Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­ma vastaa ikään­ty­vän yhteis­kun­nan kehit­tä­mis­tar­pei­siin

Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tus aloi­tet­tiin Kare­lias­sa vuonna 2015. Kou­lu­tuk­sel­la vas­tat­tiin ikään­ty­mi­sen ilmiöi­hin liit­ty­vän osaa­mi­sen tar­pei­siin, nopeas­ti ikään­ty­vän yhteis­kun­nan toi­min­to­jen ja pal­ve­lu­jen kehit­tä­mis­tar­pei­siin sekä tar­pee­seen kään­tää ikään­ty­mis­tä ja ikäih­mi­siä kos­ke­vaa tar­kas­te­lua myön­tei­sem­pään ja voi­ma­va­ra­kes­kei­sem­pään suun­taan. Halut­tiin koros­taa ikään­ty­mis­tä myön­tei­se­nä ja tavoi­tel­tu­na ilmiö­nä sekä nostaa esille aja­tus­ta ikään­ty­vis­tä ja ikäih­mi­sis­tä voi­ma­va­ra­na sekä yhtei­söis­sä että yhteis­kun­nas­sa.   

Ensim­mäis­ten vuo­sien koke­mus­ten sekä kou­lu­tuk­sen kysyn­nän perus­teel­la kou­lu­tus­ta kehi­tet­tiin, ja vuonna 2018 aloi­tet­tiin täysin ver­kos­sa toteu­tet­ta­va Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK-kou­lu­tus. Verk­ko­to­teu­tuk­sen ansios­ta vuonna 2020 alka­nut pan­de­mia ei vai­kut­ta­nut kou­lu­tuk­sen toteut­ta­mi­sen miten­kään.

Kou­lu­tuk­sen verk­ko­to­teu­tus hel­pot­taa opis­ke­lun ja työn yhteen­so­vit­ta­mis­ta

Verk­ko­to­teu­tuk­sen kehit­tä­mi­ses­sä pidet­tiin tär­keä­nä sitä, että moni­muo­to­to­teu­tuk­sen aikana opis­ke­li­joi­den mer­kit­tä­vik­si koke­mat ver­tai­sop­pi­nen ja yhtei­söl­li­syys säi­lyi­si­vät myös muu­tos­ten jäl­keen.  Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK-kou­lu­tuk­sen verk­ko­to­teu­tuk­sen kehit­tä­mi­ses­tä sekä opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien koke­muk­sis­ta on tuo­tet­tu jul­kai­su Tule­vai­suu­den ikä­osaa­mis­ta verk­ko­pe­da­go­gii­kan avulla (Kuk­ko­nen & Myller toim. 2022). Verk­ko­to­teu­tuk­sen mer­ki­tyk­si­nä opis­ke­li­jat ovat tuo­neet esille kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­den pit­kien väli­mat­ko­jen alueil­la, opis­ke­lun yhteen­so­vit­ta­mi­sen työn ja muun elämän kanssa, val­ta­kun­nal­li­sen ver­kos­toi­tu­mi­sen opis­ke­li­ja­kol­le­go­jen kanssa sekä opis­ke­li­joi­den pien­ryh­mien roolin oppi­mi­sen ja ver­tais­tuen läh­tee­nä.  

Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen YAMK-kou­lu­tus perus­tuu sään­nöl­li­seen, ensim­mäi­se­nä luku­vuon­na vii­koit­tai­seen, vuo­ro­vai­ku­tuk­seen opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien kesken. Verk­ko­tun­nit jär­jes­te­tään kerran vii­kos­sa klo 16 jäl­keen, jotta aina­kin päi­vä­työ­tä teke­vät pää­se­vät osal­lis­tu­maan tun­neil­le. Verk­ko­tun­nit myös tal­len­ne­taan, jotta ne ovat käy­tet­tä­vis­sä koko opis­ke­li­jan opis­ke­lua­jan. Koke­mus on osoit­ta­nut, että opis­ke­li­jat halua­vat osal­lis­tua verk­ko­tun­neil­le, jos se suin­kin on heille mah­dol­lis­ta. Muun opis­ke­lun, kuten monia­lai­sen pien­ryh­mä­työs­ken­te­lyn, itse­näi­sen opis­ke­lun, oppi­mis­teh­tä­vien ja opin­näy­te­työn teke­mi­sen, opis­ke­li­jat ajoit­ta­vat omien aika­tau­lu­jen­sa mukaan. Opin­näy­te­työ­oh­jauk­sen idea­vai­heen jäl­keen opin­näy­te­työ­oh­jaus jär­jes­te­tään pien­ryh­mis­sä kolmen luku­kau­den ajalla.

