekä toi­min­ta­mal­li ikään­ty­nei­den tuke­mi­sek­si säh­köis­ten ter­veys­pal­ve­lu­jen käy­tös­sä. Oppaan toi­vo­taan kan­nus­ta­van ja roh­kai­se­van ikään­ty­nei­tä kokei­le­maan säh­köis­ten ter­veys­pal­ve­lu­jen käyt­töä.

Ikään­ty­neet koke­vat tiedon puut­teen olevan yksi mer­kit­tä­vim­piä syitä jättää säh­köi­set ter­veys­pal­ve­lut käyt­tä­mät­tä. Infor­maa­tio­ta pal­ve­lu­jen ole­mas­sao­los­ta, toi­min­nois­ta ja mah­dol­li­suuk­sis­ta on liian vähän tar­jol­la, tai tar­jol­la oleva infor­maa­tio sisäl­tää liian vai­ke­aa kieltä. Aiem­mat koke­muk­set tie­to­tek­nii­kan käy­tös­tä vai­kut­ta­vat moti­vaa­tioon käyt­tää säh­köi­siä ter­veys­pal­ve­lui­ta. Eri­tyi­ses­ti niille ikään­ty­neil­le, joilla on jo jon­kin­lais­ta tie­to­tek­nis­tä osaa­mis­ta, kan­nat­taa suun­na­ta infor­maa­tio­ta eri­lai­sis­ta pal­ve­luis­ta. Ikään­ty­neet kai­paa­vat sel­ke­ää kir­jal­lis­ta tietoa eri pal­ve­luis­ta, koska pal­ve­lu­jen kirjo sisäl­töi­neen saat­taa häm­men­tää. Myös iän mukana tuomat haas­teet, kuten hie­no­mo­to­rii­kan ongel­mat ja kog­ni­tion lasku, vai­keut­ta­vat tie­to­ko­neen käyt­töä.

Ikään­ty­neet koke­vat epä­var­muut­ta siitä, että tie­to­ko­neet syr­jäyt­tä­vät ihmis­kon­tak­tit. Tämä saat­taa vai­kut­taa suh­tau­tu­mi­seen säh­köi­siä pal­ve­lui­ta koh­taan. Onkin ensiar­voi­sen tär­ke­ää, että asiak­kaal­la on valin­nan­va­paus pal­ve­lu­jen suh­teen, eivät­kä valin­nat vai­ku­ta hoidon laa­tuun. Toi­saal­ta pal­ve­lu­jen hyö­ty­jä koros­ta­mal­la ikään­ty­neet voi­daan saada näke­mään niiden hyödyt ja moti­voi­tua kokei­le­maan uusia pal­ve­lu­muo­to­ja. Ikään­ty­neet luot­ta­vat melko pit­käl­ti ter­vey­den­huol­to­jär­jes­tel­mään ja sen tar­joa­miin pal­ve­lui­hin. Lähei­sil­tä saatu apu koe­taan tär­keäk­si, ja se mah­dol­lis­taa monil­le ikään­ty­neil­le mah­dol­li­suu­den tutus­tua säh­köi­siin pal­ve­lui­hin. Myös puo­les­ta asioin­ti on hyvä tapa hyö­dyn­tää säh­köi­siä ter­veys­pal­ve­lu­ja, ja sen etuja kan­nat­taa koros­taa ikään­ty­neil­le asiak­kail­le.

Ammat­ti­lai­sen rooli säh­köis­ten ter­veys­pal­ve­lui­den jal­kaut­ta­mi­ses­sa on mer­kit­tä­vä. Ikään­ty­neet eivät odota, että lää­kä­rit ker­toi­si­vat pal­ve­luis­ta. Ohjaus­ta toi­vo­taan lähin­nä hoi­ta­jil­ta ja osas­ton­sih­tee­reil­tä hoidon eri vai­heis­sa. Tär­ke­ää on, että ammat­ti­lai­nen ymmär­tää ja osaa käyt­tää säh­köi­siä ter­veys­pal­ve­lui­ta ennen kuin mark­ki­noi niitä asiak­kail­le. Tämän mah­dol­lis­ta­mi­nen orga­ni­saa­tios­sa on ensiar­voi­sen tär­ke­ää. Ammat­ti­lais­ten nega­tii­vi­set asen­teet voivat olla estee­nä uusien pal­ve­lui­den käyt­töö­no­tol­le, mutta nyky-yhteis­kun­nas­sa ammat­ti­lai­sen on pys­tyt­tä­vä sopeu­tu­maan pal­ve­lu­jen muo­to­jen ja toi­min­ta­ta­po­jen muu­tok­siin.