Ikäys­tä­väl­li­nen eli­nym­pä­ris­tö ‑osaa­mi­syh­tei­sön pilo­toin­ti

Läh­tö­ti­lan­ne ja pilo­toin­ti­pro­ses­sin käyn­nis­tä­mi­nen

Ikäys­tä­väl­li­syy­den osaa­mi­syh­tei­sö HYRRÄ:n (englan­nik­si KAFS – Kare­lia Centre for Age-friend­ly Socie­ty) raken­ta­mis­ta pilo­toi­tiin ikäys­tä­väl­li­set eli­nym­pä­ris­töt pain­opis­tees­sä ensim­mäi­sen kerran kevät­lu­ku­kau­del­la 2022. Tik­ka­rin­ne-kam­puk­sel­la jär­jes­te­tys­sä osaa­mi­syh­tei­sös­sä tar­tut­tiin aihee­seen ikäys­tä­väl­li­nen maa­seu­tu. Osaa­mi­syh­tei­sön pilo­toin­ti oli jatkoa vuonna 2021 teh­dyl­le tut­ki­muk­sel­li­sel­le kehit­tä­mis­toi­min­nal­le, jossa muun muassa haas­ta­tel­tiin poh­jois­kar­ja­lai­sia väl­jäs­ti asu­tul­la maa­seu­dul­la asuvia ikäih­mi­siä ja kysyt­tiin heidän koke­muk­si­aan ikäys­tä­väl­li­ses­tä arjes­ta. (Myller 2022a.)

Osaa­mi­syh­tei­sös­sä ideana oli ikäih­mis­ten koke­mus­ten poh­jal­ta löytää eri toi­mi­joi­den yhteis­työs­sä kehit­tä­mis­koh­tei­ta ja kon­kreet­ti­sia kehit­tä­mi­si­deoi­ta poh­jois­kar­ja­lai­sen maa­seu­dun ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sek­si. Osaa­mi­syh­tei­sö kokoon­tui kaksi kertaa kevät­lu­ku­kau­del­la 2022, ensim­mäi­sen kerran hel­mi­kuus­sa ja toisen kerran tou­ko­kuus­sa. Osal­lis­tu­ji­na oli Joen­suun van­hus­neu­vos­ton kautta mukaan kut­sut­tu­ja ikäih­mi­siä, yhdis­tys­ten toi­mi­joi­ta sekä Poh­jois-Kar­ja­lan maa­kun­ta­lii­ton edus­ta­ja. Kou­lu­tuk­sen puo­lel­ta Gero­no­mi AMK-kou­lu­tuk­sen ja Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK-kou­lu­tuk­sen opet­ta­jia oli mukana. (Myller 2022a.)

Hel­mi­kuus­sa 2022 kon­kreet­ti­nen työs­ken­te­ly lähti liik­keel­le Ilmiö­poh­jai­sel­la orien­taa­tiol­la. Pilot­ti käyn­nis­tet­tiin osaa­mi­syh­tei­sö­toi­mi­joi­den yhtei­sel­lä kes­kus­te­lul­la, jossa poh­dit­tiin ajan­koh­tai­sia maa­seu­dun ikäys­tä­väl­li­syyt­tä kos­ke­via asioi­ta ja ilmiöi­tä.

Koke­muk­sia jaet­tiin esi­mer­kik­si digi­taa­li­suu­den ja tek­no­lo­gis­ten rat­kai­su­jen lisään­ty­mi­ses­tä ja niiden tuo­mis­ta haas­teis­ta, myös liik­ku­mi­sen ja kul­ke­mi­sen pulmat ja eri­lai­set kyy­ti­jär­jes­te­lyt nousi­vat esille. Vapaa­eh­tois­työn mer­ki­tys maa­seu­dun ikäih­mis­ten arjen tur­va­na kuvat­tiin tär­keäk­si ja myös tur­vat­to­muu­den tunne nos­tet­tiin esille arkea han­ka­loit­ta­va­na teki­jä­nä. Ylei­ses­ti eri­lais­ten toi­mi­joi­den puute maa­seu­dul­la ja riit­tä­mä­tön sosi­aa­li­nen ja pal­ve­lu­jär­jes­tel­män tuki herät­ti­vät huolta maa­seu­dun elä­mi­sen mah­dol­li­suuk­sis­ta. Myös yksi­näi­syys, kal­liit elin­kus­tan­nuk­set, pal­ve­lui­den pirs­ta­loi­tu­nei­suus ja omais­hoi­ta­juu­den haas­teet herät­ti­vät huolta. (Myller 2022a.)