Opis­ke­li­jat tule­vat eri puo­lil­ta Suomea

Kou­lu­tuk­ses­sa aloit­taa vuo­sit­tain 50 uutta opis­ke­li­jaa, joista val­tao­sa on tut­kin­to-opis­ke­li­joi­ta ja osa ns. pol­kuo­pis­ke­li­joi­ta avoi­men ammat­ti­kor­kea­kou­lun kautta. Verk­ko­to­teu­tus on vas­tan­nut val­ta­kun­nal­li­sen opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin tar­pee­seen, ja toki verk­ko­to­teu­tus pal­ve­lee myös lähia­lu­een opis­ke­li­joi­ta mah­dol­lis­ta­mal­la opis­ke­lun yhteen­so­vit­ta­mi­sen työn ja muun elämän aika­tau­lui­hin. Tam­mi­kuus­sa 2022 läs­nä­ole­vis­ta opis­ke­li­jois­ta 22% tulee Poh­jois-Kar­ja­las­ta ja vas­taa­vas­ti 22% Uudel­ta­maal­ta. Lisäk­si 14 muuta maa­kun­taa on myös edus­tet­tui­na opis­ke­li­ja­jou­kos­sa. Opis­ke­li­joi­den keski-ikä on 45 vuotta. Opis­ke­li­joi­den aikai­sem­pi osaa­mi­nen ja koke­mus ovat­kin vah­vo­ja, mikä tukee YAMK-kou­lu­tuk­sen tavoit­tei­den toteu­tu­mis­ta.

Kou­lu­tuk­sen laa­juus on 90 opin­to­pis­tet­tä ja opis­ke­luai­ka kaksi vuotta. Opis­ke­luai­kaa on mah­dol­lis­ta jatkaa yhdel­lä lisä­vuo­del­la, jol­loin mak­si­mio­pis­ke­luai­ka on kolme vuotta.

Kare­lias­sa alkoi vuonna 2022 Gero­no­mi (AMK) ‑kou­lu­tus, joka muo­dos­taa yhdes­sä Ikä­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja joh­ta­mi­nen (YAMK) ‑kou­lu­tuk­sen kanssa kou­lu­tuk­sel­li­sen jat­ku­mon (Kuk­ko­nen & Myller 2022). Tämä mah­dol­lis­taa opis­ke­li­jal­le kes­kit­ty­mi­sen ikä­osaa­mi­seen ja ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­seen sekä AMK- että YAMK-kou­lu­tuk­ses­sa.

Ope­tus­suun­ni­tel­maa päi­vi­te­tään koke­mus­ten perus­teel­la

Kare­lias­sa toteu­tet­tiin ope­tus­suun­ni­tel­ma­uu­dis­tus, jonka myötä kehi­te­tyt ope­tus­suun­ni­tel­mat otet­tiin käyt­töön vuonna 2022 (Neno­nen & Varis 2022). Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man osalta ope­tus­suun­ni­tel­ma­uu­dis­tus mer­kit­si sekä kou­lu­tuk­sen peda­go­gi­sen perus­tan että toi­min­ta­käy­tän­tö­jen täs­men­tä­mis­tä ja kir­jaa­mis­ta. Kou­lu­tuk­sen suun­nit­te­lu­vai­hees­sa mää­ri­tel­lyt pain­opis­teet, ikäys­tä­väl­li­syys, aktii­vi­nen ikään­ty­mi­nen ja laa­ja­lai­nen kun­tou­tus­osaa­mi­nen, muo­dos­ta­vat edel­leen ope­tus­suun­ni­tel­man sisäl­löl­li­sen perus­tan.

Kou­lu­tuk­ses­sa sovel­le­taan opis­ke­li­ja­kes­keis­tä peda­go­giik­kaa, joka tähtää oppi­joi­den auto­no­mian ja kriit­ti­sen ajat­te­lun edis­tä­mi­seen. Opis­ke­li­joi­den itseoh­jau­tu­vuut­ta ja aktii­vi­suut­ta oppi­ja­na kan­nus­te­taan. Opet­ta­jien teh­tä­vä­nä on tar­jo­ta ohjaus­ta ja tukea opis­ke­li­joi­den oppi­mis- ja reflek­tio­tai­to­jen kehit­tä­mi­seen. Kou­lu­tuk­sem­me opis­ke­li­jat ja opet­ta­jat muo­dos­ta­vat yhtei­sön, jossa työs­ken­te­lem­me yhdes­sä ikäys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan kehit­tä­mi­sek­si. Kes­keis­tä on kes­ki­näi­nen osaa­mi­sen ja koke­muk­sen kun­nioit­ta­mi­nen ja jaka­mi­nen sekä yhdes­sä oppi­mi­nen.

Ope­tus­suun­ni­tel­man raken­tee­seen teh­tiin yksi muutos: Tut­ki­va kehit­tä­mi­nen ‑opin­to­jak­son laa­juut­ta lisät­tiin yhdel­lä opin­to­pis­teel­lä ja vas­taa­vas­ti Amma­til­li­nen kehit­ty­mi­nen ‑opin­to­jak­son laa­juut­ta pie­nen­net­tiin yhdel­lä opin­to­pis­teel­lä. Opin­to­jak­so­jen ajoi­tus­ta muu­tet­tiin siten, että ensim­mäi­sen luku­kau­den opin­to­pis­te­mää­rää keven­net­tiin ja vas­taa­vas­ti kol­man­nel­le luku­kau­del­le siir­ret­tiin yksi opin­to­jak­so. Ajoi­tuk­sen muutos mah­dol­lis­ti myös luku­kausit­tais­ten temaat­tis­ten koko­nai­suuk­sien vah­vis­ta­mi­sen.

Kuvios­sa 1 esi­te­tään ope­tus­suun­ni­tel­man raken­ne luku­kausit­tain.

Opetussuunnitelman teemat jaettuna neljälle lukukaudelle
Kuvio 1. Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tuk­sen raken­ne luku­kausit­tain

Ope­tus­suun­ni­tel­ma koos­tuu

  1. kou­lu­tuk­sen ydin­si­säl­töön liit­ty­vis­tä opin­nois­ta (opin­to­jak­sot Ikäys­tä­väl­li­nen yhteis­kun­ta, Ikäih­mis­ten aktii­vi­suu­den edel­ly­tyk­set, Laaja-alai­nen kun­tou­tus sekä Ikäih­mis­ten kun­tou­tus),
  2. ikä­osaa­mi­sen kan­sain­vä­li­seen kehit­tä­mi­seen liit­ty­vis­tä opin­nois­ta (opin­to­jak­sot Active Ageing, Inter­na­tio­nal Com­pa­ri­son of Ageing in Place),
  3. tut­ki­muk­sel­li­seen kehit­tä­mis­toi­min­taan liit­ty­vis­tä opin­nois­ta (opin­to­jak­sot Tut­ki­va kehit­tä­mi­nen ja Opin­näy­te­työ),
  4. amma­til­li­sen kehit­ty­mi­sen pro­ses­sis­ta sekä
  5. täy­den­tä­vän osaa­mi­sen opin­nois­ta.