Kevään aikana tapaa­mi­sis­sa tuo­tet­tiin aihio ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun teki­jöis­tä (Kuvio 1).

Neljään kenttään jaettu kuvio, jossa jokaisessa kentässä yksi ikäystävällisen maaseudun ulottuvuus: 1.Yhteisöllisyys (sosiaaliset verkostot), 2. Merkityksellinen elämä (itsemäärää-misoikeus, voimavaralahtöi-syys), 3. Tiedottaminen ja viestintä
(turvallisuus, esteettömyys) ja 4. Infrastruktuuri (palveluiden saatavuus, palveluiden jalkautuminen maa-seudulle)
Kuvio 1. Ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun ulot­tu­vuu­det (Myller et.al. 2022).

Osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lo­toin­ti etenee

Syys­lu­ku­kau­del­la 2022 osin samat ja osin uudet osaa­mi­syh­tei­sön jäse­net kokoon­tui­vat jäl­leen ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun teeman ympä­ril­le. Ideana oli edel­leen syven­tää kevääl­lä tuo­tet­tu­ja näkö­kul­mia ja luoda kon­kreet­ti­sia toi­min­taeh­do­tuk­sia ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mi­sek­si, mutta myös kerätä koke­muk­sia osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lin toteu­tuk­ses­ta.

Syksyn 2022 osaa­mi­syh­tei­sö­ta­paa­mi­sis­sa hyö­dyn­net­tiin osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nan klas­si­sia peri­aat­tei­ta ryhmän toi­min­nan reflek­toin­nis­sa (Wenger 2009). Osaa­mi­syh­tei­sös­sä käy­tet­tiin tukena tule­vai­suus­dia­lo­gin mene­tel­mää, jonka avulla poh­dit­tiin kon­kreet­ti­sia ja mah­dol­li­sia toi­men­pi­tei­tä ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mi­sek­si Poh­jois-Kar­ja­las­sa. Tuo­tok­se­na syksyn pro­ses­sis­sa syntyi idea­pa­pe­ri ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mi­ses­tä ja monen­lai­sia ideoi­ta kehit­tä­mis­työl­le.

Ikäys­tä­väl­li­nen maa­seu­tu –idea­pa­pe­ri kon­kreet­ti­se­na osaa­mi­syh­tei­sön tuo­tok­se­na

Ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mi­seen liit­ty­väs­sä idea­pa­pe­ris­sa osaa­mi­syh­tei­sö (Myller et.al. 2022) päätyi koh­den­ta­maan kehit­tä­mis­nä­kö­kul­man Poh­jois-Kar­ja­lan alu­ee­seen ja fokuk­ses­sa aja­tel­tiin olevan eri­tyi­ses­ti har­vaan asuttu maa­seu­tu ja siellä asu­vien ikäih­mis­ten koke­muk­seen perus­tu­va tieto.  Ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mi­ses­sä oli osaa­mi­syh­tei­sön mie­les­tä tär­ke­ää kuulla jo val­mis­te­lu­vai­hees­sa niitä maa­seu­dul­la asuvia ja työs­ken­te­le­viä ihmi­siä, joiden ääni on aiem­min jäänyt pait­sioon. Osaa­mi­syh­tei­sös­sä pää­dyt­tiin yhtei­sen ymmär­ryk­sen muo­dos­ta­mi­sen kautta aja­tuk­seen, että case-kylät ilmen­täi­si­vät hyvin har­vaan asutun maa­seu­dun ja siellä asu­vien ikään­ty­nei­den koke­muk­sia. Tär­keä­nä pidet­tiin, että suh­de­pe­rus­tai­nen (esim. Myller 2022b) ajat­te­lu maa­seu­dun ymmär­tä­mi­sen läh­tö­koh­ta­na (esim. naa­pu­rus­to, jär­jes­töt ja muut eri­lai­set mikro‑, meso- ja mak­ro­suh­teet huo­mioi­daan ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mi­ses­sä.

Ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mi­ses­sä osaa­mi­syh­tei­sö näki tär­keäk­si pain­opis­teik­si tur­val­li­suu­den tun­teen ikäih­mis­ten arjes­sa ja eri­tyi­ses­ti koke­muk­sel­li­suu­den huo­mioi­mi­sen ja tur­val­li­sen ikään­ty­mi­sen tuke­mi­sen ja vah­vis­ta­mi­sen. Toi­sek­si pain­opis­teek­si mää­ri­tel­tiin enna­koi­ta­vuus ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun tar­kas­te­lus­sa, jota kuvaa­vat olo­suh­teet ja elä­mi­sen mah­dol­li­suu­det har­vaan asu­tul­la maa­seu­dul­la. Kol­man­te­na pain­opis­tee­nä oli arjen sisäl­tö­jen, esim. etä­työn, har­ras­tus­ten ja pal­ve­lui­den,  tasa­pai­no ja saa­vu­tet­ta­vuus maa­seu­dul­la. Ylei­ses­ti ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mi­ses­sä tär­keä­nä näh­tiin ikään­ty­nei­den perus­tar­pei­den ja maa­seu­tuin­fra­struk­tuu­rin huo­mioi­mi­nen. Yhteis­työ­kump­pa­nien rooli kehit­tä­mis­työs­sä ja talou­del­li­sen näkö­kul­man huo­mioi­mi­nen nos­tet­tiin myös esille tär­kei­nä huo­mioi­ta­vi­na osa-aluei­na. Kaiken kaik­ki­aan osaa­mi­syh­tei­sön tie­don­muo­dos­tuk­ses­sa pää­dyt­tiin ana­lyy­siin, että kes­tä­vä kehi­tys ja ihmis­ten hyvin­voin­ti lisään­tyy, kun eri toi­mi­joi­den näkö­kul­mat huo­mioi­daan kehit­tä­mis­työs­sä.

Toi­saal­ta myös kriit­ti­siä kohtia tun­nis­tet­tiin ja esi­mer­kik­si maa­seu­dul­la asu­vien ikään­ty­nei­den mukaan saa­mi­nen ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mi­seen, toi­mi­joi­den sitou­tu­mi­nen, niiden ihmis­ten mukaan saa­mi­nen, jotka eivät mahdu “ikään­ty­nei­den val­ta­vir­taan ja nor­mei­hin”, talou­del­li­nen tuki ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mis­työ­hön, kes­tä­vän kehi­tyk­sen ja tulos­ten jal­kaut­ta­mi­sen tur­vaa­mi­nen sekä aihees­ta vies­ti­mi­sen ja mark­ki­noin­nin onnis­tu­mi­nen, näh­tiin haas­teik­si.

Osaa­mi­syh­tei­sön toi­min­nan arvioin­tia teimme läpi pro­ses­sin. Osaa­mi­syh­tei­sön kehit­tä­mis­pro­ses­sis­sa reflek­toim­me toi­min­taam­me ja tun­nis­tim­me seu­raa­via näkö­kul­mia: Oma­koh­tai­set koke­muk­set rikas­tut­ta­vat osaa­mi­syh­tei­sön toi­min­taa. “Möläy­tyk­set” ovat sal­lit­tu­ja ja voivat tuoda arvo­kas­ta koke­mus­tie­toa esille. Osaa­mi­syh­tei­sö mah­dol­lis­taa tär­kei­den ja inhi­mil­lis­ten asioi­den äärel­le pysäh­ty­mi­sen. Ennen kaik­kea osaa­mi­syh­tei­sö on oppi­mi­sen paikka, jossa jokai­nen voi oppia toi­sil­ta. Avoi­muus ja dia­lo­gi­suus ovat avain­pe­ri­aat­tei­ta. Luot­ta­muk­sel­li­nen ilma­pii­ri ja peri­aat­tei­den auki­pu­hu­mi­nen mah­dol­lis­ta­vat jokai­sen osal­lis­tu­jan roolin toi­min­nan fasi­li­taat­to­ri­na. Jous­ta­vuu­des­ta, avoi­muu­des­ta ja kes­kus­te­le­vuu­des­ta huo­li­mat­ta tai ehkä juuri niiden vuoksi, osaa­mi­syh­tei­sön toi­min­ta oli tavoit­teel­lis­ta ja kon­kreet­tis­ten ideoi­den ja toi­men­pi­tei­den luo­mi­nen mah­dol­lis­tui.

Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nas­sa kehit­tä­mis­toi­min­nan peri­aat­teik­si mää­ri­tel­tiin yhtei­sen kes­kus­te­lun ja ymmär­ryk­sen poh­jal­ta tur­val­li­nen ilma­pii­ri ja uskal­lus, aktii­vi­nen osal­lis­tu­mi­nen ja tois­ten kan­nus­ta­mi­nen, toi­mi­joi­den sitou­tu­nei­suus, yhteis­työ ja kuu­le­mi­nen, moni­ko­ke­muk­sel­li­suus ja monia­lai­suus sekä tulok­sel­li­suus.

Eli­nym­pä­ris­tö-osaa­mi­syh­tei­sös­sä virin­nei­tä muita kehit­tä­mi­si­deoi­ta

Ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun kehit­tä­mi­si­deoi­den lisäk­si osaa­mi­syh­tei­sös­sä nousi esille muun muassa kou­lu­tus­ten ja eri toi­mi­joi­den väli­sen yhteis­työn syven­tä­mi­nen eli­nym­pä­ris­tö­tee­mas­sa, myös asian­tun­ti­joi­den ja ikään­ty­nei­den vie­rai­lut kou­lu­tuk­sis­sa näh­tiin tär­keä­nä vuo­ro­vai­kut­tei­sen ikäys­tä­väl­li­syy­sa­jat­te­lun jal­kaut­ta­mi­sel­le. Monia­lai­nen yhteis­työ, eri­lai­set han­kei­deat ja osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nan hyö­dyn­tä­mi­nen eri­lai­sis­sa ikäys­tä­väl­li­syyt­tä edis­tä­väs­sä kehit­tä­mis­työs­sä nos­tet­tiin esille. Kon­kreet­ti­sia ideoi­ta hei­tet­tiin ilmoil­le liit­tyen esi­mer­kik­si maa­seu­dun uusiin ja inno­va­tii­vi­siin lii­kei­deoi­hin.

Lisäk­si osaa­mi­syh­tei­sö­työs­ken­te­ly virit­ti yhteis­työ­tä Kare­lian ja Siun soten Ilo asua-hank­keen välil­lä ikään­ty­nei­den kotona asu­mi­sen tuke­mi­seen liit­tyen. Yhteis­työn tulok­se­na syntyi Geron­to­lo­gia-leh­teen kan­sal­li­seen aineis­toon koh­den­tu­va integroi­va­na kir­jal­li­suus­kat­sauk­se­na tuo­tet­tu tie­teel­li­nen artik­ke­li ikään­ty­nei­den kotona asu­mi­sen tuke­mi­seen liit­ty­vis­tä teki­jöis­tä (Myller & Mynt­ti­nen 2023). Myös Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK-kou­lu­tuk­sen opis­ke­li­jat saivat ideoi­ta ikäys­tä­väl­li­nen eli­nym­pä­ris­tö­pai­ni­pis­tees­tä opin­näy­te­töi­hin­sä. Osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lo­toin­ti ede­saut­toi kan­sain­vä­li­sen yhteis­työn syven­tä­mis­tä, ja neljän kor­kea­kou­lun kon­sor­tio, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu (Suomi) Carint­hia UAS (Itä­val­ta), CCU (Irlan­ti) ja Char­les Uni­ver­si­ty (Tsekki), sai kesäl­lä 2023 Eras­mus + rahoi­tuk­sen Ageinclusi­ve life­long lear­ning: micro-cre­den­tials and gui­de­li­nes (AliVe)-hankkeelle. Kysei­sen hank­keen toteu­tuk­ses­sa tulem­me hyö­dyn­tä­mään ja sovel­ta­maan osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­ta­mal­lia muun muassa tie­don­han­kin­nas­sa, yhteis­ke­hit­tä­mi­ses­sä ja arvioin­nis­sa. Eli­nym­pä­ris­tö-osaa­mi­syh­tei­sön myötä on syn­ty­nyt myös uusia kan­sal­li­sia ver­kos­to­ja ja muuta jat­ko­han­ke­val­mis­te­lua.

Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nan jal­kaut­ta­mi­nen ja jatko

Ikäys­tä­väl­li­nen eli­nym­pä­ris­tö ‑osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lo­tit aset­ti­vat ikäys­tä­väl­li­sen eli­nym­pä­ris­tön ja eri­tyi­ses­ti maa­seu­dun näkö­kul­man uuteen valoon: Har­vaan asu­tul­la maa­seu­dul­la asu­vien ikään­ty­nei­den hyvin­voin­tiin, arkeen ja elä­mään liit­ty­vis­tä koke­muk­sis­ta ja käsi­tyk­sis­tä maa­seu­dul­la on niu­kas­ti tietoa saa­ta­vil­la. Lisää tut­ki­mus- ja kehit­tä­mis­työ­tä tar­vi­taan. Myös tut­kit­tuun tie­toon perus­tu­via toi­min­ta­ta­po­ja ja pal­ve­lui­den jär­jes­tä­mis­tä tar­vi­taan vie­lä­kin enem­män.

Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nan arvioin­ti pro­ses­sin ede­tes­sä on tuonut näky­väk­si, että eri toi­mi­joil­la on tar­vet­ta tilal­le ja pai­kal­le, jossa yhteis­ke­hit­tä­mis­tä voi­daan tehdä. Toi­saal­ta osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nan edel­leen kehit­tä­mis­tä ja juur­rut­ta­mis­ta tar­vi­taan myös. Tule­vai­suu­des­sa esi­mer­kik­si osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nan vai­ku­tus­ten tai vai­kut­ta­vuu­den arvioin­ti olisi tar­peel­lis­ta. Myös tut­kit­tua tietoa esi­mer­kik­si uusien työ­ta­po­jen imple­men­toin­nis­ta osaa­mi­syh­tei­sös­sä on tär­ke­ää tuot­taa. Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nan mah­dol­li­suuk­sien tar­kas­te­lu autent­ti­sis­sa, ole­mas­sa ole­vis­sa yhtei­söis­sä, olisi myös kiin­nos­ta­va tule­vai­suu­den näkymä ja suunta. Osaa­mi­syh­tei­sö­toi­min­nan ja ‑idean yllä­pi­tä­mi­nen ja levit­tä­mi­nen edel­lyt­tää myös toi­mi­joi­ta ja resurs­se­ja.


Kir­joit­ta­ja:

Terhi Myller, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu


Läh­teet:

Myller, T. 2022a. Ikäys­tä­väl­li­set eli­nym­pä­ris­töt ‑osaa­mi­syh­tei­sön pilo­toin­ti. Ikänyt 1/2022.  https://ikaosaaminen.karelia.fi/2022/06/ikaystavalliset-elinymparistot-osaamisyhteison-pilotointi/

Myller, T. 2022b. Sosi­aa­li­työn amma­til­li­nen työ­kult­tuu­ri suh­de­pe­rus­tai­se­na sosi­aa­li­työ­nä maa­seu­dul­la ja kau­pun­gis­sa. Itä-Suomen yli­opis­to.

Myller, T. Salo, S., Tur­pei­nen, N., Kuk­ko­nen, M., Tyk­ky­läi­nen, H., Mynt­ti­nen, M., Kuisma., R., Pal­patzis, K. & Ihanus, A. 2022. Ikäys­tä­väl­li­sen maa­seu­dun ulot­tu­vuu­det. Power-point-esitys. Osaa­mi­syh­tei­sö­pi­lot­ti 2022. Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu.

Myller, T. & Mynt­ti­nen, M. 2023. Ikään­ty­nei­den kotona asu­mi­sen tuke­mi­nen– inte­gra­tii­vi­nen kir­jal­li­suus­kat­saus. Geron­to­lo­gia 4/2023 (ennak­ko­jul­kais­tu 10/2023).

Wenger, E. 2009. Com­mu­ni­ties of prac­tice – a brief int­ro­duc­tion. https://www.projecttimes.com/wp-content/uploads/attachments/communities-of-practice‑1.pdf Luettu 30.8.2023.