Lukuun otta­mat­ta täy­den­tä­vän osaa­mi­sen opin­to­ja (20 opin­to­pis­tet­tä) kaikki muut opin­to­jak­sot ovat kai­kil­le opis­ke­li­joil­le yhtei­siä opin­to­ja. Täy­den­tä­vän osaa­mi­sen opin­to­ja suun­ni­tel­les­saan opis­ke­li­ja valit­see oman työ­ura­suun­tau­tu­mi­sen­sa perus­teel­la joko joh­ta­mi­sen tai kehit­tä­mi­sen tai yrit­tä­jyy­den teeman. Teeman valit­tu­aan opis­ke­li­ja tekee hen­ki­lö­koh­tai­sen täy­den­tä­vän osaa­mi­sen opin­to­jen suun­ni­tel­man, jonka tavoit­tee­na on nivoa täy­den­tä­vän osaa­mi­sen opin­not sekä ope­tus­suun­ni­tel­maan että opis­ke­li­jan osaa­mis­ta­voit­tei­siin. Suun­ni­tel­man hyväk­sy­mi­sen jäl­keen opis­ke­li­ja opis­ke­lee täy­den­tä­vän osaa­mi­sen opin­not omaan tah­tiin­sa.

Kou­lu­tuk­sen jat­ku­va kehit­tä­mi­nen

Kou­lu­tuk­sen kehit­tä­mi­nen on kes­tä­vyys­la­ji, joka ei perus­tu vain sään­nöl­li­sin välia­join teh­tä­viin ope­tus­suun­ni­tel­ma­uu­dis­tuk­siin vaan jat­ku­vaan kehit­tä­mi­seen. Jat­ku­va kehit­tä­mi­nen edel­lyt­tää kou­lu­tuk­ses­sa toi­mi­vil­ta opet­ta­jil­ta tut­ki­vaa ja kehit­tä­vää orien­taa­tio­ta sekä jat­ku­vaa vuo­ro­pu­he­lua opis­ke­li­joi­den ja muiden työ­elä­män toi­mi­joi­den kanssa. Ikä­osaa­mi­sen YAMK-kou­lu­tuk­ses­sa opin­näy­te­työ­pro­ses­si on kes­kei­nen työ­elä­mä­dia­lo­gin areena: kaikki opin­näy­te­työ teh­dään työ­elä­män toi­mek­sian­nois­ta, ja opin­näy­te­töi­den tuo­tok­set esi­tel­lään työ­elä­män toi­min­taym­pä­ris­töis­tä, joista saatu palau­te tulee myös kou­lu­tuk­sen käyt­töön. Myös opin­to­jak­so­jen toteu­tuk­set kyt­ke­tään työ­elä­män kehit­tä­mis­tar­pei­siin: opis­ke­li­joi­ta ohja­taan nos­ta­maan kehit­tä­mis­tar­peet omasta työs­tään ja teke­mään oppi­mis­teh­tä­vis­sä yhteis­työ­tä työ­elä­män toi­mi­joi­den kanssa.


Kir­joit­ta­ja:

Tuula Kuk­ko­nen, yli­opet­ta­ja, Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu


Läh­teet:

Kuk­ko­nen, T. & Myller, T. 2022. Ikä­osaa­mi­sen kou­lu­tus­jat­ku­mo Kare­lias­sa. IkäNYT! – Ikä­osaa­mi­sen verk­ko­jul­kai­su 2/2022. Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lu. https://ikaosaaminen.karelia.fi/2022/10/ikaosaamisen-koulutusjatkumo-kareliasssa/

Kuk­ko­nen, T. & Myller, T. (toim.) 2022. Tule­vai­suu­den ikä­osaa­mis­ta verk­ko­pe­da­go­gii­kan avulla. Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun jul­kai­su­ja B: 81. https://urn.fi/URN:ISBN:978–952-275–363‑2

Neno­nen, M. & Varis, K. (toim.) 2022. Katse kor­kea­kou­lun ja työn tule­vai­suu­teen. Kare­lian ope­tus­suun­ni­tel­mien uudis­ta­mi­nen 2020–2022. Kare­lia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun jul­kai­su­ja B:85. https://urn.fi/URN:ISBN:978–952-275–376‑2